dvärgbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojkooj
    • December 2008
    • 65

    dvärgbotia

    någonstans läste jag att det var mycket svårt att få tag i dvärgbotia. Stämmer det? Om någon vet vart så skulle det vara intressant.

    Skulle gärna prova den fisken. Är det någon som vet något man bör veta innan man ens tänker tanken.

    Jag har fastnat för dess storlek och att många tycks ha goda erfarenheter.

    Ojkooj
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    jätte vacker och trevlig fisk. som även funkar i mindrekar. vill dock vara i stim av minst 5-6st. den ''kan'' vara svår att få tag på men är inte helt omöjlig. du ska inte köpa den till ett nystartat kar utan den vill ha ett mogetkar då den är lite känslig mot dålig vattenkvalite.

    Kommentar

    • ojkooj
      • December 2008
      • 65

      #3
      Ursprungligen postat av Flaxss
      jätte vacker och trevlig fisk. som även funkar i mindrekar. vill dock vara i stim av minst 5-6st. den ''kan'' vara svår att få tag på men är inte helt omöjlig. du ska inte köpa den till ett nystartat kar utan den vill ha ett mogetkar då den är lite känslig mot dålig vattenkvalite.

      Ok. Men hur går den ihop med de vanliga "folkfiskarna" då. Jag skall börja med guppys tänkte jag.

      När du skriver om känslighet för vattenkvalitét. Hurdan skall kvaliteten vara? Är det några speciella förutsättningar eller bara att det finns en någorlunda balans i karet?

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Här i Luleå finns dvärgbotior iallafall. Jag upplever de som enkla fiskar. Har gått ihop med allt från mindre ciklider och guppy till räkor hos mig och varit lika snälla mot alla. De är underbara fiskar. Fina att se på, livliga och intressanta.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • ojkooj
          • December 2008
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av Inka
          Här i Luleå finns dvärgbotior iallafall. Jag upplever de som enkla fiskar. Har gått ihop med allt från mindre ciklider och guppy till räkor hos mig och varit lika snälla mot alla. De är underbara fiskar. Fina att se på, livliga och intressanta.
          Åkte på chans till akvariehobby. En stor akvariebutik i Uppsala. De hade endast en bild på dvärgbotian och berättade att de inte skulle få in några på ett tag då de var slut även hos leverantören.
          Lyckos er i Lule!

          Ojkooj

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av ojkooj
            Ok. Men hur går den ihop med de vanliga "folkfiskarna" då. Jag skall börja med guppys tänkte jag.

            När du skriver om känslighet för vattenkvalitét. Hurdan skall kvaliteten vara? Är det några speciella förutsättningar eller bara att det finns en någorlunda balans i karet?
            går ihop med dom flesta fiskar.

            det ska vara stabilt kar. ingen berg och dalbanan med gifter och ph då får dom lätt vitaprick och mår dåligt. annars förutom det är dom lätta.

            Kommentar

            • ojkooj
              • December 2008
              • 65

              #7
              utrotningshotad?

              Läste på något forum på nätet att man kanske inte borde försöka skaffa dvärgbotia då den sas vara utrotningshotad. Vad säger ni? Forumkamrater!
              Bör den t o m bojkottas

              ojkooj

              Kommentar

              • aneta
                • September 2008
                • 261

                #8
                Såg dvärgbotiorna igår i vår zoobutik i Hbg.
                De handlar från Imazo så leta upp en zoobutik nära dig med samma leverantör som kan ta hem dem till dig om du fortfarande är intresserad
                Senast redigerad av aneta; 15 February 2009, 11:38.
                325L

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av ojkooj
                  Läste på något forum på nätet att man kanske inte borde försöka skaffa dvärgbotia då den sas vara utrotningshotad. Vad säger ni? Forumkamrater!
                  Bör den t o m bojkottas

                  ojkooj
                  har för mig att dom odlas i dammar med hormon behandling. men kan ha fel.

                  Kommentar

                  • M B
                    • December 2007
                    • 152

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    har för mig att dom odlas i dammar med hormon behandling. men kan ha fel.
                    Nej, du har rätt men det har även lyckats i akvarium.

                    Jag såg massor i Gbg senast jag var där. Pröva Sthlm, det ligger ju inte så långt bort.
                    Mikael
                    www.poecilia.org

                    Kommentar

                    • Samarin4
                      • December 2008
                      • 227

                      #11
                      Vilken äffär i GBG hittade du dem i?
                      http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                      uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                      Kommentar

                      • M B
                        • December 2007
                        • 152

                        #12
                        Ursprungligen postat av Samarin4
                        Vilken äffär i GBG hittade du dem i?
                        Herkules, men de finns garanterat hos fler affärer.
                        Mikael
                        www.poecilia.org

                        Kommentar

                        • Cinapuff
                          • August 2006
                          • 120

                          #13
                          Hej!
                          Jag var också på jakt efter ett gäng dvärgbotior tidigare med fick höra att den har blivit fridlyst och därför finns inga vf att få tag på i alla fall. Jag köpte polkadot botior istället och de har hitills visat sig vara mycket lätskötta sympatiska små fiskar!

                          Kommentar

                          • Samarin4
                            • December 2008
                            • 227

                            #14
                            Jag har faktiskt ganska ofta varit i Herkules men de enda botiorna jag sett där är Praktbotior, jag bor 5 minuter ifrån Herkules. Men aa får gå och titta, ska ändå köpa lite Kuhli ålar till 60 liters akvariet.
                            http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                            uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                            Kommentar

                            • M B
                              • December 2007
                              • 152

                              #15
                              Ursprungligen postat av Samarin4
                              Jag har faktiskt ganska ofta varit i Herkules men de enda botiorna jag sett där är Praktbotior, jag bor 5 minuter ifrån Herkules. Men aa får gå och titta, ska ändå köpa lite Kuhli ålar till 60 liters akvariet.
                              jag var där 18 januari, då hade ett helt mindre akvarium fullt med dvärgbotia.
                              Mikael
                              www.poecilia.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...