Slöjstjärt som leker död??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nattviolen
    • October 2008
    • 5

    Slöjstjärt som leker död??!

    Jag övertog tre slöjstjärtar från en tjej för någon månad sen.. En av dem är helt normal emellanåt, men ibland så ligger den helt orörlig på bottnen, ibland ligger den halvt upp och ner och så när jag tar ner växttången i närheten av den så börjar den att röra på sig och simma iväg.. men den är slö.. Vad tror ni att det är med den?? Är orolig för att den inte mår bra... Det kanske bör sägas också att den ser ut att sakna fjäll???! Har bara 3-4 små rutor med "glänsade fjäll" kvar på ena sidan, resten av kroppen är helt matt..
  • Nattviolen
    • October 2008
    • 5

    #2
    50 st som läst mitt inlägg och ingen som kan svara eller hjälpa mig?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vill du ha svar som ger någonting eller bara att någon skriver?
      Det finns många som läser men vet inte hur de kan hjälpa dig och fisken, och därför svarar de kanske inte. Ser de sedan en arg gubbe efter ditt andra inlägg är risken ännu större att de inte svarar alls.

      Till ditt problem, jag vet heller inte vad det kan vara eftersom de övriga fiskarna mår bra i karet. Det skulle hjälpa om du skriver lite om karet, temp, storlek, invånare, vattenbyte mm.
      Det kan även vara så att den fisken helt enkelt är lite klen och den är på väg att dö, kanske efter en invärtes sjukdom eller något annat...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nattviolen
        • October 2008
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Vill du ha svar som ger någonting eller bara att någon skriver?
        Det finns många som läser men vet inte hur de kan hjälpa dig och fisken, och därför svarar de kanske inte. Ser de sedan en arg gubbe efter ditt andra inlägg är risken ännu större att de inte svarar alls.

        Till ditt problem, jag vet heller inte vad det kan vara eftersom de övriga fiskarna mår bra i karet. Det skulle hjälpa om du skriver lite om karet, temp, storlek, invånare, vattenbyte mm.
        Det kan även vara så att den fisken helt enkelt är lite klen och den är på väg att dö, kanske efter en invärtes sjukdom eller något annat...
        Hej och tack för ditt svar! Givetvis vill jag få hjälp med mitt problem, är så orolig och frustrerad över vad jag ska göra. I djuraffären är det ingen idé att fråga, de vill bara få sålt så mycket produkter som möjligt, utan att egentligen veta vad problemet är.. så jag tänkte att jag frågar på ett forum, större chans att jag får hjälp här. Jag förstår att en arg gubbe kan få folk att nonchalera mitt inlägg, men som sagt, jag är bara frustrerad! Ber om ursäkt för min arga gubbe..

        Gällande karet så är det ett 180 liters kar, tempen brukar ligga på 22 grader, trots att jag inte har i nån doppvärmare. Invånarna är 3 guldfiskar, 5 små slöjstjärtar, äpplesnäckor och 3 ancistrusmalar. Jag har tagit över alla fiskar från folk som "tröttnat på dem" - ett fenomen som inte jag kan förstå. Vattenbyten har jag gjort ca var 3 vecka, har bytt mer vatten än jag borde av olika anledningar, men tillsatt AquaSafe varje gång. Denna fisk som nu mår lite halvkass hämtade jag för ca 3-4 veckor sen tillsammans med två andra slöjstjärtar, de andra två verkar må bra! Men denna var slö redan från första dagen.. ibland ligger den upp och ner på botten, men så kvicknar den till efter en stund och simmar iväg. Ibland ser jag den inte på jättelänge, då ligger den antagligen på botten bakom roten, och så helt plötsligt kommer den simmande.. Lider med den lilla firren.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag förstår att du känner dig lite orolig, det är inte kul när ens fiskar inte mår som de ska utan att man ser vad som är problemet.
          Jag kan inte göra annat än råda dig vänta och se vad som händer.
          Det är klart att det är bättre för fisken att ta bort den om du ser att den lider, men har du fortfarande lite hopp att den ska ordna sig så känns det lite onödigt.
          Hur du än gör så får du gärna skriva hur det gick, även om det gick åt pepparn...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            Ok, mina råd.
            Råd 1, du har många guldfiskar och slöjstjärtar i ett litet akvarium, de skitar ned mkt och snabbt. Så byt 1/3 vatten MINST varannan vecka. Jag har 240 L som jag byter varannan vecka på och det behövs med 8 slöjstjärtar.

            Råd 2, gå in och läs lite på http://www.goldfish-emergency.com/news.php
            de beskriver en del symptom och behandlingar. Tilläggas kan att jag fått bra råd här på forumet som hjälpt mig med slöjisarna, men det är bra att kunna komplettera och få fler råd när det man provar inte hjälper.

            Råd 3, gör ett vatten test! Ta med lite vatten till en akvariebutik och be dem testa det, bla. för nitrit.

            Råd 4, en guldfisk som lägger sig uppochned är aldrig bra. Jag veta att när mina är trötta så "kilar" de gärna sig fast i en växt eller ett hörn för att inte åka runt i karet. De gillar inte strömt vatten, men samtidigt så måste jag ha en pump som kan göra rent efter dem. Jag försöker göra det strömt utan att störa dem för mkt.

            Råd 5, håll utkik efter utstående fjäll på fisken, ser den lite svullen ut eller så? Kolla runt ögonen med om det är svullet där. Jag hade en fisk som fick bukvattensot, då låg mkt och guppade på botten för att senare börja flyta runt och då även uppochned. Detta går att bota. Du kan alltid köpa en 30L plastbytta, genomskinlig, och prova att behandla din fisk mot bukvattensot. Jag lyckades rädda min med det.

            Hur är den annars, aptit? Är den bara i växten eller rör den sig något i karet?

            Kommentar

            Arbetssätt...