Nyinköpt Praktbotia =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #16
    Ursprungligen postat av Wilda
    Men han har ju inte sagt hur MÅNGA fiskar han har i karet
    bara VAD han har....
    Mvh Wilda
    det är sant, men dom andra lär säkert inte vara ensamma (Guppy, Kampfisk, Black Molly o Dvärggurami), kampfisken möjligtvis =). vad jag menar är att det inte behövs så mycket fisk i ett 60L för att det ska bli trångt och att stoppa i fler botior blir kanske lite väl mycket.
    inget illa menat....
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      Tycker du du ska försöka göra dig av med Botian. Minst 100-200L helst mer.

      fiskantalet låter redan för mycket för 60L

      Guppy - klarar sig med 60L men blir snabbt flera.
      Kampfisk - klara sig bra med 60L
      Black Molly - vill gärna ha 70-100L och blir snabbt fler
      Dvärggurami - 1par funkar i 50-60L

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Jag tänker faktiskt inte på att det blir överbefolkat, utan jag syftade mer på att botian inte kommer kunna röra sig som hans behov kräver, och inte heller växa.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Jag tänker faktiskt inte på att det blir överbefolkat, utan jag syftade mer på att botian inte kommer kunna röra sig som hans behov kräver, och inte heller växa.
          röra sig kommer Botian kunna göra utan problem även i ett 60L och växa kommer den göra också och SEDAN sluta växa när den inte kan mer.

          problemet är att delas vill dom vara i en grupp och för att uppnå full storlek vill dom ha som minst 100-200L och för att kunna röra sig ''ordentligt'' vill dom ha större.

          annars finns där ju Botia arter som inte blir större än 10cm och dvärgsorter som passar för mindre kar än 100-200L.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            De kan inte spurta ut sin kraft i ett 60 liters.

            Tycker faktiskt inte att någon botia bör hållas i under 100 liter, eftersom de är så fulla av energi, och behöver mycket mer att simma i.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              Ursprungligen postat av JojjeN
              De kan inte spurta ut sin kraft i ett 60 liters.

              Tycker faktiskt inte att någon botia bör hållas i under 100 liter, eftersom de är så fulla av energi, och behöver mycket mer att simma i.
              jag tror inte att de kan ''spurta'' ut ordentligt i 500L heller.

              finns många mindre botia arter som kan hållas i kar som är under 100L och över 60L. men som jag skrev innan praktbotia bör inte vara under 100L en längre tid.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Ursprungligen postat av Flaxss
                jag tror inte att de kan ''spurta'' ut ordentligt i 500L heller.

                finns många mindre botia arter som kan hållas i kar som är under 100L och över 60L. men som jag skrev innan praktbotia bör inte vara under 100L en längre tid.
                Nej, men mer än i ett 60 liters.

                Vi har helt enkelt lite olika åsikter, och min är att ALLA botior, oavsett storlek, ska ha över 150 liter att simma i. Förutom praktbotior, för de tycker jag behöver 400 liter minst, för att få ut sin energi, och för att kunna göra sig bra i akvariumet.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #23
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Nej, men mer än i ett 60 liters.

                  Vi har helt enkelt lite olika åsikter, och min är att ALLA botior, oavsett storlek, ska ha över 150 liter att simma i. Förutom praktbotior, för de tycker jag behöver 400 liter minst, för att få ut sin energi, och för att kunna göra sig bra i akvariumet.
                  vi har nog nästan samma åsikter. för jag tycker man ska inte ha dom under 100-200L(prakt då) helst runt 500-1000L . men dom kan röra sig i 60L även om det inte är bra för dom.

                  ALLA Botior blir inte så stora utan en del håller sig under 10cm även som fullvuxna. och kan därför vara i mindre än 100L. och alla är heller inte lika livliga som Praktbotia utan simmar stilla i en kraftigström.

                  jag har odlat ca 6-7 arter i min tid och har sett en hel del olika beteende.
                  en del har höga krav på väldigt strömt vatten och är endast där i strömmen och simmar är det då en mindre art så kan dom hållas under 100L.
                  Senast redigerad av Flaxss; 30 December 2008, 22:31.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Intressant detdär med odling, vilka arter har du gett dig på?

                    Botior överhuvudtaget är ju ganska svår odlade.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #25
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Intressant detdär med odling, vilka arter har du gett dig på?

                      Botior överhuvudtaget är ju ganska svår odlade.
                      inte odlat men haft och skött. även om en del arter är lättare att odla än praktbotia. sedan är ju alla inte botior längre.

                      har haft och har
                      Yasuhikotakia morleti - Skunkbotia
                      Yasuhikotakia modesta - Blåbotia
                      Botia striata - Zebrabotioa
                      Botia kubotai - Polkadotbotia
                      Botia helodes - Tigerbotia
                      Botia almorhae - Pakistanbotia
                      Cromobotia macracanthus - Praktbotia

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Tänkte väl det, så du har inte haft yngel på någon av dom?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #27
                          inte yngel på dom. även om det enligt http://www.loaches.com/ går få yngel på andra arter. har man plats för Modesta så är det annars en väldigt vacker art dock lite aggressiv.

                          glömde bort Dvärgbotian som jag har köpt nu nyligen.
                          Senast redigerad av Flaxss; 31 December 2008, 13:25.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...