Sewellia lineolata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #31
    Ursprungligen postat av solis
    Tack för tipset, får köra ut till havet när det är lite varmare och håva in lite räkor.

    Är det sewellian du menar är roubsta eller
    Villken sort köpte du?
    Mysis går å ge till typ vilken fisk som....i somras vart jag ute 2 runder å tog totalt 2-3kg...räcker rätt länge å e billigt om man jämnfört med fryst köpemat från djuraffären, går ibland å fånga mysis in i november så jätte varmt vatten behöver de inte vara...


    Mm sewillan tycker jag verkar vara robust...
    Lineolata var de jag köpte

    Har haft lineolata å "borneo" eller vad den andra sorten heter nu i närmare 1 år tror jag..borneo sorten dog efter några månader men lineolatan lever vidare...

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #32
      Jag hoppas också att mina sewellia lineolata spotted lever länge, här verkar de svåra att få tag i, jag fick tag i dessa genom en vän som hade kontakter, det var dina spotted som strök med efter ett tag då?
      Mina borneosucker prickig verkar det som man måste köpa dubbelt av för hälften dör, jag har fem kvar av 10.
      Var lyckades du bara köra inom och köpa sewellia (lite avundsjuk när jag letat efter dom med nöd och lyckta) jag skulle ha guldringad sugmal med men dom var ju slut.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #33
        Ursprungligen postat av solis
        Jag hoppas också att mina sewellia lineolata spotted lever länge, här verkar de svåra att få tag i, jag fick tag i dessa genom en vän som hade kontakter, det var dina spotted som strök med efter ett tag då?
        Mina borneosucker prickig verkar det som man måste köpa dubbelt av för hälften dör, jag har fem kvar av 10.
        Var lyckades du bara köra inom och köpa sewellia (lite avundsjuk när jag letat efter dom med nöd och lyckta) jag skulle ha guldringad sugmal med men dom var ju slut.
        Mm mina prickiga borneo var de som strök med...
        dom verkar vara lite lustiga...

        Båda sorterna av sewilliorna finns å köpa här i 2 butiker i stan... dock 120-140kr stk... men de finns rätt många i alla fall...

        djurkompaniet har tex sewillorna i deras sortiment

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #34
          Då var det inte sewellia lineolatan spotted som strök med då utan borneon, trodde att du menade att den prickiga sewellian var känsligare än den guldringade, då kanske jag kan pusta ut.
          Tyvärr så är det ingen kort resa dit men det är bra att veta om man skulle åt det hållet någon gång.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • KoiKe
            • March 2008
            • 331

            #35
            Ursprungligen postat av solis
            Jag hoppas också att mina sewellia lineolata spotted lever länge, här verkar de svåra att få tag i, jag fick tag i dessa genom en vän som hade kontakter, det var dina spotted som strök med efter ett tag då?
            Mina borneosucker prickig verkar det som man måste köpa dubbelt av för hälften dör, jag har fem kvar av 10.
            Var lyckades du bara köra inom och köpa sewellia (lite avundsjuk när jag letat efter dom med nöd och lyckta) jag skulle ha guldringad sugmal med men dom var ju slut.
            djurkompaniet finns i arlöv å hyllinge så jättelångt å köra är de inte

            Mvh

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #36
              Tack för tipset, visste inte att djurkompaniet också fanns i hyllinge (det är väll den affären som finns inne i ett jättestort hus med en massa affärer i), det ligger väll ca 6 mil dit från mitt. Det var ju bra att dom har det i sortimentet, jag får ringa dit och kolla om dom har inne, trodde att det bara var där du bor som dom alltid hade det inne. Litet missförstånd av mig.
              Nu har jag väll säkert varit ute och vimsat igen,det stället jag trodde det var på är ju väla men hyllinge ligger väll inte så långt därifrån eller
              Senast redigerad av solis; 04 February 2009, 21:42.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #37
                Ursprungligen postat av solis
                Tack för tipset, visste inte att djurkompaniet också fanns i hyllinge (det är väll den affären som finns inne i ett jättestort hus med en massa affärer i), det ligger väll ca 6 mil dit från mitt. Det var ju bra att dom har det i sortimentet, jag får ringa dit och kolla om dom har inne, trodde att det bara var där du bor som dom alltid hade det inne. Litet missförstånd av mig.
                Nu har jag väll säkert varit ute och vimsat igen,det stället jag trodde det var på är ju väla men hyllinge ligger väll inte så långt därifrån eller

                Brukar sälja växter å fisk till djurkompaniet här i stan, å de är ju ett å samma företag i grund å botten så priserna å grossisterna är nog dom samma hos dig och mig , även om dom inte har för tillfället så kan du nog ringa å be dom beställa

                värt ett försök i alla fall

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #38
                  Ja det är verkligen vär ett försök för dom är så fina, pratade med en fiskaffär i båstad och hon skulle kolla om deras leverantör hade några sewellia (i morgon skulle jag väll få svar), borneo prickig hade dom i varjefall som dom skulle köpa in så kanske det blir några fler sådana här i varjefall.
                  Hur många sewellia har du?
                  Är det dom prickiga eller guldringade?
                  Villken sort är finast?
                  Har aldrig sett någon guldringad i verkligheten bara på kort.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #39
                    Ursprungligen postat av solis
                    Ja det är verkligen vär ett försök för dom är så fina, pratade med en fiskaffär i båstad och hon skulle kolla om deras leverantör hade några sewellia (i morgon skulle jag väll få svar), borneo prickig hade dom i varjefall som dom skulle köpa in så kanske det blir några fler sådana här i varjefall.
                    Hur många sewellia har du?
                    Är det dom prickiga eller guldringade?
                    Villken sort är finast?
                    Har aldrig sett någon guldringad i verkligheten bara på kort.

                    har bara 4-5 st som de är just nu (odlar ancistrus iställe)
                    men har väl tänkt skaffa fler å se om man kunde fått dom i lek
                    jag har lineolata nu å förut även borneo sucker..
                    borneo:n tycker jag e snyggast då den verkar skifta rätt mycke färg,men dom dog ju som sagt...

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #40
                      Ursprungligen postat av KoiKe
                      har bara 4-5 st som de är just nu (odlar ancistrus iställe)
                      men har väl tänkt skaffa fler å se om man kunde fått dom i lek
                      jag har lineolata nu å förut även borneo sucker..
                      borneo:n tycker jag e snyggast då den verkar skifta rätt mycke färg,men dom dog ju som sagt...
                      Det jag undrade var om du har sewellia lineolata guldringad sugmal eller sewellia lineolata spotted. Sewellian är mer ljus med sina ljusa prickar och svarta eller mörka sträck på sidorna medans sewellia spotted är svart eller mörkbrun med små ljusa prickar över allt och blir lite större än den guldringade sewellian 1 cm eller så.

                      Bytte dina borneos också färg, ibland är dom ljusa och ibland är dom helt plötsligt mörka.
                      Senast redigerad av solis; 05 February 2009, 12:15.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #41
                        Detta är sewellia lineolata spotted undrar om det är denna eller guldringad du har?
                        Har 2 som verkar hålla på och bråka (tror jag)just nu dom simmar runt och verkar suga eller bita varandra har någon varit med om det.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010726.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,6 KB
ID: 2104982

                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010690.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,0 KB
ID: 2104983
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P1010670.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,9 KB
ID: 2104985
                        Bifogade filer
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #42
                          Det kan inte vara lekbeteende du ser?
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #43
                            Man kan ju alltid hoppas, jag har inte lyckas att se villket kön det är ännu dom är ju fyra sammanlagt med.
                            Det var ju ingen av dom som försökte simma därifrån utan dom höll på länge på samma ställe, kanske var det något om revir,vem vet.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #44
                              I nästa vecka kommer mina guldringade sugmalar, JIPPI.
                              Mina prickiga är alldeles tokiga just nu(jag vet att det är 2 pojkar och 2 flickor )dom håller på att simma rundor som aldrig förr, alla fyra håller på i någon slags pardans och lägger sig på ryggen på varandra o simmar hit och dit i grupp, kanske beror det på att jag köpte en ny pump igår så att det är mer flås eller så är det kanske romantik på gång vem vet
                              Dom ser ut att ha roligt ivarjefall.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #45
                                Ursprungligen postat av Janne E
                                Sewellia lineolata är romspridare och har ingen form av rom/yngelvård, man kan beskriva leken som när 2 fjärilar uppvaktar varandra. Hanen följer efter honan frisimmande i vattenkolumnen, de stannar till och "fladdrar" rytmiskt varvid några få romkorn släpps, de kan göra det horisontalt eller vertikalt medan de stiger upp mot vattenytan, de kan hålla på ganska länge men jag vet inte hur många romkorn de lägger totalt. Romkornen är mycket små och vita, i storlek med mindre tetrors rom och dessa sjunker ner i sanden/gruset eller som många upptäckt sugs de in i filtret och kläcks där. De äter säkert sin egen rom om de kommer åt och det gör alla andra fiskar i akvariet också, mina gick i ett akvarium med flodgrus från 5-6 mm upp till 10 cm stenar så det mesta av rommen sjönk ner i gruset så övriga fiskar inte kom åt den.

                                Mvh Janne
                                Igår fick jag uppleva det du beskrev om parningsleken, såg hannen typ pustsa på honan flera ggr och tillslut så gjorde dom det där fjärilsliknande och simmade upp mot ytan tillsammans på det viset, det var riktigt roligt att se.
                                Undrar om det är dom som är föräldrar till det ynglet jag har.
                                Dessa två var dom minsta av dom guldringade sewelliorna.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: P1030682.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,0 KB
ID: 2106908ynglet från förra parningen
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...