Sewellia lineolata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Sewellia lineolata

    Skulle vilja få lite information av er som har erfarenhet av sewelian nu innan jag får hem dom.
    Tex hur ska dom ha miljön
    värme
    hur lyckades ni odla dom
    vad ska man tänka på för att dom ska trivas och överleva
    Jag har läst lite på en engelsk sida men skulle villja ha er erfarenhet av lyckande och olycka så att jag kan få ut det bästa möjliga av dom
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag vet inte så värst mycket om dem, mera än att de trivs bäst i strömmande vatten och vill ha bra syresättning. Så sätt pumpen på max.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Jag vet inte så värst mycket om dem, mera än att de trivs bäst i strömmande vatten och vill ha bra syresättning. Så sätt pumpen på max.
      Jag har på max men undrar om dom vill ha mer så att jag skulle ha två pumpar på olika nivåer (högt och lågt) får klura lite på det där
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Bra länk om sådana här firrar: http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata
        Senast redigerad av Jens A.; 01 January 2009, 16:10.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jättebra länk tack.
          Är också nyfiken på erfarenhet av odling, hur det ser ut i akvariumet, temp, beteende, om det är jätte strömt vatten eller inte.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • JanneN
            • February 2006
            • 191

            #6
            Jag har mina i ett 450-Liters, filterhörna med 3 pumpar med en kapacitet på ca 4000 liter i timmen, försöker ha så kallt som möjligt vilket är svårt i lokalen så just nu ligger väl tempen runt 25-26, sommartid mer,men försöker alltid sänka 3-4 grader vid varje vattenbyte, dom skall väl trivas bäst i en 18-24 grader, Dom har lekt endast en gång för mig och det var förra sommaren, då hade jag tid att göra dagliga vattenbyten och tempsänkningar,ofta tom 2 gånger om dagen,jag har mycket sten i olika storlekar och former så jag ser nästan aldrig till dom, dock har jag en ganska ljus bottensand och jag är inte riktigt säker på om det är rätt,tror en mörkare vore bättre, Vad jag har hört är det endast Mal-Janne Ekström och jag som lyckats få yngel på dom i sverige, men jag hoppas det är fler för jag tar gärna emot tips så jag får dom att leka igen, Så jag hoppas verkligen att det finns någon mer som lyckats
            http://akvariefisk.ifokus.se/
            www.bollmoraakvarieklubb.org
            http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #7
              Mina förökar sig hela tiden. Har dom i ett sällskapsakvarium på 160 lit där även jag har ganska hög cirkulation. Har under en längre tid haft problem(?) med alger i det akvariet. Har aldrig sett någon av dom ta något foder jag släppt ned, däremot äter de konstant av alger på rutor och rötter och stenar. Tofsalgerna ratar de dock. Jag såg de första ynglen strax efter det första utbrottet av alger. Bilder på yngel finns i min blog. Sedan jag första gången postade om ynglen har det fötts 10-20 yngel till. De största av dessa är nu runt 4 cm och håller på och bråkar om revir med de ursprungliga hanarna så jag gissar att de har hunnit bli könsmogna nu.

              Jag har inte speciellt kallt, tempen i det här akvariet brukar ligga på 27-28 °C. Det finns gott om rötter och stenar som ger bra gömställen. Mäter inte vattenegenskaperna, men kranvattnet här är mjukt till medelhårt. Jag satte in CO2 via mäsk en tid efter det att de första ynglen fötts så med andra ord har vattnet haft både "vanligt" pH och nu senare lägre pH med CO2. Det verkar inte ha påverkat förökningen utan det har fortsatt dyka upp nya yngel både före och efter CO2-tillsatsen (sänkningen av pH't).

              Sewiellorna är ofta ute och visar sig, men jag har fortfarande inte lyckats få se parning eller eventuell romskötsel. Jag har läst någonstans att de skulle vara romspridare. I mitt akvarium går de tillsammans med ett stim dvärgkardinalfiskar som gillar att äta rom. Har också läst om att folk hittat yngel i ytterfiltret och brukar kolla i mitt lite nu och då, men har aldrig sett till rom eller yngel där.

              Så sammanfattningsvis så har jag inte några konkreta tips annat än att se till att de har gott om alger att äta. Kanske triggas de av att ha bra tillgång till föda precis som många andra fiskarter. Lycka till!
              Senast redigerad av Olivin; 02 January 2009, 10:33. Anledning: fixade en länk
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Har aldrig haft just Sewellia, men de gör säkert som andra strömgrönlingar, dvs gräver en grotta under en sten, där äggen läggs och sen vaktas tills de kläcks.

                Den lär vara lättodlad.

                De är tropiska men kommer från snabbströmmande vatten på rätt hög höjd; nånstans mellan 20 - 25 är säkert rätt nära dera "vild-temperatur", men de tål förstås både lägre och högre än så.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Har aldrig haft just Sewellia, men de gör säkert som andra strömgrönlingar, dvs gräver en grotta under en sten, där äggen läggs och sen vaktas tills de kläcks.
                  Enligt den här artikeln: http://www.loaches.com/articles/breeding-sewellia , så verkar de leka vid ytan (eller åtminstone en bit från botten) och alltså sprida rommen.

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #10
                    Sewellia lineolata är romspridare och har ingen form av rom/yngelvård, man kan beskriva leken som när 2 fjärilar uppvaktar varandra. Hanen följer efter honan frisimmande i vattenkolumnen, de stannar till och "fladdrar" rytmiskt varvid några få romkorn släpps, de kan göra det horisontalt eller vertikalt medan de stiger upp mot vattenytan, de kan hålla på ganska länge men jag vet inte hur många romkorn de lägger totalt. Romkornen är mycket små och vita, i storlek med mindre tetrors rom och dessa sjunker ner i sanden/gruset eller som många upptäckt sugs de in i filtret och kläcks där. De äter säkert sin egen rom om de kommer åt och det gör alla andra fiskar i akvariet också, mina gick i ett akvarium med flodgrus från 5-6 mm upp till 10 cm stenar så det mesta av rommen sjönk ner i gruset så övriga fiskar inte kom åt den.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Tack så jättemycket för alla svar
                      Nu har jag lite mer att tänka på, mina sewellior kommer väll om några veckor och jag vill ha bästa möjliga miljö och levnadstandard för dom.
                      Jag hade några för några veckor sen men i affären hade dom blivit tuktade av svärdbärarna så jag tog dom sista som var där, den som var mest skadad dog efter några timmar och dom andra 2 efter några dagar så dom var väll sönder stressade(kollade värdena på vattnet och dom var perfekta)det är mycket därför som jag vill ha all hjälp jag kan få av er.
                      Längtar efter mina nya sewellior.(jag får dom gratis denna gången eftersom att dom vet om vad som hände i affärna)
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Ursprungligen postat av Janne E
                        Sewellia lineolata är romspridare och har ingen form av rom/yngelvård, man kan beskriva leken som när 2 fjärilar uppvaktar varandra. Hanen följer efter honan frisimmande i vattenkolumnen, de stannar till och "fladdrar" rytmiskt varvid några få romkorn släpps, de kan göra det horisontalt eller vertikalt medan de stiger upp mot vattenytan, de kan hålla på ganska länge men jag vet inte hur många romkorn de lägger totalt. Romkornen är mycket små och vita, i storlek med mindre tetrors rom och dessa sjunker ner i sanden/gruset eller som många upptäckt sugs de in i filtret och kläcks där. De äter säkert sin egen rom om de kommer åt och det gör alla andra fiskar i akvariet också, mina gick i ett akvarium med flodgrus från 5-6 mm upp till 10 cm stenar så det mesta av rommen sjönk ner i gruset så övriga fiskar inte kom åt den.

                        Mvh Janne
                        Är det samma med borneo sucker? För igår när jag tittade så var den ena efter den andre hela tiden tillslut så var dom nos mot nos och puttade lite försiktigt, men å andra sidan vet jag ej vad det är för kön på dom.Storleksmässigt är den ena lite större och mörkare än den andre som är ljusare, men igår så skiftade den färg hela tiden från ljus till mörk till ljus(jag trodde nästan att min tredje borneo fanns kvar vet ej om den är död har aldrig hittat den)nästan säker på att det var samma.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Hmmm... Ja, jo, jag har sett den där odlingsrapporten, och tvivlar inte på att den är sann, men det vore ovanligt att forslevande fiskar släpper ägg mitt uppe i vattenkolonnen. Det vore intressant om nån kunde bekräfta att leken verkligen går till så, så att det inte bara var så att, t.ex., det saknades möjlighet att bygga grottor i akvariet.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Janne E
                            • December 2007
                            • 261

                            #14
                            Arter ur Gastromyzon och Beaufortia leker på det sätt Azur beskrev, hanen gräver en liten fördjupning intill en sten där rommen läggs och hannen vaktar fram till kläckning. Det var så jag förväntade mig att även Sewellia arter skulle leka men det gjorde de inte i mina akvarium, de lekte i flera akvarier antingen med sandbotten blandat med grövre grus och tillgång till både större stenar och rötter eller bara grus blandat med större stenar och rötter. Jag såg och studerade leken ett flertal gånger och de lekte alltid på samma sätt, de är lättlekta men kanske inte så lättodlade då deras yngel är mycket små vid kläckning.

                            Mvh Janne

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              är det någon som vet hur man får alger för jag har inga där och jag vill inte att dom ska svälta eller finns det något annat att mata med.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...