Guldfisk med böld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av PredragS
    Okej då vet jag! Klarar vanliga, små slöjstjärtar av salt då? Det är inte farligt för dem? För det är ju en sötvattenfisk...
    Tänkte att man kanske skulle sätta den i karantän som någon innan sa
    Om man nu inte har tillgång till ett Katantän kar så får man göra det bästa av det,ja dem klarar Salt varför du nu saltar är för att det inte ska bli värre nu när det har öppnat sig(Bölden)då kan man vid ett vattenbyte tillsätta lite salt som man löser upp i varmt vatten som man sen tillsätter
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • PredragS
      • September 2008
      • 26

      #17
      Bölden har blivit lite mindre och det ser bättre ut nu, men han beter sig udda, ligger bara på botten typ. Vad beror det på? vad kan jag göra?
      Finns det inte nån sjukdom som gör att fiskarna sjunker till botten för att de har fel på något med vattentrycket i nån blåsa i kroppen_?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Ursprungligen postat av PredragS
        Bölden har blivit lite mindre och det ser bättre ut nu, men han beter sig udda, ligger bara på botten typ. Vad beror det på? vad kan jag göra?
        Finns det inte nån sjukdom som gör att fiskarna sjunker till botten för att de har fel på något med vattentrycket i nån blåsa i kroppen_?
        Jo. Jag minns inte den korrekta termen, men sjukdomen rör sig om förlamad simblåsa.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • PredragS
          • September 2008
          • 26

          #19
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Jo. Jag minns inte den korrekta termen, men sjukdomen rör sig om förlamad simblåsa.
          Ja, exakt. Vad kan man göra åt det? Bölden har försvunnit nu, men det ser ut som om den lämnade ett hål i fisken typ och den ligger bara på botten...

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #20
            Ursprungligen postat av PredragS
            Ja, exakt. Vad kan man göra åt det? Bölden har försvunnit nu, men det ser ut som om den lämnade ett hål i fisken typ och den ligger bara på botten...
            Jag skulle inte tro det har med simblåsan att göra. Snarare en sekundär infektion av bakterier genom såret, och det ser inte ljust ut. Om du vill, kan du försöka bota honom/henne genom att isolera firren och köra en behandling med något antibakteriellt medel (ex General Tonic) och salt (motsv 1 dl /100lit).

            Simblåseförlamning vet jag tyvärr inte på rak arm vad man kan göra åt. Eftersom det troligen är en inre infektion är det svårbotat utan injektioner, och sådant måste veterinärer göra. Kanske finns något svar på de sidor jag gav dig länken till förut?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Läs om Erythrodermatitis.
              det är det din fisk har fått tror jag, som kramfors skrev. bildas först en böld som sedan spricker och bildar ett rött hål i fisken. finns medel på djuraffären som man kan köpa som läker ihop såret. denna sjukdom kommer också lätt på Guldfisk.

              Kommentar

              • PredragS
                • September 2008
                • 26

                #22
                Tack för all hjälp! Då vet jag mer till framtiden. Var tyvärr tvungen att avliva min gode vän, han kunde till slut inte simma och låg upp och ner på botten och rörde sig knappt...
                Har läst om de som varit med om det förut men vet inte vad det är.
                Tack alla som hjälpte mig så gott de kunde iaf, jättesnällt!

                Kommentar

                Arbetssätt...