Guldfisk med böld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PredragS
    • September 2008
    • 26

    Guldfisk med böld

    En av mina guldfiskar har fått en böld vid ryggen. Den sticker liksom ut från kroppen och ser lite vitaktig ut.
    Vad kan det vara och vad ska jag göra? Den verkar pigg och glad som vanligt.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Bilder kan hjälpa.
    Läs även om symptom på http://www.goldfish-emergency.com/news.php

    Jag läste något om att det kan bildas som luftbubblor i "skinnet" på fisken, minns inte vad det berodde på, du får söka här i forumet. Sen kan de få en knöl på vid bakfenan upp på ryggen, jag har 2 som har det, ska se om jag kan få det på bild. Jag tycker fiskarna ser lite sneda ut, men det har sett ut så så länge jag haft dem och de verkar inte lida av.

    Hur är det annars, äter den som de ska? Rör på sig som vanligt?
    Håll utkik efter symptom som att den har svårt med balansen eller ligger mkt på botten. Då mår den kanske inte så bra.

    Kommentar

    • PredragS
      • September 2008
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av Linapina
      Bilder kan hjälpa.
      Läs även om symptom på http://www.goldfish-emergency.com/news.php

      Jag läste något om att det kan bildas som luftbubblor i "skinnet" på fisken, minns inte vad det berodde på, du får söka här i forumet. Sen kan de få en knöl på vid bakfenan upp på ryggen, jag har 2 som har det, ska se om jag kan få det på bild. Jag tycker fiskarna ser lite sneda ut, men det har sett ut så så länge jag haft dem och de verkar inte lida av.

      Hur är det annars, äter den som de ska? Rör på sig som vanligt?
      Håll utkik efter symptom som att den har svårt med balansen eller ligger mkt på botten. Då mår den kanske inte så bra.
      Den beter sig precis som vanligt, lika glad och lika hungrig som alltid. Den verkar inte ens ha märkt av knölen. Ska försöka fånga den på bild sen

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Mina slöijstjärtar har ganska lätt fått svamp infektioner på hud och fenor. Kolla sjukdoms beskrivningar här på zoopet.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • PredragS
          • September 2008
          • 26

          #5
          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Här är lite bilder, kan inte tyda vad det skulle kunna vara genom att titta på beskrivningar om sjukdomar...

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Bra länk: http://www.aquariacentral.com/forums...p/t-81323.html
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Precis som nån av mina har fått som går i dammen,vad man kan göra att sätta dem i ett Saltbad när dem har spruckit det gjorde jag på nån och det läkte fint,varför dem får dessa bölder vet jag inte liknande tråd har varit uppe ett pat gånger så det är bara att söka så du hittar dem och det har väl igentligen inte framkommit då iheller vad det är.

              Jag var hos en Koi odlare för ett taga sen och då beskrev jag symtomen och han svarade bergsäkert att det var Herpes som smittar fiskar och det finns botemedel för detta men om det är det ...Ingen aning...Vad jag har märkt genom åren är att dem inte försvinner om dem inte spricker det vill säga har nån som simmar med en stor böld på sidan av ryggen,har tagit upp den ett antal ggr och satt den i ett Saltbad men det har inte hjälpt,verkar som inte fisken lider av det eftersom dem eller "mina"kliar sig inte när dem är aktiva i dammen eller i Akvariumet.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Det kan vara en sjukdom som heter lymfocystis. Den är orsakad av virus, och kan inte botas vad jag vet. Den tar dock inte kål på fisken, och ibland självläker den. Det ser bara otrevligt ut unde tiden.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • PredragS
                  • September 2008
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Precis som nån av mina har fått som går i dammen,vad man kan göra att sätta dem i ett Saltbad när dem har spruckit det gjorde jag på nån och det läkte fint,varför dem får dessa bölder vet jag inte liknande tråd har varit uppe ett pat gånger så det är bara att söka så du hittar dem och det har väl igentligen inte framkommit då iheller vad det är.

                  Jag var hos en Koi odlare för ett taga sen och då beskrev jag symtomen och han svarade bergsäkert att det var Herpes som smittar fiskar och det finns botemedel för detta men om det är det ...Ingen aning...Vad jag har märkt genom åren är att dem inte försvinner om dem inte spricker det vill säga har nån som simmar med en stor böld på sidan av ryggen,har tagit upp den ett antal ggr och satt den i ett Saltbad men det har inte hjälpt,verkar som inte fisken lider av det eftersom dem eller "mina"kliar sig inte när dem är aktiva i dammen eller i Akvariumet.
                  Hur kan man bota herpes?

                  Har heller inget annat kar, bara en liten skål på kanske fem liter och sen en transportlåda också på fem liter. Duger den under tiden tro? Hur mycket salt skulle jag behöva?

                  Kommentar

                  • PredragS
                    • September 2008
                    • 26

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Det kan vara en sjukdom som heter lymfocystis. Den är orsakad av virus, och kan inte botas vad jag vet. Den tar dock inte kål på fisken, och ibland självläker den. Det ser bara otrevligt ut unde tiden.
                    Så det finns alltså inte så mycket jag skulle kunna göra?


                    glömde fråga, fungerar det med vanligt salt med jod i som man har hemma eller ska det vara något speciellt?

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av PredragS
                      Hur kan man bota herpes?

                      Har heller inget annat kar, bara en liten skål på kanske fem liter och sen en transportlåda också på fem liter. Duger den under tiden tro? Hur mycket salt skulle jag behöva?
                      Ett sorts Herpes som kan smitta Fiskar ,han sa vad det hette men inget jag la till minne,tycker du ska bara låta den vara eftersom det inte fungerade med Salt för mig förutom när bölden sprack då fungerande det och det var mest för att det inte skulle bildas Svamp men det läktes i alla fall,annars om den inte har spruckit så tycker jag att du ska låta det vara.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • PredragS
                        • September 2008
                        • 26

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Ett sorts Herpes som kan smitta Fiskar ,han sa vad det hette men inget jag la till minne,tycker du ska bara låta den vara eftersom det inte fungerade med Salt för mig förutom när bölden sprack då fungerande det och det var mest för att det inte skulle bildas Svamp men det läktes i alla fall,annars om den inte har spruckit så tycker jag att du ska låta det vara.

                        Nu har den spruckit och det hänger typ med lite vitt streck efter den. Kan jag ta vanligt koksalt som man har i köket?
                        Går det bra att lägga fisken i min "flyttlåda" som är typ 5 liter?
                        Hur mycket salt ska jag ha?

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av PredragS
                          Nu har den spruckit och det hänger typ med lite vitt streck efter den. Kan jag ta vanligt koksalt som man har i köket?
                          Går det bra att lägga fisken i min "flyttlåda" som är typ 5 liter?
                          Hur mycket salt ska jag ha?
                          Har du inget större än 5 Liter det är ju en dunks storlekMan tager vad man haver så vanligt salt funkar det löser du upp i varmt vatten mängd nja 1 dl 100L vatten men kan du inte salta i det karet den går i varför ska du flytta den??
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Läs om Erythrodermatitis.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • PredragS
                              • September 2008
                              • 26

                              #15
                              Okej då vet jag! Klarar vanliga, små slöjstjärtar av salt då? Det är inte farligt för dem? För det är ju en sötvattenfisk...
                              Tänkte att man kanske skulle sätta den i karantän som någon innan sa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...