Guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knäckehäxan
    • December 2008
    • 6

    Guldfisk

    Jag köpte min guldfisk Bazil för ungefär 1,5 år sen, han är ca 8 cm. Jag har hört att guldfiskar anpassar sin storlek till akvariet. Är det därför han inte är så stor?
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

    #2
    Hej!
    Som jag har förstått det så är "anpassningen" en myt! Hur mycket/fort de växer kan variera.
    När jag frågade om mina nyinköpta slöjstjärtar fick jag svaret att de kan växa från knappt märkbart till ca 10cm stora under första halvårtet (de var ca 3-4cm när jag köpte dem)
    Viktigt är rätt temperatur, ordentlig filtrering, rätt mat osv.
    Guldfiskar/slöjstjärtar ska ha minst 5liter vatten för varje cm fisk, alltså närmare 50 liter för enbart din Bazil!

    Om du berättar om ditt akvarium, storlek, temp, andra invånare osv så finns det massor med folk här som kan hjälpa dig!
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Det som händer om man har för litet akvarium är att utåt sett så slutar fisken växa, men på insidan så växer alla organ och trycks ihop, varför fisken plågas till en sakta död.

      Har du ordentligt med utrymme och rätt förhållanden med mat och vattenkvalité så kommer din fisk att växa. Men jag tycker inte heller att det går så fort.

      Så bertätta mer om ditt kar. Vad får fisken för mat? Ger du en varierad kost etc.?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Varför skulle organen växa tills fisken dör om fisken inte har möjlighet att växa till normalstorlek? Vet att det stått i flera inlägg men är knappast troligt. Finns ju tyvärr många fiskar som har för små akvarium men lever. Lever iofs men betyder ju inte att dom trivs. Proportioner kan väl bli lite fel utseendemässigt.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Varför skulle organen växa tills fisken dör om fisken inte har möjlighet att växa till normalstorlek? Vet att det stått i flera inlägg men är knappast troligt. Finns ju tyvärr många fiskar som har för små akvarium men lever. Lever iofs men betyder ju inte att dom trivs. Proportioner kan väl bli lite fel utseendemässigt.
          Ja, jag skulle gärna vilja veta med om varför det blir så, men jag har läst om det så många gånger och på massor av olika ställen i artiklar m.m. under åren, så det är ingen myt.
          Om du tar ett barn och låter det växa i ett utrymme som är felaktigt, så kommer det med resultera i olika problem/fel. Ex. för lågt tak gör att barnet får krökt rygg (om du följde Fritzl fallet så var det så för ett av barnen som var inlåst). Visst kan man leva i för små miljöer, men hur bra mår man av det?
          Hoppas någon kan sticka in med en bra beskrivning om varför det blir så med fiskarna, jag vill gärna har mer info, ska faktist googla lite om det nu!

          Kommentar

          Arbetssätt...