Slöjstjärt attackerad inatt, halvt uppäten, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Dokken
    • December 2008
    • 7

    Slöjstjärt attackerad inatt, halvt uppäten, vad göra?

    Hej Vänner.

    Jag har en akut fråga som jag måste få svar på snabbt.
    Min 5åriga slöjstjärt fick luft i sig och flöt runt på rygg som den gjort i flera år.
    Jag har nyligen skaffat en Koi och en lite mindre guldfisk som ofta hängt med min Slöjjis.

    Inatt när jag var uppe såg jag att Slöjjisen hade fått bakre fenorna helt uppätna, dvs dom är borta

    Jag har nu flyttat den till mitt andra akvarium där den ligger i ett yngel-kar och har nu lugnat ner sig, stackaren.

    Finns det chans att jag kan rädda min fisk? om det växer ut? jag vet inte om en överlever men om någon har tips på vad jag kan göra, så är jag tacksamm, Slöjjis har varit min polare i 5 år, den betyder mycket för mig, men jag vill inte vara en djurplågare..

    plz hjälp mig....
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tillsätt lite salt för att minska risken för ev. svampinfektioner. 1dl/100L vatten.

    Tråkigt när sådant här händer
    Skulle du se att Slöjjis lider mycket är det kanske bäst att avliva honom.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Don Dokken
      • December 2008
      • 7

      #3
      Tack för snabbt svar, han ser ut att må ok nu, men han ligger upp o ner, kan inte svänga runt då han inte har några bakre fenor som var stora och fina, jag vet dom växer ut, men jag vill inte han lider.

      Stackare, dom har aldrig gjort så här emot slöjjis förut, trodde jag hade harmoni i mitt akvarium, tydligen inte. Jävkla Koi.

      Jag vill bara honom väl.....

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Hoppas han tillfrisknar och får tillbaka sina fenor
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          konstigt...Mina koi betedde aldrig sig sådär :P

          Hur stort är karet? Och hur ofta matar du den ?

          Kommentar

          • Raziela
            • December 2008
            • 2

            #6
            Hur gick det med Slöjjis? Hoppas han mår bättre!

            Fiskar (speciellt guldisar) har en bra förmåga att återhämta sig, speciellt när fenorna blir uppätna, men det är viktigt att du tillsätter salt i "sjukkaret", precis såsom Nina82 rekommenderade. Det är jättesvårt att se att ens kompis lider, trots att man är medveten om att de växer ut igen. :/

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Är inte fenbaserna skadade, så växer de ut igen.
              Jag vet att jag sett någon på tv, som gjorde liksom en mitella av gasväv som han svepte fisken i. Mitellan hängde i en bit frigolit och fiskelina ner från ytan, ner till lagom djup. Fisken kunde då hålla sig upprätt och även äta. Kanske vore något?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Don Dokken
                • December 2008
                • 7

                #8
                Hej

                Slöjjis lever än, men hans fenor är svarta och växer sakta ut, jag vet inte vad jag ska göra, ibland så simmar han runt som vanligt, men rullar runt och flyter upp o ner några timmar.
                Sedan så vänder han på sig, och simmar igen, oftast när det är mörkt.

                Vad ska man göra? tror ni att han plågas?
                jag har nyss tagit ur slöjjis ur yngelburen och in i ett 40 liters tillsammans med hans polare, som vakar över honom.

                han ser ut att må ok, när han kan simma vanligt, han kommer aldrig ner på botten men simmar runt lite......

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Han flyter inte omkring på det viset en stund efter de har fått mat?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Don Dokken
                    • December 2008
                    • 7

                    #10
                    Jo det händer ju ofta när en slöjjis käkat, det är ju vanligt hänt, men min flyter upp lite då och då, för att han ej har sina fenor kvar, dom håller ju på att sakta växa ut, tror jag

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Att det händer efter matning är säkerligen att h*n sväljer luft samtidigt med maten, och då får korksymptom en stund efteråt.
                      Att fenorna har med detta att göra är nog mer tveksamt...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Don Dokken
                        • December 2008
                        • 7

                        #12
                        jo jag vet=)
                        min fråga var mer om någon känner till varför fenorna blir svarta?
                        dom ser ut att växa iaf.....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...