Boraras brigittae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TomasH
    • November 2006
    • 6

    Boraras brigittae?

    Är det någon som har erfarenhet av denna fisk? Är sugen på att köpa in till mitt räkkar...
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Jag hade mina brigittae tillsammans med körsbären i kökskaret, men tyckte inte att de trivdes särskilt bra. De simmade mest längs bakre väggen och glade inte nån med det.
    Nu är de flyttade till stora rasboraburken och blev genast mindre skygga. Syns bra och stimmar fint. Dock, det kan ju ha varit karet de inte trivdes i.
    Men en trevlig och fin liten fisk är det.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har en 40-50 i mitt räkkar och de syns verkligen. En fisk som inte stimmar något vidare men passar ypperligt tillsammans med räkor då de är såpass små så de bryr sig inte om sina burkkamrater.
      Mina är vid framrutan hela tiden och kommer direkt när jag kommer till karet då de tror att det är mat.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag har en 40-50 i mitt räkkar och de syns verkligen. En fisk som inte stimmar något vidare men passar ypperligt tillsammans med räkor då de är såpass små så de bryr sig inte om sina burkkamrater.
        Mina är vid framrutan hela tiden och kommer direkt när jag kommer till karet då de tror att det är mat.
        Har du lyckats få yngel på dem? Har hört att det kan vara lite knepigt. Men de är väldigt fina som sagt, ska själv skaffa mig ett 10-tal snart.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nej de har inte visat några som helst lektendenser, men å andra sidan vet jag inte hur just dessa gör vid lek ...
          Ynglen är i vilket fall gissningsvis inte så speciellt stora då föräldrarna inte tillhör giganterna inom akvaristiken.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jag vill bara stämma in med att brigittaen är mycket fin och trevlig, väl värd att placera i ett kar där dom kan lysa upp med sin otroliga, röda färg. Jag har, precis som Ansjo, 50 stycken i en räk-kub och de är enormt fina!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              En av Boraras-arterna anses extremt svårodlad, jag minns inte säkert vilken men jag har för mig att det är brigittae, så det kan nog vara en utmaning att få dem i lek.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Tänkte skaffa sådana snart! De ska få bo med mina körsbärsräkor i ett 54-liters. Hur många är lagom tro?

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Jag hade bara 15 och det kan ju vara det som gjorde att mina inte trivdes i räkburken, så satsa på 40-50 som ju både Ansjo och MaxB har.Fast det blir ju rätt dyrt förstås. Men så snyggt!!
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Ja, ju fler desto bättre, men de ska ju få plats också! Visserligen är de små, men jag tycker ändå det känns väl mycket med 40 fiskar i 54 liter.

                    Edit: Såg att MaxB och Ansjo verkar ha sina i 125 liter. Mitt är ungefär 40% av det. Enligt samma logik ska jag då ha 16-20 fiskar... Kan man räkna så?
                    Senast redigerad av Salta Katten; 07 December 2008, 18:59.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Visst kan du göra det.
                      I ett 54 liters kar skulle jag personligen köpt ett 30-tal, då de är ganska små och sprider ut sig på ett snyggt sätt så är risken att det ser lite fattigt ut om de är för få.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Jag har 10 st i ett 35 l räkkar. Det verkar som de trivs bäst när det inte är så strömt.
                        Lite lagom så stimmar de ganska bra.
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          En av Boraras-arterna anses extremt svårodlad, jag minns inte säkert vilken men jag har för mig att det är brigittae, så det kan nog vara en utmaning att få dem i lek.
                          Jo, det är B. brigittae som är svårodlad.

                          Sen brukar de B. brigittae man köper vara en blandning av två arter, tror den brukar komma in blandad med B. merah.
                          Senast redigerad av oaken; 07 December 2008, 22:18.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Jepp, jag har en sådan bastard bland mina B.brigittae.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Jag tycker de kan vara lite blyga men planterar man rikligt med växter så morskar de upp sig!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...