Stödutfodra praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Stödutfodra praktbotia

    Mina botior fortsätter oroa mig. Alla utom en verkar få mat så de klarar sig. Den sista är mest bara liten och ynklig. Fångade den idag, och satte i "yngelbur". Vad kan jag stödutfodra den med för att den ska kunna få upp krafterna.

    Normalt sett tror jag att den äter mest sera vipachips. Övrig kost i akvariet är sera vipan, plankton tabs och tetra rubin. Ibland lite gurka/zucchini/potatis och de gånger jag orkar odla blir det lite nykläckt artemia.

    Kan det vara idé att ge lite animaliskt extrafoder, kanske en liten bit hackad räka, nu när jag vet att han får äta ifred? Eller ska jag köpa komersiellt frysfoder? Kan man använda vanliga "frysta på ICA" räkor? Iofs så har jag haft en massa minisniglar på gång i den buren jag satte honom i, men jag vet inte om de blev kvar då det blev rätt stökigt innan jag fick dit honom (fråga inte).
    /lars olof
  • M B
    • December 2007
    • 152

    #2
    Ursprungligen postat av larson
    Mina botior fortsätter oroa mig. Alla utom en verkar få mat så de klarar sig. Den sista är mest bara liten och ynklig. Fångade den idag, och satte i "yngelbur". Vad kan jag stödutfodra den med för att den ska kunna få upp krafterna.

    Normalt sett tror jag att den äter mest sera vipachips. Övrig kost i akvariet är sera vipan, plankton tabs och tetra rubin. Ibland lite gurka/zucchini/potatis och de gånger jag orkar odla blir det lite nykläckt artemia.

    Kan det vara idé att ge lite animaliskt extrafoder, kanske en liten bit hackad räka, nu när jag vet att han får äta ifred? Eller ska jag köpa komersiellt frysfoder? Kan man använda vanliga "frysta på ICA" räkor? Iofs så har jag haft en massa minisniglar på gång i den buren jag satte honom i, men jag vet inte om de blev kvar då det blev rätt stökigt innan jag fick dit honom (fråga inte).
    Jag vet inte vad du har för sällskap till dina botior men frysfoder fungerar alldeles utmärkt. Olika typer av mygglarver är det jag har provat och det är uppskattat.

    De blir väldigt stressade av att sitta för trångt och ljust. Helst ska det vara mycket gömställen och sällskap av botior och gärna några andra fiskar också.

    Det kan ju vara någon parasit också som gör att den är tunn.
    Mikael
    www.poecilia.org

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Ge den röda mygglarver. Har den en s.k. knivrygg (alltså en spetsig rygg) så kommer den med all säkerhet att dö, då den inte har fått den mat den behöver. I en yngelbur kommer den inte att trivas och knappast äta heller, så släpp tillbaka den. Ge röda mygglarver (frysta) och iakta botian om den äter. Du bör ha i så mycket larver ,så inte firrarna behöver slåss om maten.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Jag har haft två Botia Kubotai som har svultit ihjäl för att jag är för dålig på att mata dom efter lyset är släckt och de går ihop med galna Tigerbarber.

        Så tänk på det, att mata dem ca en timme efter lyset är släckt i akvariet.
        De kan vara skillnaden.

        Mina Botior får knappt i sig någon mat alls sålänge ljuset är tänkt och 20 ill-hungriga Tigrar kastar sig på allt man släpper ned i vattnet.

        Kommentar

        • mange993
          • April 2004
          • 372

          #5
          räkmix är det som jag blev rekommenderad

          Kommentar

          • larson
            • January 2008
            • 119

            #6
            Nu behagade den lille luringen inte stanna i förvar så länge, redan samma natt rymde han ut till dom andra igen.

            Några röda mygglarver tänker jag inte använda, då jag redan har lite pollenallergi. Det räcker med det, jag tänker inte dra på mig mer allergier.

            Däremot annat frysfoder kan man ju kolla på... Om man tittar på räkmix så lär det ju vara i huvudsak räkor och ärtor. Jag tror jag har rätt ok läge vad gäller vegitabilisk mat, så det ligger väl närmast till att bara hacka en räka fint då och då, för att ge lite extra godis. Eller som sagt köpa något frysfoder.

            För ett tag sedan funderade jag på det här med konkurrensen om maten, och ökade mängden vipachips (sjunkfoder) rätt mycket, och krossar den i mindre bitar som jag sprider längs hela frontglaset. Då kan inte en enskild fisk ligga och sura på all maten och alla fiskarna får chansen att gå och plocka i gruset. Kanske den är för mesig för att få tillräckligt med mat ändå.

            Jag tror ändå jag ska göra ett försök att fånga in honom (den här gången med lock på buren) och stödutfodra. Om han då inte äter (pga liten bur) så släpper jag ut honom. Jag är faktiskt beredd att köpa ett litet karantänakvarium enbart åt honom för att rädda honom. Sedan kan det ju vara bra att ha för annat bruk också.
            /lars olof

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Själv huvudfodrar jag mina botier med artemia två gånger i veckan.
              De är lite större och andra fiskar kan inte glupska på det i samma takt som mygglarver. Men botier med sina tänder/käkar kan vräka i sig det det på kortast möjligast tid.

              Äter aldrig dina botier med de andra, alltså när akvariet är tänt?
              Ett ide' hade ju varit att en gång satt de andra glupska fiskarna i lådan när du utfodrar tills botierna hittat och fått smak på artemian.

              Jag skulle vilja säga att mina botier är dom jag har som är glupskast, missar aldrig ett mål mat och tränger sig före vem som helst.

              Kommentar

              Arbetssätt...