Praktbotai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallemannen 3
    • October 2008
    • 154

    Praktbotai

    Jag har ett 54 l och undrar om man kan ha praktbotia i det, i en akvarieaffär sa dom att jag kunde det och att dom äter upp sniglarna för det är det jag vill. Och hur många
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Nej, det kan du inte. Inga alls

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Mät ut 30 cm på en tumstock. Sätt sedan den utmätta biten mot ditt akvarium. Så stor plats kommer en vuxen prakt botia ta sen.

      Med andra ord kommer den knappt kunna vända sig om, och inte trivas.

      Däremot en snigelätande snäcka vid namn "Anentome helena" passar perfekt i ditt akvarium, och effektiva är dom.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Nallemannen 3
        • October 2008
        • 154

        #4
        Men det tar väl lång tid innan dom blir så stora

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Jo det kommer att ta flera år i ett stort akvarium tills de blir så stora.
          Men 54 liter är litet. Du kan ha dem ett tag, men sen när de blir större måste de in i ett större akvarium.
          Jag skriver "de" eftersom du ska ha minst 2 st (helst 3 i det akvariet) annars så kommer den att vantrivas och tyna bort, och det vill du väl inte? Praktbotiorna är flockdjur och lever i stora flockar eller stim i naturen.
          Men ditt akvarium är för litet. Skaffa ett större och det blir roligare!
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Nallemannen 3
            • October 2008
            • 154

            #6
            Jag vet jag vill det men jag är 12, det är mitt men mamma tycker att jag ska vänta

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Du kan ha ett par stycken en tid i ditt kar,men om den ska användas till för att äta sniglar så finns det Sniglar som äter andra sniglar,det hade jag satsat på istället kanske än Botier i ett 54 L kar men helt klart det funkar en tid.Avgör det det gör du själv ingen annan men man kan komma med förslag kanske men den som avgör det gör du själv.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Mät ut 30 cm på en tumstock. Sätt sedan den utmätta biten mot ditt akvarium. Så stor plats kommer en vuxen prakt botia ta sen.

                Med andra ord kommer den knappt kunna vända sig om, och inte trivas.

                Däremot en snigelätande snäcka vid namn "Anentome helena" passar perfekt i ditt akvarium, och effektiva är dom.
                Har du själv sett en fullvuxen Botia på 30cm i ett akvariumjag har då aldrig sett det och dem jag har sett på en respekt givande storlek är väldig gammal
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Har du själv sett en fullvuxen Botia på 30cm i ett akvariumjag har då aldrig sett det och dem jag har sett på en respekt givande storlek är väldig gammal
                  Inte 30 cm, men lätt 20 cm måste dom varit. (Drog inte fram tumstocken och mätte )
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nallemannen 3
                    Jag vet jag vill det men jag är 12, det är mitt men mamma tycker att jag ska vänta
                    Fast åldern går inte alltid att skylla på, jag är 13, och jag säger inte "Jag är bara 13, så jag kan ha några botior i mitt akvarium, det är bara vuxna som inte får göra fel"
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Jag tycker inte alls att man skall ha Praktbotia http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1 i ett så litet akvarium

                      Har du själv sett en fullvuxen Botia på 30cm i ett akvariumjag har då aldrig sett det och dem jag har sett på en respekt givande storlek är väldig gammal
                      Klart över 25 har jag sett
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Nallemannen 3
                        • October 2008
                        • 154

                        #12
                        Ja men jag ska ha den ett tag sedan får jag se

                        Kommentar

                        • Nallemannen 3
                          • October 2008
                          • 154

                          #13
                          Dom som var över 25 cm var väl gamla

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nallemannen 3
                            Ja men jag ska ha den ett tag sedan får jag se
                            Snälla, säg inte du åkte och köpte bara en?

                            Då är det värre än vad vi trodde! Felen du gör nu är:

                            *Låter den inte simma på så stor yta som den behöver
                            *Låter den inte ha platsen den behöver att växa i
                            *Du har inga "kompisar" till den, det är en stimfisk! En ensam botia är en ledsen och ibland aggressiv botia!

                            Men kör du på det, men kom inte och skapa en tråd sen "Min botia dog, varför?"
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Nallemannen 3
                              • October 2008
                              • 154

                              #15
                              Jag har inte köp någon än och jag ska ha två och det där när jag skrev att jag var 12 var att jag vill ha ett större kar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...