Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mandan
    Banned
    • April 2008
    • 210

    Slöjstjärt

    Min kompis har ett ca. 35-40 liters akvarie och i det lilla akvariet har hon 2 SLÖJSTJÄRTAR, 10 (kommer inte ihåg vad dom heter men dom är lika stora som neontetror) 2 andra tetror, en liiiten mal, 1 siamesisk algätare.
    Åhh när jag såg det skrek jag bara ut: MAN KAN JU F*N INTE HA SLÖJSTJÄRTAR I ETT SÅÅNT LIIIITET AKVARIE!!!!!
    Min kompis som är jäääkligt envis sa bara: Ingen sa det i djuraffären så jag bryr mig inte, jag bryr mig inte om mina fiskar och det borde inte du heller!!
    Till mina frågor: Är det inte för litet med slöjstjärtar i ett 40 liters akvarie?
    Är det inte för mycket fisk?
    Behöver inte slöjstjärtar minst 150 liter(det har jag läst)????
    Och varför ska man ha fiskar när man inte bryr sig om dom?
  • Guest

    #2
    Ursprungligen postat av mandan
    Min kompis har ett ca. 35-40 liters akvarie och i det lilla akvariet har hon 2 SLÖJSTJÄRTAR, 10 (kommer inte ihåg vad dom heter men dom är lika stora som neontetror) 2 andra tetror, en liiiten mal, 1 siamesisk algätare.
    Åhh när jag såg det skrek jag bara ut: MAN KAN JU F*N INTE HA SLÖJSTJÄRTAR I ETT SÅÅNT LIIIITET AKVARIE!!!!!
    Min kompis som är jäääkligt envis sa bara: Ingen sa det i djuraffären så jag bryr mig inte, jag bryr mig inte om mina fiskar och det borde inte du heller!!
    Till mina frågor: Är det inte för litet med slöjstjärtar i ett 40 liters akvarie?
    Är det inte för mycket fisk?
    Behöver inte slöjstjärtar minst 150 liter(det har jag läst)????
    Och varför ska man ha fiskar när man inte bryr sig om dom?
    Ta detta med din kompis istället för det är ju bara hon som kan svara på varför hon inte bryr sig.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Självklart ska man bry sig om sina djur.
      Ett 40L är för litet för både slöjstjärten och Siamesen. Siameser lever gärna i stim, blir ca. 15cm och behöver mycket simutrymme.
      Eftersom din kompis är av den envisa typen kommer det inte hjälpa att bli arg och säga att så och så ska hon inte göra.
      Självklart reagerade du rent instinktivt och för en bra anledning men det gäller att lägga upp det fint och köra lite strategiskt. Speciellt till envisa jag-vet-bäst personer

      Ge henne lite fakta som du skrivit ut från datorn och låt henne sen smälta faktan innan du tar nästa steg.
      Visa henne gärna till zoopet och berätta att här kan hon ställa frågor om det är något hon undrar över och även läsa lite mer om de fiskar hon har.
      Reta inte upp henne utan så småningom kommer hon förhoppningsvis börja känna mer för sina djur när hon lär sig mer om dem.

      Lycka till
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • mandan
        Banned
        • April 2008
        • 210

        #4
        Ja det har jag gjort men hon e som hon e. Allvarligt jag tycker inte hon bryr sig om nått. Jag var där en gång och hennes siamesiska algätare simmade efter den stackar slöjstjärt och bet honom i fenan. Såklart hade han ingenstans att fly så han fick ta alla smällar. Han hade blivigt mager och sliten och han gjorde ''dödsdansen''. (ligger vid ytan och flämtar kraftigt). Och hon sa bara ''den har överlevt hittills så den överlever la''. Jag tror den kommer dö i förtid.
        Den slöjjisen som var såå fiin.

        Kommentar

        • mandan
          Banned
          • April 2008
          • 210

          #5
          Vi postade samtidigt... Okey, jag ska försöka. Jag får ta ut fakta.
          Men jag fick veta för ett tag sen att hon skulle få ett större akvarie. Men jag vet ej hur mycket men jag tror inte det e tillräckligt stort ändå. Kanske runt 90-100 liter. Men det är ju inte tillräckligt stort. Jag ska i allafall försöka.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av mandan
            Ja det har jag gjort men hon e som hon e. Allvarligt jag tycker inte hon bryr sig om nått. Jag var där en gång och hennes siamesiska algätare simmade efter den stackar slöjstjärt och bet honom i fenan. Såklart hade han ingenstans att fly så han fick ta alla smällar. Han hade blivigt mager och sliten och han gjorde ''dödsdansen''. (ligger vid ytan och flämtar kraftigt). Och hon sa bara ''den har överlevt hittills så den överlever la''. Jag tror den kommer dö i förtid.
            Den slöjjisen som var såå fiin.
            Trist

            Tråkigt när folk inte lyssnar och när det gäller liv oxå

            Bor hon hemma kan du kanske ta upp det hela med hennes föräldrar? De kanske inte ens vet att fiskarna lider.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Tamarind
              • February 2008
              • 482

              #7
              Det är tråkigt att folk som inte bryr sej ändå skaffar djur, men det är tyvärr väldigt svårt att få någon annan att ändra sej... Det är väl bara att hoppas att hon tröttnar och lämnar tillbaka överlevande till affären.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av mandan
                Vi postade samtidigt... Okey, jag ska försöka. Jag får ta ut fakta.
                Men jag fick veta för ett tag sen att hon skulle få ett större akvarie. Men jag vet ej hur mycket men jag tror inte det e tillräckligt stort ändå. Kanske runt 90-100 liter. Men det är ju inte tillräckligt stort. Jag ska i allafall försöka.
                Skaffar hon ett som är 90-100L är det nog okej. Tror nog att slöjisen kan må bra då ändå om det är i minsta laget.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Dessvärre tror jag att föräldrar som inte har tagit reda på vad deras barns djur behöver, inte heller kommer bry sig så mkt. Var har barnet fått attityden ifrån?
                  Jag märker på mina vänner att de som bryr sig mkt om djuren mår, och visar det för sina barn, får barn som också bryr sig. Medan föräldrar som har djur som "prydnad" får barn som har samma inställning. Det här är inte på något vis fakta, bara hur jag uppfattat det jag sett i min närmaste omgivning.

                  Prova att lägga fram det på ett pedagogiskt sätt, som om du skulle förklara det för ett dagisbarn. Om du går hårt ut så kommer de bli defensiva direkt och förmodligen tycka att du lägger dig i sånt som inte är din ensak.
                  Det är alltid svårt att påtala för någon annan hur de sköter sina djur... Kan vara lika känsligt som att tala om hur de ska uppfostra sina barn.

                  Hoppas din vän får ett nytt akvarie snart.

                  Kommentar

                  • mandan
                    Banned
                    • April 2008
                    • 210

                    #10
                    Ja jag ska försöka men det är ganska hopplöst. Det kan nog dröja innan akvariet kommer...

                    Kommentar

                    • mandan
                      Banned
                      • April 2008
                      • 210

                      #11
                      Skrev fel.. Det kan dröjja innan hon får akvariet...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...