Vad har hänt med fenorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mick13
    svarade
    Det är bara till att använda medlet tills prickarna är borta.Vad är det för medel du köpt??
    Leta lite i trådarna här på sjukdomar kommer du att få många bra råd om hur du skall /kan gå till väga med vitapricksjukdomen, det finns jätte många trådar just om den sjukdomen. Lycka till med botandet.

    Lämna en kommentar:


  • Ivandrago
    svarade
    du är en riktigt bra kille du ansjo! ställer upp i två trådar! okej, då gör jag så!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det med snäckan har jag svarat i din andra tråd.
    Vattenbytet kan du göra när du har kurerat färdigt i ditt kar eller mellan två kurer, annars får du fylla på med extra medicin även för det vattnet du tar ur karet.

    Lämna en kommentar:


  • Ivandrago
    svarade
    Okej!
    Idag såg jag att de resterande fiskarna har fullt med vita pricka de oxå, så det får bli fler kurer... usch vad tråkigt det här är!
    Men som sagt, det är sånt som händer! Tack för all hjälp!

    Men, prickarna skall försvinna helt på fiskarna för att de ska vara botade alltså?

    När ska nästa vattenbyta göras? Ska man köra på med det som vanligt? Och isåfall hur mycket skall bytas? Så inte kuren påverkas menar jag?

    Sen funderar jag på att plocka bort alla ägg från snäckan.. annars kommer det bli massor!

    /Ivandrago

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Kör på med medicineringen som du har tänkt, det får inte finnas några vita prickar kvar på fiskarna för då är de inte botade.
    Har du lite otur kan det bli både två, tre och i värsta fall fyra kurer innan de är helt botade, men det hör nog till ytterligheterna.
    Tråkigt att fiskarna dog, men det är tyvärr sådant som händer...

    Lämna en kommentar:


  • Ivandrago
    svarade
    Hej ansjo och alla andra!

    Igår köpte jag sånt där medel för vita prick och hällde i första dosen. Min älsklings fisk dog tyvärr igår, det hade tagit för hårt på honom.
    Idag dog den nyaste fisken, den som antagligen smittan legat latent på.
    Men de andra verkar må bra!
    Nu är frågan om jag ska köra en andra omgång med medlet för att vara på den säkra sidan, då de flesta fiskarna har vita prickar på fenorna?
    Och isåfall, när skall det göras?

    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Ivandrago
    aaa jag har en snäcka, men i affären kalalde de den för tigersnäcka, fast den ser mer ut som en sebrasnäcka! Hur visste du det? Är det den som lägger ägg på min pump???
    Jepp.

    Okej, då förstår jag. Jag får köpa kur och hålla öga på dem.
    Ska jag be om botemedel mot vita pricksjukan?
    Samma svar här, jepp!
    Tack så jättemycket för trevligt bemötande!
    Det är lugnt, hoppas att det löser sig och du får gärna skriva hur det gick...

    Lämna en kommentar:


  • Ivandrago
    svarade
    aaa jag har en snäcka, men i affären kalalde de den för tigersnäcka, fast den ser mer ut som en sebrasnäcka! Hur visste du det? Är det den som lägger ägg på min pump???

    Okej, då förstår jag. Jag får köpa kur och hålla öga på dem.
    Ska jag be om botemedel mot vita pricksjukan?

    Tack så jättemycket för trevligt bemötande!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Och jag tror du har en sebrasnäcka kanske?
    Vita prick kommer ofta med nyinköpta fiskar, de kan ha det latent vilande men vid flytt till nytt vatten samt stressen detta är så kan sjukdomen utveckla sig.
    Sjukdomen är relativt lättbotad, men du får vara beredd att du kanske får köra kuren ett par gånger innan fisken blir botad.
    Vad som hänt din andra slöjstjärt är lite svårare att gissa, men det kan vara en platy som jagat h*n och den då skadat fenan. Den läker snart av sig själv om det är en mekanisk skada och fenroten inte är skadad, men håll för säkerhets skull ett litet vakande öga även på denna fisk.

    Lämna en kommentar:


  • Ivandrago
    svarade
    Tack så mycket för att ni svarade.
    ansjo, jag tittade på länken som Mick13 skickade och prickarna ser nästan precis ut så fast mycket tätare och många fler. Så det är antagligen vita prick sjukan. Jag får gå och köpa medel imorgon i akvariebutiken.
    Usch, nu blev jag ledsen. Är min fisk sjuk alltså?
    Jag köpte honom för en vecka sen, kan han haft det med sig från butiken?

    Men prickarna på pumpen då? Det är ca 8 stycken vita prickar, der nästan ut som ägg? Vad kan det vara för något? Och den andra slöjdstjärtens fena? Vad är det som kan ha hänt? Den har inga prickar, bara att stjärtfenan har "trasat" sönder på nått konstigt vis.

    Ja, jag har 3 stycken andra fiskar. De är platy, och de har inga prickar.
    Tyvärr har jag ingen kamera så jag kan inte ta bilder!

    tacksam för svar igen!

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Låter som fenröta och ev vitaprick eller svamp leta i tråden om sjukdomar här på forumet så får du nog svar på det mesta du kan alltid jämn för med länken här nedan.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Bilder skulle hjälpa.
    Annars tror jag inte det är samma vita prickar du har på pumpen som på fisken, då fisken kanske har drabbats av vita prick sjukan.
    Har du någon mer fisk i karet?
    Pump?
    Akvariestorlek mm mm?

    Lämna en kommentar:


  • Ivandrago
    startade ett ämne Vad har hänt med fenorna?

    Vad har hänt med fenorna?

    Hejsan!

    Jag har några frågor om sjöldstjärtar!
    Så om det finns någon expert här, så är du varmt välkommen att svara på mina funderingar!

    En utav mina slöjdstjärtar (den yngsta (några månader gammal) har plötsligt här i dagarna fått massa vita små prickar på sin guldiga stjärtfena. Varför? Vad är detta för prickar? Dessutom är det några sådana prickar som plötsligt satt sig på pumpen i akvariet. Någon som vad detta är?

    Sen har jag en fråga till om en utav mina äldre slöjdisar. Han har alltid varit vacker och stålig, men i förrgår så hade hans fina och annars stora stjärtfena blivit "räfflig". Det ser ut som om det har blivit massor utav "toffsar" utav fenan istälelr för en hel och böljande.
    Vad beror detta på?

    Jag förstår ingenting, då ingen av dem varit sjuka förut eller det har aldrig varit några problem.

    Mycket tacksam för svar!
Arbetssätt...