Tveksamt om guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Tveksamt om guldfisk

    Göteborgs-Posten har i en ungdomsavdelning en guide om husdjur som (nu när julen närmar sig) väl är ett svar på frågan:Mamma-kan-jag-få-ett-djur?Förutom de vanligasta djuren samt leguan(!) nämner man guldfisk.Att man inte kan kela(!) med guldfiskar därför att de är slemmiga är nog riktigt.Att luftpump kallas syrepump kan man bortse ifrån.När det nämns att pumpen måste rengöras inser man att det är filter som menas.Att guldfiskar kan bli gamla är rätt men man talar inte om att de också med tiden blir ganska stora och kräver ett stort akvarium.Inte heller nämns att fiskarna är notoriska växtätare och kommer att rumstera om ordentligt i akvariet.
    En flock platy och/eller ett stim sebrafiskar hade väl varit ett bättre val för nybörjaren?
    Här är artikeln om guldfisk och andra husdjur:

    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    "Pumpen är inte heller nödvändigt, men vattnet hålls renare och fiskarna slipper simma upp till ytan och andas hela tiden"

    Hur verkar prata om kombinerad syre pump och filter. Och filter till guldfiskar är ett måste!

    Hon pratar om att guldfisken i akvarium kan bli 10 år om den sköts väl. Ja, isåfall ska man inte följa dendär guiden.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Om man tittar på fiskbilden är det inte lite fel val av fisk oxå
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det hade nog varit lämpligt om bilden varit Guldfisk.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Och dessutom kan nog bilden få en nybörjare att tro att det är ok att packa fiskarna som sardiner i en burk.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            Nu har jag inte läst artikeln ännu, men ni kan väl maila den som skrivit artikeln och ifrågasätta informationen som ges, samt länka till artbeskrivningen. Jag ska gå in och läsa.
            Tänkte att det är ju bättre att försöka informera så han/hon vet hur det verkligen är, än att "bara" skriva om det här.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Har skrivit och bett dom gå in och ta emot kritiken här i tråden.
              Senast redigerad av JojjeN; 17 November 2008, 15:56.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Junros
                • November 2007
                • 144

                #8
                Hehe, är troligen släkt med hon som skrivit artikeln, Wuolo kommer ifrån min morfars mor =) hade ingen aning om det förens nu =) vad kul.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Tyvärr är det väl som så att de som skriver artiklarna är tämligen okunniga och därför blir det inte rätt när de letar efter fakta.
                  Ibland så frågar de någon "expert" men denne svarar för långrandigt enligt reportern och kortar ner och då blir det konstigt.

                  En gång sände TV4 ett reportage om guldfiskar och de var så seriösa att de under reportagets gång hade en text rullande i underkant om hur man skulle sköta guldfiskar.
                  De hade per telefon inhämtat info om detta från mig, men missförstått en del så det som skrevs var en del riktiga konstigheter (även om det mesta var OK). Infon avslutades med texten - Källa: Guldfiskexperten Kjell Fohrman
                  Som tur var så var det inte så många som såg detta program
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Hon har meddelat att hon läst tråden nu, men kommer dock inte skapa någon användare och kommentera kommentarena.

                    Jag skrev till henne att hon iallafall kunde ändra artikeln lite, och det vet jag inte om jag fått svar på då jag inte kommer in på hotmail på denhär datorn.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Mycket bra initiativ! Du föregår med gott exempel JojeN!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...