Mobbing

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rufert
    • January 2007
    • 38

    Mobbing

    Hejsan.
    I våras köpte jag 10 guldbarbar men nu ca 8 månader senare så har jag endast 4 kvar. vara av 2 är skadade. Den enda har fått rump fenan delad ända in i köttet. Den andre har blivit biten vid ena gälen och i sidan.

    Ingen har dött på "vanligt" sätt utan dom har dött av sina skador (Jag brukar avliva dom när dom ser för hemska ut)
    Jag tror det är så att dom andra guldbarbarna mobbar ut dom genom att bita dom.

    Min fråga är så klart vad har jag gjort fel? Är detta vanligt? Ska jag avliva dom så fort jag ser att dom e skadade?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Hur stort är akvariet?
    Har du några andra fiskar och i så fall vilka?
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • rufert
      • January 2007
      • 38

      #3
      Ca 175L. Till stor del e de black molly Men har även 1 kopparbarb och en annan som nästan lika dan ut. Å en sån där blodtetra..Kan de va den tråkige j*vlen?
      Räkor e där ju oxå

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Barber blir ofta elaka om de inte får simma i ett tillräckligt stort stim.
        Vet inte hur det är med kopparbarber men min gissning är att den ensamma kopparbarben blir stressad och arg för att han inte har några kompisar...

        Kommentar

        • M B
          • December 2007
          • 152

          #5
          Ursprungligen postat av rufert
          Hejsan.
          I våras köpte jag 10 guldbarbar men nu ca 8 månader senare så har jag endast 4 kvar. vara av 2 är skadade. Den enda har fått rump fenan delad ända in i köttet. Den andre har blivit biten vid ena gälen och i sidan.

          Ingen har dött på "vanligt" sätt utan dom har dött av sina skador (Jag brukar avliva dom när dom ser för hemska ut)
          Jag tror det är så att dom andra guldbarbarna mobbar ut dom genom att bita dom.

          Min fråga är så klart vad har jag gjort fel? Är detta vanligt? Ska jag avliva dom så fort jag ser att dom e skadade?
          Det är ovanligt att barber mobbar varandra när de är så pass många. Förmodligen är det inte blodtetrorna trots att de kan vara lite stygga. Kopparbarben är det definitivt inte. De är väldigt veka och jagar knappt ens yngel. Har du växter där fiskarna kan dra sig undan? Täta växtsnår? Förresten du menade inte att det var guldtigerbarber då? De är ju betydligt elakare än guldbarber är vanligtvis.

          Ett tips är att du studerar fiskarna länge och ser hur de uppträder mot den fisken som eventuellt är skadad för tillfället. Då finns det stor chans att du upptäcker boven i dramat.
          Mikael
          www.poecilia.org

          Kommentar

          • rufert
            • January 2007
            • 38

            #6
            Ja jag tycker jag har ett tätt växtsnår. Så vill dom gömma sej så kan dom det. Men dom är aldrig där. Dom sårade fiskarna håller sej långt bort från alla andra fiskar.
            Fick ta bort en för den hade nästan inget kvar av bakfenan
            Jag vet inte om det är en guldtigerbarb. Men tänker inte chansa mer så den får flytta till mitt andra kar
            Senast redigerad av rufert; 15 November 2008, 16:11.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Enda lösningen: Ta en bild och lägg upp!
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              Arbetssätt...