Guldfisk/slöjstjärt som tappar färg!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mandela
    • March 2008
    • 105

    Guldfisk/slöjstjärt som tappar färg!?!?

    hej.

    min guldfisk/slöjstjärt har blivit vit/rosa.
    för ca 2 veckor sen såg jag att den va lite vit flammig i fjällen då tänkte jag inte på det för den har haft lite så innan. för 4 dagar sedan tände jag i karet och då fanns det nästan inget guld färg kvar alls. t om fenorna har blivit lite vita. jag har sätt guldfiskar som har varit bland färgade så i affärer osv.


    saken är den att jag har haft lite alg problem i karet så jag har haft det släkt i ca 2 veckor men dagsljus har kommit till så det har inte varit kolsvart. kan det ha med saken att göra eller är det en sjukdom den har fått? den håller på precis som den gjorde innan simmar runt och gräver i botten och glider runt och kollar och ser allmänt knäpp ut, den äter som den ska också. är ändå lite orolig för den. är det en sjukdom så kanske dom andra fiskarna ligger illa till

    VAD KAN DETTA VARA?!?!? behöver jag vara orolig för den?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
    JAA!
    Detta va trevligt
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Visa gärna bilder på den så vi får se almännskicket den är i.
    Det förekommer att man färgar guldfiskar för att färgen ska se finare ut, och sedan tappar de denna färg. Jag vet inte om det sker i sverige, men har läst andra som har skrivit om att deras guldfiskar tappar färg, så helt ovanligt kan det inte vara.

    Kommentar

    • sweet
      • August 2008
      • 60

      #3
      Det låter ju som att det inte är nått fel på din fisk, och jag har också varit med om att en guldfisk ändrat färgen lite.
      Jag har också hört det där med färgningen.
      Och har även hört att man ibland när fiskarna är små så har man starkt ljus eller nått så att färgerna blir starkare.
      Men jag tror inte att det är nån fara med din fisk sålänge den verkar normal i övrigt, men du får gärna visa bilder
      Goldie

      Kommentar

      • Aurora
        • May 2007
        • 6

        #4
        Hej Mandela!
        Jag har hört och sett att guldfiskar och slöjstjärtar ofta ändrar sina färger och fläckar/mönster i takt med att de växer och blir äldre. Kanske inte är något mycket vanligt men vanligen förekommande. Detta ska bero på avel och liknande, så som hos bondkatter som föds med olika färg och färgkombination. Jag har själv två slöjstjärtar som vid ungefär 10-11 månaders ålder började ändra färg väldigt snabb och drastiskt. På bara några veckor (4-6v) ändrades dom från att ha varit helt svarta till att den ena fick en lysande silvrig buk och den andra blev helt silvrig med orange/brunfläckig huvud och svart/orange randiga fenor! De är av sorten 'oranda'.
        Kolla ändå så att det inte är någon sjukdom eller stress! Trots allt har jag haft mina slöjor bara i tre½ år.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Visst är det normalt att de ändrar färg och färgintensitet, ljus är en faktor som anses ha påtaglig inverkan på detta. Ju starkare ljus desto starkare färg. Men även fodret kan ha stark inverkan. Och många guldfiskar byter helt naturligt färg under uppväxten. Det finns en sida med mycket bra information bland annat om detta med de olika färgerna, och inte nog med att den är på engelska, det finns även en massa spännande namn på de olika pigmenten.

          Information on the history and development of goldfish, goldfish breeding, and the golden rules for keeping goldfish

          Kommentar

          • Mandela
            • March 2008
            • 105

            #6
            jag har inte varit inne på två dagar men med dessa svaren känns allt säkrare... kosten är varierad mellan flingfoder tabbletter och röda mygg larver.. och ljus kasnke kan vara en grej men den blev sådan efter att jag hade det släckt i karet.. jag ska lägga upp bilder på min zoon... måste bara fotogarfera den först... tack för alla dessa svar
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
            JAA!
            Detta va trevligt

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #7
              Min är också ...vit

              Min lilla sarasa guldfisk (7 cm) alltså långt ifrån fullvuxen var tidigare hälften orange/vit. För några veckor sedan djupnade den orange färgen och spridde sig till ett större parti. Den fick även en fin orange prick över munnen som var skitsnygg. På några dagar blev han sedan helvit! Han verkar pigg & frisk så jag förstår ingenting.
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #8
                Jag med fick uppleva en orange fisk som tappade färg och blev vit, jag blev orolig och behandlade den för neonsjukan (då ska fiskarna blekna/tappa färg som jag förstod det), och fisken simmar glatt på som vanligt.

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #9
                  Detta kan låta knäppt men hur får de neonsjukan? Är den från neontetor? Hur artar den sig? Är den vanlig bland guldfiskar? Är den väldigt dödlig?

                  Frågar man inte får man heller inget veta.
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    - Och får man inga svar får man HELLER inget veta ju! Kom igen nu va ;-)
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #11
                      Ursprungligen postat av karinfredholm
                      Detta kan låta knäppt men hur får de neonsjukan? Är den från neontetor? Hur artar den sig? Är den vanlig bland guldfiskar? Är den väldigt dödlig?

                      Frågar man inte får man heller inget veta.
                      Jag tror du kan få bättre svar på den här frågan om du skapar en egentråd. Alla kanske inte är inne och läser i guldfisktråden om en fisk som tappat färg, med tanken att besvara frågor om neonsjukan

                      Jag veta faktist inte själv hur de kan få det. Men jag behandlade fisken ialla fall. Den lever och mår bra, men färgen kom aldrig tillbaka.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mandela
                        jag har inte varit inne på två dagar men med dessa svaren känns allt säkrare... kosten är varierad mellan flingfoder tabbletter och röda mygg larver.. och ljus kasnke kan vara en grej men den blev sådan efter att jag hade det släckt i karet.. jag ska lägga upp bilder på min zoon... måste bara fotogarfera den först... tack för alla dessa svar
                        Lite Off topic men många här på forumet varnar för att ge rödmygglaraver som foder till fiskar för det lär sprida sjukdomar. Slöjstjärtar och guld fiskar klarar utmärkt sig på flingfoder, algtabletter och grönsaker.
                        Ger mina broccoli, tinade sklalad grönaärtor och förväld hackad spenat som komplement.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • henlid-5
                          • January 2008
                          • 2

                          #13
                          Min slöjstjärt har tappat nästan all färg

                          Hej,
                          min slöjstjärt har tappat nästan all sin röda färg och har blivit vit. Nu har den börjat bli gul ochså, är det något fel på den?
                          Den äter som vanligt och verkar inte allt må dåligt. Men den ser ju konstig ut.
                          Den lever i ett 150 liters akvarie tillsammans med tre andra slöjstjärtar som inte har tappat någon färg och mår bra de också. Sen finns det en algätande leopardmönstrad fisk också, som jag inte vet vad det är för sort.

                          Bild på fisken:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...