Äldre praktbotia med yngre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ondskefullast
    • July 2004
    • 3

    Äldre praktbotia med yngre?

    Precis som mitt ämne antyder, undrar jag ifall detta vore helt fel att köpa en eller två nya praktbotior till mitt 250 liters akvarium, då jag har en mycket gammal praktbotia som är nära decimetern.
    Anledningen till att jag funderar på att köpa nya yngre botior, är att mina snigelproblem trappas upp och den gamle liraren som är i akvariet, bryr sig inte ett dugg om allt vad som heter sniglar. Därmed önskar jag efter några nya praktbotior med lite hunger efter sniglar.

    Kommer den större bli aggressiv mot de nya, om jag nu köper?
    Är det bättre med ett köp av en mindre botia, eller ett par eller flera botior, trots min "bjässe" i akvariet?

    Bättre att fråga någon/några som kan, istället för att ett botia-krig utbryter i mitt vattenlandskap.
    Fy för radiomusik.
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Jag hade länge två botier i mitt akvarium men så dog dennes kompis(han som är kvar är ca 10-13cm och har några år på nacken) jag köpte en ny kompis till den (ca 8 cm)och har aldrig sett ett kärare par, dom är tillsammans nästan jämt dom sover ihop och är nästan fastklistrade på varandra det kvittar hur dom simmar så ser man inget mellanrum mellan dom.
    Så minst en skulle jag köpa.
    I min fiskbok står det att man ska ha minst 5 för att slippa osämja men jag har bara
    erfarenhet av två själv och för mig har det gått bra.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Ondskefullast
      • July 2004
      • 3

      #3
      Tackar och bockar för det svaret, det bådar ju gott såfall.

      Gärna fler svar, synpunkter och åsikter ifall det finns!
      Fy för radiomusik.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Fast efter deras normaltid, 30 år i livet, är dom 30 cm och behöver 500 liter
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Fast efter deras normaltid, 30 år i livet, är dom 30 cm och behöver 500 liter
          Inte i ett 250 Liter

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Nej, fast jag menar normalt sett.

            Varför inte sälja dina praktbotior och ersätta med pakistan istället? Dom äter också sniglar, om än inte LIKA effektivt.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Jag hade nog skaffat en praktbotia om du så gärna vill ha såna, för vem vet hur stort akvarium du har om 30 år eller om dom lever så länge.
              Mitt akvarium är bara 310 liter.
              Lycka till med val av fisk.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                Jag hade nog skaffat en praktbotia om du så gärna vill ha såna, för vem vet hur stort akvarium du har om 30 år eller om dom lever så länge.
                Mitt akvarium är bara 310 liter.
                Lycka till med val av fisk.
                Som sagt kommer dom inte växa normalt eftersom dom har för litet akvarium redan i början, dom kommer må skit, och dö långt i för tid efter ett hemskt liv, även om det inte alltid syns på utsidan dom första åren.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Som sagt kommer dom inte växa normalt eftersom dom har för litet akvarium redan i början, dom kommer må skit, och dö långt i för tid efter ett hemskt liv, även om det inte alltid syns på utsidan dom första åren.
                  Sjävklart tycker alla fiskar om största möjliga akvarium.
                  Men även i artbeskrivningar stod det att det minsta måttet var 120cm och 250liter.
                  Och vem säger att dom får ett hemskt liv och kommer att må skit, det beror väll på miljön och inredning och dom andra fiskarna med eller???????
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av solis
                    Sjävklart tycker alla fiskar om största möjliga akvarium.
                    Men även i artbeskrivningar stod det att det minsta måttet var 120cm och 250liter.
                    Och vem säger att dom får ett hemskt liv och kommer att må skit, det beror väll på miljön och inredning och dom andra fiskarna med eller???????
                    Nej, det beror på hur mycket dom har att växa i. Och artbeskrivningen tycker inte jag verkar rätt, då kjell själv verkar emot praktbotia i under 400 liter.

                    Men alla har vi olika åsikter, och jag känner att jag har presenterat mina tillräckligt för att ni ska kunna välja själva hur ni vill göra.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • mikey13
                      • October 2007
                      • 465

                      #11
                      Har en praktbotia som är 16-17 cm i mitt 375L akvarium och den går tillsammans med 4 st mindre på ca 4 cm och det är inga problem, den stora botian är snäll mot alla andra fiskar. har teror (neon, glödbands) och lite andra fiskar som är små, men botian är jättesnäll.
                      Fick den av min bror då hans ciklider höll på att jaga ihjäl den. den trivs kanonbra i mitt "lilla" akvarium. den kommer dock att åka ner i ett större då det blir ett 720L till våren.
                      Bifogade filer
                      __________________________________________
                      Mitt 720L projekt
                      375L Inbyggt i väggen-projekt

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        • October 2002
                        • 604

                        #12
                        Du kan ha i mindre botior och det är inget problem. Se bara till att de inte har en "knivrygg" när du köper dom! Bäst är att du köper flera stycken, de trivs inte om de är själva eller nån till kompis.
                        Wilhelm
                        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                        www.ciklid.org www.aquafish.info

                        Kommentar

                        • Flox
                          • December 2008
                          • 1

                          #13
                          Jag har en praktbotia som är ca 10 cm, kallas för Botis (min favorit). Den har levt ensam säkert i 8 år då kompisen dog. Den verkar trivas ändå. Den är jättebra kompis med min ansistrus. De kan ligga i samma grotta. Jag berättade för en akvarieförsäljare att jag tänkte flytta botian genom att fånga den med händerna då jag skulle byta akvarium till ett större. Då fick jag veta att de har sylvassa knivar under ögonen. Jag lyckades med min lilla håv ändå. Botian verkar vara en intelligent fisk men är lite reserverad. Hur ser man om det är en hona eller en hane?

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #14
                            Jag hade 2 pakistanbotior, den ena dog..då köpte jag 2st praktbotior och dessa 3 stimmar nu tillsammans och mår bra.

                            De går bra ihop med mina 2 större malar..
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • JohanFridsall
                              • November 2008
                              • 134

                              #15
                              Ursprungligen postat av mikey13
                              Har en praktbotia som är 16-17 cm i mitt 375L akvarium och den går tillsammans med 4 st mindre på ca 4 cm och det är inga problem, den stora botian är snäll mot alla andra fiskar. har teror (neon, glödbands) och lite andra fiskar som är små, men botian är jättesnäll.
                              Fick den av min bror då hans ciklider höll på att jaga ihjäl den. den trivs kanonbra i mitt "lilla" akvarium. den kommer dock att åka ner i ett större då det blir ett 720L till våren.

                              Det var en fruktansvärt vacker / fin praktbotia
                              tog det lång tid innan den blev så pass stor ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...