Ta in dammfiskar nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    Ta in dammfiskar nu?

    HejTjejens pappa har en damm med några guldfiskar och lite annat. Nu är det så att han inte har hunnit få in dom i värmen än av olika själ. Hur ska vi gå tillväga så dom inte dör av värmen? Tänkte fylla akvariet med så kallt vatten som går och lägga i 2 pet flaskor på 2l med fryst vatten i. Sen när fiskarna är i låta tempen stiga till rumstemp av sig själv. Vad tror ni kan det funka?Mvh
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Simonols
    HejTjejens pappa har en damm med några guldfiskar och lite annat. Nu är det så att han inte har hunnit få in dom i värmen än av olika själ. Hur ska vi gå tillväga så dom inte dör av värmen? Tänkte fylla akvariet med så kallt vatten som går och lägga i 2 pet flaskor på 2l med fryst vatten i. Sen när fiskarna är i låta tempen stiga till rumstemp av sig själv. Vad tror ni kan det funka?Mvh
    Jag ser ingen mening av att ta in dem om dammen är tillräckligt djup och fyller den funktion som fisken kräver för att kunna övervintra,så beskriv mer om dammen tycker jagsen tycker jag det är riskfyllt att ta in dem nu och sen bara att placera dem i karet men det har du stor koll på märker jag
    Vad du ska göra är att du fyller karet bara med Dammvattnet dem går i kallt sen får fisken gå där i direkt,sen kopplas den in automatiskt till den nya tempen bara att låta det vara.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Simonols
      • July 2008
      • 108

      #3
      Tack för svaret. Tyvärr är dammen inte änns 1 m djup och betongbotten med dammduk ovanpå så den kommer bottenfrysa Så det är lite akut att få in dom. Vattnet där i är väldigt grummligt av alla blad mm som ramlat i där i höst.

      Har fiskarna gått i dvala eller tror ni dom simmar på och lever som vanligt ? Jag tror tyvärr vi måste fylla akvariet med kranvatten då dom ska bo hemma hos mig i ett 375 liters kar och jag bor någon km bort så det blir lite väl mycket arbete att transportera nästan 400l vatten

      Men jag tror det blir bra om vi fyller karet med kallaste kranvattnet och i med isflaskorna? Borde bli lagom kallt där i.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag räddade själv några sydamerikaner från en utomhusbalja häromdagen. Satte dom i ett rum där jag bara håller en vintertemp på 12 grader. Garage, källare whatever...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Simonols
          Men jag tror det blir bra om vi fyller karet med kallaste kranvattnet och i med isflaskorna? Borde bli lagom kallt där i.
          Varför inte ta in vatten från dammen - perfekt temperat från starten - det gjorde jag...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Simonols
            • July 2008
            • 108

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Varför inte ta in vatten från dammen - perfekt temperat från starten - det gjorde jag...
            Tyvärr så ligger dammen runt 1½ km bort från akvariet så det blir så krångligt att flytta nästan 400liter vatten så långt. Sen är vattnet så smutsigt i dammen så jag tror den smidigaste lösningen är att ta kranvatten. Det är säkert inte det bästa man kan göra men jag tycker det känns som det mest försvarbara alternativet i denna situation

            Kommentar

            Arbetssätt...