Tåliga slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    Tåliga slöjstjärtar

    Min mor å far har en damm på sin gård.. ingen jättedamm ..bara med en liten fontän i å så..
    farsan brukar suga ur denna dammen på hösten å rensa ur alla löv å sen fylla på med vatten igen..
    När han skulle göra det i år så kommer grannen å frågar lite lite besvärat om han sett nån fisk..
    Grannen har slängt i 2 slöjstjärtar utan mina föräldrars vetkomst
    Iaf.. dessa 2 har överlevt å nu fick dom för sig att dom vill övervintra dom inne,,
    Dom tar båda 2 å pular in dom i ett 54 liters akvarium som ja haft förr.. Ja talar om att det är för litet för dom där överväxta sakerna.. Ja ni vet ju hur slöjstjärtar ser ut efter en tid..
    Dom lyssnar dock inte på mig å tar vatten från Dammen å har i akvariet å i med firrarna.
    efter en vecka så börjar det lukta död å pina av vattnet å fiskarna kippar syre i ytan
    Utan att ha rådfrågat mig så .. hör å häpna
    fyller dom en hink med kranvatten..tar upp fiskarna..med händerna ,släpper dom i vattnet.
    Sen tappar dom ur akvariet å fyller upp det med kranvatten.
    Farsan rengör sen filtret..Med YES!!... tvättar ur det å sen i med firrar i vattnet....
    Jag förmodar att när vettet övergår förståndet så sker mirakel..
    firrarna lever å mår hur bra som helst ,än så länge iaf.. det har gått 2 veckor nu..

    Detta talade dom om just nu å ja kan inte göra nåt annat än skaka i huvet.. det är ju trots allt mina päron...
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Ja om inte allt det där tagit död på dom än så borde diskmedlet gjort det för längesedan:S
    Tur att dom lever

    Kommentar

    • cerul
      • February 2006
      • 463

      #3
      Slöjstjärtar är riktigt tåliga fiskar,, Koi lika så .. Hittade koi i en gyttjepöl som luktade fn..Jag visste inte vilken som hade lagt dit dom men jag snodde dom för jag tyckte synd om dom. planterade in dom i en naturdamm fick ungar och mår hur bra som helst.
      Fördelen med att vara klok är att
      man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Ursprungligen postat av cerul
        Slöjstjärtar är riktigt tåliga fiskar,, Koi lika så .. Hittade koi i en gyttjepöl som luktade fn..Jag visste inte vilken som hade lagt dit dom men jag snodde dom för jag tyckte synd om dom. planterade in dom i en naturdamm fick ungar och mår hur bra som helst.
        Så får man väl inte göra?! Plantera ut fisk i naturdammar alltså. Även om tanken var god är jag rätt säker på att det där är förbjudet, eftersom det djurliv som redan finns i dammen kan fara illa av inplanterad fisk.

        Nesseman: Har du förklarat för mor & far hur de ska göra istället nu då? Kul att fiskarna klarade sig i alla fall!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Du kan alltid börja mumla om det vanskötta ålderdomshemmet och vikten av att ta hand om sina föräldrar när dom blir gamla när du inte får din vilja igenom..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Att släppa i fisk i en annans damm är ju läge för grannosämja om jag haft damm. Att släppa ut i naturlig damm är så fel att göra med tanke på vad som finns i vattnet och tillstånd vilket knappast man får för sätta ut koi
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • nesseman
              • December 2007
              • 362

              #7
              dom hade tydligen tagit ur gruset och rengjort det med... ja ja säger då det..

              och ja ja har verkligen talat om hur dom ska göra.. men alltså.. men men prata för döva öron ...

              Kommentar

              Arbetssätt...