Åldersbestämma slöjstjärtar? Hur snabbt växer de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

    Åldersbestämma slöjstjärtar? Hur snabbt växer de?

    Kan man få någon form av fingervisnig på hur gamla/unga mina nya slöjor är?

    Det är två golfbollar på drygt 3cm ( kanske 4cm) utan fenor inräknade.

    Hur snabbt kommer de att växa?
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ursprungligen postat av LillensMamma
    Kan man få någon form av fingervisnig på hur gamla/unga mina nya slöjor är?

    Det är två golfbollar på drygt 3cm ( kanske 4cm) utan fenor inräknade.

    Hur snabbt kommer de att växa?
    De brukar vara 1-2 år när man köper dem.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Hur snabbt de växer beror på flera faktorer, dels maten, vad den innehåller, kvaliteten, hur mycket mat de får och hur ofta, men även vattentemperaturen och vattenkvaliteten.

      I de odlingar som slöjstjärtarna i butikerna kommer i från hålls slöjstjärtarna i nära nog optimala förhållanden för maximaltillväxt, så om dina slöjstjärtar var 3-4 cm i kroppen när du köpte dom så var de ungefär 3-4 månader när de skickades, eftersom de kupade fjällen på varianten golfboll tenderar att ge något långsamare tillväxt. Sen har de varit under transport, hos grossist, och i butiken, och under den tiden växer de normalt inte märkbart, den tiden brukar vara mindre än en månad sammanlagt.

      Hur fort dina slöjstjärtar kommer att växa beror på din skötsel, allt från knappt märkbart till baseball-stora kroppar till sommaren 09 är fullt möjligt.

      Kommentar

      • LillensMamma
        • October 2008
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Hur snabbt de växer beror på flera faktorer, dels maten, vad den innehåller, kvaliteten, hur mycket mat de får och hur ofta, men även vattentemperaturen och vattenkvaliteten.

        I de odlingar som slöjstjärtarna i butikerna kommer i från hålls slöjstjärtarna i nära nog optimala förhållanden för maximaltillväxt, så om dina slöjstjärtar var 3-4 cm i kroppen när du köpte dom så var de ungefär 3-4 månader när de skickades, eftersom de kupade fjällen på varianten golfboll tenderar att ge något långsamare tillväxt. Sen har de varit under transport, hos grossist, och i butiken, och under den tiden växer de normalt inte märkbart, den tiden brukar vara mindre än en månad sammanlagt.

        Hur fort dina slöjstjärtar kommer att växa beror på din skötsel, allt från knappt märkbart till baseball-stora kroppar till sommaren 09 är fullt möjligt.
        Intressant! Självklart vill jag att de ska växa och bli stora och fina

        Som jag har förstått det så ska de ha lite mat flera gånger per dag och att det ska vara lågt proteininnehåll.
        Vad kan jag mer göra/ge dem?
        Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av Erik...
          Hur snabbt de växer beror på flera faktorer, dels maten, vad den innehåller, kvaliteten, hur mycket mat de får och hur ofta, men även vattentemperaturen och vattenkvaliteten.

          I de odlingar som slöjstjärtarna i butikerna kommer i från hålls slöjstjärtarna i nära nog optimala förhållanden för maximaltillväxt, så om dina slöjstjärtar var 3-4 cm i kroppen när du köpte dom så var de ungefär 3-4 månader när de skickades, eftersom de kupade fjällen på varianten golfboll tenderar att ge något långsamare tillväxt. Sen har de varit under transport, hos grossist, och i butiken, och under den tiden växer de normalt inte märkbart, den tiden brukar vara mindre än en månad sammanlagt.

          Hur fort dina slöjstjärtar kommer att växa beror på din skötsel, allt från knappt märkbart till baseball-stora kroppar till sommaren 09 är fullt möjligt.
          Har du haft Slöjstjärts yngel som varit 3-4 cm efter 3-4 månader.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av LillensMamma
            Intressant! Självklart vill jag att de ska växa och bli stora och fina

            Som jag har förstått det så ska de ha lite mat flera gånger per dag och att det ska vara lågt proteininnehåll.
            Vad kan jag mer göra/ge dem?

            Foder:

            Lågt proteininnehåll jämfört med en många andra fiskar, och innehållet i många sorters torrfoder, ja.
            I pricincip är alla pellets för guldfisk eller koi som är så pass påkostade att de innehåller spirulina eller astaxantin näringsinnehållsmässigt fullständigt kompletta tillräckligt välbalanserade för maximal hälsa. Vill man verkligen att de ska få maximalt bra förutsättningar kan man göra som mig, jag har foderautomat som matar 4 ggr/dag, plus andmat, Lemna minor, en liten näringsrik flytväxt som kan förökas i skrämmadne takt som man kan ha i akvariet så att slöjstjärtarna kan äta när de vill. Dessutom finns det i akvariet även en liten märlkräftsart, Hyalella azteca, de få exemplar slöjstjärtarna får i sig har ingen avgörande betydelse för slöjstjärtarnas hälsa eller tillväxt, men lite extra omväxling i kosten blir det ju.

            Vattenkvalitet:
            Med all den maten så påfrestas vattenkvaliteten ganska hårt, men vi vill ju ha god vattenkvalitet, och det kan man uppnå till exempel med stort akvarium, bra filtrering, mycket vattenbyten och växter som växer mycket. Filtrering handlar inte bara om liter per timme, det handlar faktiskt ganska litet om just det, hur mycket filtermatrial man har är mycket mer avgörande för hur bra filtrering man har, bland fördiga filter rekommenderas ytterfilter, ju större desto bättre, gärna i kombination med innerfilter. Vattenbyten ska man göra ofta, det behöver inte vara så stor del av vattenmängden varje gång. Delvis för växternas skull är det värdefullt med bra kraftig belysning, dessutom är det bra att tillsätta växtgödning, iaf mikronäring och kalium. Kväve, fosfor och Co2 råder det sällan egentlig brist på i ett akvarium med välmatade slöjstjärtar, snarare tvärt om. Starkt ljus uppskattas även av slöjstjärtarna och är en viktig faktor för att få så starka färger som möjligt.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Har du haft Slöjstjärts yngel som varit 3-4 cm efter 3-4 månader.
              Ja, för jag antar att det var en fråga, fast meningen avslutades med en punkt.

              Detta trots att jag vare sig är pensionär eller har kommersiell uppfödning och därmed inte har tid att vara hemma och sköta om fiskarna hela dagarna, men jag ser inte hur mina fiskar har med saken att göra?

              Hur lång tid tar det för dig att föda upp slöjstjärtar till 3-4 cm?

              Ärligt talat, Kramfors, tänk lite, hur skulle det vara möjligt att sälja dom så billigt om det tog 1-2 år att föda upp dom? Den stora kostnaden med odlingen av så lättförökade fiskar kommersiellt ligger just i uppväxten av ynglen.

              Kramfors, om du har fler frågor om slöjstjärtar, vanliga guldfiskar eller vad det nu kan vara så starta en egen tråd om det, du vet hur man gör.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                En liten fundering om fodret. Varför skulle det vara lågt proteininnehåll åt unga om man vill att dom ska växa på sig bra?
                Behövs ingen egen ny tråd för den frågan då tillväxthastigheten finns i trådtiteln
                Senast redigerad av eriahl; 30 October 2008, 17:46.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  En liten fundering om fodret. Varför skulle det vara lågt proteininnehåll åt unga om man vill att dom ska växa på sig bra?
                  Behövs ingen egen ny tråd för den frågan då tillväxthastigheten finns i trådtiteln
                  Guldfiskar är inte anpassade till extremt högt proteininnehåll så som en del andra fiskar är, visst kan man få högre tillväxt om man ger dom foder med ohälsosamt hög proteininnehåll, men de kan bli känsliga av det och det förkortar livslängden.

                  Nej jag tycker inte heller att man behöver skapa en ny tråd för naturliga följdfrågor, men om man på ett arrogant sätt ska försvara ogrundade och uppenbart felaktiga gissningar kan man ju prova en egen tråd, enligt min åsikt helst i ett helt annat forum, kanske till och med starta ett eget forum.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Om någon är arrogant så är det du. Det är inte enbart mot mig såna kommentarer kommer. Tyvärr rejält Off topic men ditt lilla påhopp sväljer jag bara inte.
                    Hur många länkar med ogrundade och uppenbart felaktiga gissningar angående olämpligt foder vill du ha?
                    Allteftersom åldern blir högre ändras som du vet lämplig andel av innehåll i foder.
                    Jag har inga planer på att starta eget forum som svar på din spydiga kommentar dessutom.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Om någon är arrogant så är det du. Det är inte enbart mot mig såna kommentarer kommer. Tyvärr rejält Off topic men ditt lilla påhopp sväljer jag bara inte.
                      Hur många länkar med ogrundade och uppenbart felaktiga gissningar angående olämpligt foder vill du ha?
                      Allteftersom åldern blir högre ändras som du vet lämplig andel av innehåll i foder.
                      Jag har inga planer på att starta eget forum som svar på din spydiga kommentar dessutom.

                      Nja, nu förstår jag inte riktigt hur du kan ha uppfattat det som att det var riktat mot dig, jag skilde på ditt inlägg och det beteende som jag kritiserade. Läs det noggrant och se om du fortfarande uppfattar det som om jag syftar till dig. Jag kanske skulle varit tydligare, det kritiska i mitt inlägg var riktat till någon som verkligen regelundet kommer med ogrundade gissningar/antagenden/ställningstagenden och "argumenterar" väldigt osakligt, och har gjort så även i denna tråd. Eftersom du kommanterade kommentaren till denna person i ditt inlägg trodde jag absolut att du skulla förså att passningen inte var till dig. Men uppenbarligen skulle jag varit tydligare med det, ber om ursäkt för det misstaget.

                      Och visst förändras näringsbehovet, men hos guldfiskar från butiksstorlek och uppåt är det inte så väldigt stor skillnad.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Det är nog mig Erik menar "som verkligen rege(b)lundet kommer med ogrundade gissningar/antagenden/ställningstagenden och "argumenterar" väldigt osakligt, och har gjort så även i denna tråd."
                        Jag skulle naturligtvis inte svara på inlägget då mitt svar kan tolkas som att LillenMamma fiskar är 1 år.
                        Som regel säljs en Golfboll från grossist när de är mellan 5-8 cm och min ringa erfarenhet av att ha jobbat i en Zoobutik där vi endast en gång hade Golfbollar pga. deras problem med att simma.
                        Om jag ser till tillväxt på Slöjstjärt när vi odlade dem så var de säljklara året efter de föddes.
                        Ber LillaMamma om ursäkt om mitt svar var vilseledande.

                        Beträffande foder, växer de mer om de får mycket protein vid 25-28 grader men vid normal rumstemp mår de bättre av ett kolhydratfoder.

                        De kan också äta isbergssalladsallad, ärtor kokta, ägg, gurka, insektslarver, vindruvor, apelsiner, spenat mm. grönt prova.

                        Viktigt att blötlägga pellets och flingor några minuter så att inte maten sväller i buken.
                        Senast redigerad av Kramfors; 31 October 2008, 09:25.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • LillensMamma
                          • October 2008
                          • 45

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Ber LillaMamma om ursäkt om mitt svar var vilseledande.
                          Jag har inte sett dina tidigare svar som vilseledande! (Nu blev jag dock ngt fundersam, ska jag tolka det som att golfbollar oftast är ca 5-8cm vid ett års ålder?) Mina är bara hälften så stora, finns det något "zoohandlaransvar" på hur små/unga fiskar man får handla med?

                          Jag ska genast börja blöta pelletsen!!!

                          Mina fiskar är duktiga på att simma! Riktiga små akrobater Det var något som jag studerade noga innan jag valde ut mina nya "bebisar"!

                          ---------------------------------------------
                          ....diplomatisk mor försöker medla mellan parter.....
                          ---------------------------------------------
                          "Erik... " Jag tolkade också ditt inlägg som "eriahl" gjorde! Jag kommer dock inte kommentera det. Dispyten får "ni" stå för/reda ut själva!

                          Tack för svaren, alltid intressant att läsa hur andra gör!
                          Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av LillensMamma
                            "zoohandlaransvar" på hur små/unga fiskar man får handla med?
                            Nej.
                            Ursprungligen postat av LillensMamma
                            "Erik... " Jag tolkade också ditt inlägg som "eriahl" gjorde!
                            Då har jag formulerat mig klantigt, det var riktigt illa av mig, förlåt eriahl.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...