Guldfiskar från damm till akvarie. Lite frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mull
    • April 2006
    • 16

    Guldfiskar från damm till akvarie. Lite frågor.

    Jag har ett akvarium på ~740 liter. Fick nyligen ta över ett gäng (fem stycken varav två var lite större [ca 20 cm, resten var drygt 10 cm]) guldfiskar som bott i en damm. De flyttades från dammen i en påse som senare fick ligga 35 min i en balja akvarievatten, därefter gjorde jag små hål i "fraktpåsen" och lät den ligga ytterligare 20 minuter ca. Följande steg blev att fiska tippa ut dammvattenet/fiskar i baljan och sedan håva upp fiskarna för att föra över dem till akvariet (vattentemperaturen är drygt 26°).

    Vän av (fisk/)ordning reagerar förmodligen på det korta tidsspannet från dammvatten > akvarium. Såhär i efterhand har jag insett misstaget och förstått att jag borde dragit ut på det längre, som i några timmar. Gjorde om samma miss med 4 mindre (~10 cm) före jag hann läsa på ordentligt. Skitklantigt, jag vet.

    I början låg de större mest på botten och jäste, men nu är de nästan de mest aktiva fiskarna i akvariet.

    Efter att ha läst lite på forumet är frågorna dessa:

    1) Temperatur - alla guldfiskar verkar välmående och pigga. Hur lång tid kan det ta innan effekterna (om några [pga temperaturskillnaderna]) visar sig?

    2) Parasiter - guldfiskarna som bott i damm, ska jag utgå från att dessa har parasiter? Hur motverkar man dessa? Salta vattnet?

    3) Utrymme - är det för trångt? Har som sagt drygt 740 liter, i detta bor det nu:
    • 9 guldfiskar (mellan 10-20 cm långa)
    • 3 slöjstjärtar
    • 4 silverhajar
    • 3 fantomtetror
    • 1 platy
    • 1 blodtetra
    • 1 leopardmönstrad mal


    Ovanstående verkar komma bra överens med varandra. Ingen jagar/biter någon annan etc och de två större guldfiskarna verkar besatta av att simma i strömmen från pumpen.

    Ös på med trivseltips för fiskarna så blir jag (och de) glada
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Köp ett stort filter.
    Byt minst 30 % vatten varje vecka.
    Mår fisken bra så klarar den ev. parasiter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mull
      • April 2006
      • 16

      #3
      Har ett internt filter från eheim (Eheim 2252), pumpar 1200 L/h - räcker det?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av mull
        Har ett internt filter från eheim (Eheim 2252), pumpar 1200 L/h - räcker det?
        Inte på långa vägar enligt mig du måste ha mer filtrering till det 720 karet med all den Guldfisk.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • mull
          • April 2006
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Inte på långa vägar enligt mig du måste ha mer filtrering till det 720 karet med all den Guldfisk.
          ...och du rekommenderar istället - vad?

          Det är inte bara att rengöra filtrena oftare?
          Senast redigerad av mull; 19 October 2008, 20:28.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Ett Eheim 2217 funkar. Så gör man ren patronerna i innerfiltret oftare utan problem. Finns garanterat andra förslag/åsikter. Har du grus på botten behöver inte vara tjockt lager så är det bra oxå
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Ärter, broccoli och spenat som tillskotts foder gör att växterna i karet inte blir lika hårt friserade av slöjstjärtar och guld fiskar =)
              Fast detta vet du nog redan.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #8

                O sen precis som eriahl skrev rengör du innefiltret ofta.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                Arbetssätt...