Magra praktbotior, ojämn tillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Magra praktbotior, ojämn tillväxt

    Jag fortsätter ta upp mina stackars botior.

    Jag har som jag skrivit tidigare några botior i mitt 240 liters. En av dem verkar må prima och kallas på förekommen anledning "lillgrisen". Problemet är de andra. Av de jag ursprungligen köpte är tre kvar, lillgrisen är en av dem. De övriga verkar inte växa en millimeter. Se här, lillgrisen och hans sambo:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2579.JPG
Visningar: 1
Storlek: 167,7 KB
ID: 2177663
    Två av förstakullen har dött, inte helt omöjligt av undernäring. En av de tre som är kvar ser i jämförelse ut om ett snöre, han är ännu tunnare än den på bilden Kan det finnas någon annan orsak än att lillgrisen inte låter de andra äta? På botten får de samsas med 6 kuhli, 5 små ancistrus och 5 siameser. Jag har brukat mata en gång per dag med Sera vipachips och Tetra plecomin. Kommer nu att prova att mata två gånger per dag.

    Under de sex månader jag har kört så har jag två gånger medicinerat i förebyggande syfte med Punktol när jag satt in botior, båda gångerna kolfiltrerat efteråt. Dessutom tillsatte jag nyligen salt för att få bukt med ett mindre svampangrepp. Vattenbyte ungefär varannan vecka.

    Jag har förutom de uttynade botiorna haft lite problem med ancistrus som inte riktigt verkar ha klarat att flytta in, det var små stackare som tydligen var kända för att inte riktigt stå pall, enligt säljaren i efterhand. Några har alltså dött kort efter inköp. Dessutom har jag haft problem med platys, som har dött utan synbar anledning, av de senaste tre jag köpte tror jag alla dog kort efter köpet (1-1,5 veckor). De tre jag har kvar verkar dock må ganska bra. De har lekt ett minst ett par gånger och hittills har jag lyckats rädda ett yngel, det börjar närma sig centimetern nu :-) Jag har fångat 5-6 yngel i ytterfiltret när jag gjort rent. De övriga blev fiskmat :-#

    Jaja, ska jag prova att ge mat oftare, annan mat, flytta lillgrisen eller något annat?
    /lars olof
  • Bordusius
    • October 2008
    • 108

    #2
    Har lite av samma "problem" eller vad det nu kan vara med mina 3 botior, jag har haft 2 st i ungifär 6 månader och dom ser ut som den välnärda på bilden medan jag skaffade en tredje, denna ser ut som lillgrisen. Smal och inte alls lika alert. Kommer ihåg att jag såg en extemt smal Botia som jag köpte för att jag tyckte synd om den och ville få igång den. Den dog efter 3 dagar. Pratade med dom i zooaffären och dom sa att om botiorna väl har blivit undernärda så är det näst intill omöjligt att få dom att växa till, något med njurarna eller levern.

    Vad det gäller maten så hade jag den lilla stackaren som dog i en flytande yngel lösning (en sån där som småfiskar som platy kan föda i utan att ungarna blir uppätna så fort dom kommer ut) och matade honom lite oftare än dom andra i karet men det fungerade inte, han åt men dog dock till slut ändå .
    Senast redigerad av Bordusius; 28 October 2008, 10:05.
    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      har också 3 botior i ett 200+ liters kar, 2 av dom var stora från början och en lite mindre. tror inte dom växt en cm på 2 år. däremot är dom rätt tjocka på magen. försök hitta något som bara botiorna äter och dom andra fiskarna låter vara eftersom dom inte är så snabba upp när det är dags för mat alltid.
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4


        Det finns något som kallas "Skinny Disease" som jag har läst om, det nämns ofta att botior magrar av fast de äter, tillslut dör de. Ska gå att bota, men är en rätt seg sjukdom. Kolla deras forum så får ni säkert svar på som kan vara fel.

        Kommentar

        • Hurdygurdy
          • February 2007
          • 37

          #5
          Mina praktbotior är helt galna i vanlig gurka. Jag skär en 1,5-2 cm tjock skiva, skalar av det gröna och trär en tesked eller blyremsa från växterna genom den. Alla mina botior, till och med Sara och Pelle som är de mest blyga, kommer fram då. Det blir full kalabalik eftersom de flesta andra fiskar oxå blir nyfikna.

          Lasse

          Kommentar

          • Hurdygurdy
            • February 2007
            • 37

            #6
            En sak till, är tre botior inte lite väl få? De kanske mår bättre av ett större stim.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Så länge maten räcker till att en fisk växer ungefär som den ska och en fisk kan roffa åt sig lejonparten av maten kommer den att göra det.

              Botior äter i naturen mest "småkryp" som innehåller väldigt mycket protein, ja förutom vatten då.

              Jag antar att Hurdygurdys botior får annat än gurka.

              Det är väl inte så konstigt att en fiskart som lever på "kött" i naturen och har ett matsmältningssytem anpassat för det ofta får problem om man inte tar hänsyn till det i akvarium. Bara det lilla faktum att de normalt sett inte blir mer än hälften så stora i akvarium som de blir i naturen borde ge en vink om att de kanske ska ha mer protein än vad akvarister brukar ge dom.

              Så till er med botior som växer dåligt, mata med mer "kött" typ mygglarver, småsnäckor, mysis, krill.

              Till er med botior som växer väldigt olika, mata mer och sprid ut små matpartiklar, se bara till att de inte hamnar i filtret. En stark individ får svårt att roffa åt sig det mesta av maten om den är utspridd i hela akvariet, även om det inte alltid märks så är det ofta det som är orsaken vid starkt ojämn tillväxt.

              Kommentar

              • Hurdygurdy
                • February 2007
                • 37

                #8
                Ja, det är klart att de får annat än gurka, jag tog bara det som ett exempel på något som får, i alla fall mina, botior att bli galna. De äter för övrigt allt som kommer i akvariet i matväg.

                Lasse

                Kommentar

                • larson
                  • January 2008
                  • 119

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  http://www.loaches.com

                  Det finns något som kallas "Skinny Disease" som jag har läst om, det nämns ofta att botior magrar av fast de äter, tillslut dör de. Ska gå att bota, men är en rätt seg sjukdom. Kolla deras forum så får ni säkert svar på som kan vara fel.
                  Eftersom det kan hjälpa andra användare så postar jag lite mer precisa länkar.
                  En diskussion om magra fiskar finns här http://forums.loaches.com/viewtopic....asc&highlight= i denna diskussion hänvisas till http://www.loaches.com/Members/shari...ydrochloride-1 där en medicinering diskuteras i detalj. Denna medicinering ska hjälpa mot mask (är ett avmaskningsmedel för stora husdjur) som tros kan vara en orsak till magra fiskar.
                  /lars olof

                  Kommentar

                  Arbetssätt...