Bleka praktbotior och kuhliålar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Bleka praktbotior och kuhliålar

    Jag funderar lite över färgerna på mina fiskar.

    Mina botior är oftast rätt så bleka i färgerna, och ibland när mina ålar kommer ut är de nästan vita. När man sedan vill kolla närmare efter ålarna, för att se om det kan vara någon åkomma så verkar de ha återgått till sitt normala lite halvbleka jag. Oftast när man ser bilder på dessa fiskar så har de ju en helt svart till mörkt chokladbrun mörk färg och intensivt orange och orangegul bakgrund. Jag tror inte att det är något allvarligt fel, men det kanske finns något att göra för att få dem mer färggranna.

    Lite data:
    240 liter 27 grader 2x30w lysrör
    pH ca 7,6 Kh 4 Gh 5 ofärgat vatten

    5 små praktbotia
    6 kuhliålar
    5 små ancistrus
    5 halvstora siamesisk algätare
    12 neontetra
    3 platy

    Stort ytterfilter kört ca 6 mån nu, en hygglig bunt med plantor växer halvbra i bakgrunden. Rådasand 2 mm på botten.

    Ett par av botiorna och alla ålar har varit med sedan start (så gott som), alltså sex månader. De borde vara acklimatiserade nu. Jag skulle gärna sänka pH till 6,8-7,2 och få lite mörkare vatten med torv, men avvaktar ett tag till med det. Befintliga 7,6 är rätt osäkert, eftersom det är maxvärdet för det test jag använt, och pH3-10 testet är lite otydligt, det skulle lika gärna vara 8 jämnt.

    Nåväl, några tips för präktigare botior och ålar?
    /lars olof
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vad matar du dem med?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • larson
      • January 2008
      • 119

      #3
      Huvudsakligen har de fått Sera vipachips och Tetra Plecomin (algtabletter), sedan har de säkert sniffat rätt på nedfallen tetrarubin.
      /lars olof

      Kommentar

      • Bordusius
        • October 2008
        • 108

        #4
        Är det inte så att botiorna kan ändra färgen på dom svarta ränderna. Anledningen till att jag frågar är att mina botior ibland har kolsvarta ränder och ibland gråaktiga. Eller kan det vara något sämre än så, att dom kanske mår dåligt av något.
        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

        Kommentar

        • larson
          • January 2008
          • 119

          #5
          Det som jag funderar mest över är nog ändå ålarna, de är bokstavligen närmast vita ibland. Den nivå på variation som botiorna har verkar mera normal i jämförelse, bara de att de inte är så vackra som de kan vara om de vill.
          /lars olof

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Botior (och deras släktingar kuhli-ålar) bleknar när de är arga eller vill visa sig dominanta; de gör alltså tvärtemot hur t.ex. ciklider gör, som mörknar och får starkare färger vid konflikter och när de anser sig vara "kungar".
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • oneshot
              • March 2007
              • 4

              #7
              Mina botior är bleka med ljuset på i akvariet .tror dom kamoflerar sig.i skymnings ljus blir dom riktigt fina i färgerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...