Måste få hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blueeyes
    • October 2008
    • 8

    Måste få hjälp!

    Mina Slöjstjärtar mår inte bra. Det känns som att när jag går ner i djuraffären så vet de inte vad det är för fel på dem. Vet inte vad jag skall ta mig till.
    De ser ut som de har drabbats av någon typ av svamp eller något. Det är vitt och luddigt och ligger över den enas huvud. Den andra har två luddiga prickar på ryggfenan och stora toppiga klumpar på ögonen!!!!
    De är helt appatiska, den ena är det ibland men den andra hela tiden, den ligger bara under en växt hela dagarna förutom när det är dags för mat!

    Jag fick råd att använda salt men i en annan sa att det inte var bra alls!

    Det är ca 100 liter, i akvariumet har jag 2 st stora slöjstärtar och en otocinklusmal som är halvstor. Jag har en Fluval 3 plus pump. Tre växter på botten och en på en rot. Lysröret är en aqua glow 20 W och står på mellan 08 - 22.
    De äter Koi Midi från JBL.

    Jag byter varje eller varannan vecka, ca 1/4 delar vatten. Vattnet har rumstemperatur, jag har alltså inget som värmer akvariumet.

    Vad sjutton skall jag göra?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det låter mycket riktigt som svamp. Salt kan bota svamp (1 dl/100 lit), men du kan (och bör nog) också använda någon anti-svampmedicin. FungiStop och Dessamor är två exempel på sådana.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Blueeyes
      • October 2008
      • 8

      #3
      Oj, på baksidan stod det 4 teskedar per 100 liter!
      Jag ska gå ner till djuraffären och kolla om de har svampmedel.

      Kommentar

      • sweet
        • August 2008
        • 60

        #4
        Min ena fisk fick något som låter som detta, jag förde då över fisken till ett annat kar och behandlade med salt och dagen efter dog den :/
        Goldie

        Kommentar

        Arbetssätt...