Äter siamesiska algätere verkligen alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Äter siamesiska algätere verkligen alger?

    Jag bara undrar. Jag är nu inne på min tredje siames, och bara en av dem har över huvud taget 'tuggat' på ytor och sett ut att ta alger. De bägge andra äter bara fiskfoder, vägrar äta t.ex. gröna ärtor, och suger mycket sällan fast sig vid någonting.

    De gör ett hyfsat jobb vad gäller att äta upp fiskmat som hamnat på bottnen, men jag skulle faktiskt säga att de är sämre på att äta alger än vad kinesiska algätare är (i alla fall unga kinesiska algätare).

    Och ja, det är äkta siameser - strecket går ut i stjärtfenan, de har bara ett par skäggtömmar, och de saknar ljus rand ovan den mörka randen.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • small
    • January 2003
    • 470

    #2
    Hej Mike!
    Kanske blir Du ännu mer uppgiven nu!Jag är mycket imponerad över hur snabbt mina 5 siamesiska "rensade" karet från tofsalger.Har 2 ancistrusar och 5 siamesiska och knappt några alger alls.Lite alger hittar jag om jag LETAR på t.ex stenarna.Är väldigt sparsam med algtabletter och fodertabletter (1 tabl. 2ggr/vecka på sin höjd!)Kanske Dina är mätta?Ju större algätande fiskar blir desto sämre bli dom på att äta alger.
    LYCKA TILL!!!
    /Micke
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • Cathrin
      • July 2002
      • 387

      #3
      Hej Mike! Har du haft dem en och en? Efter vad jag förstår så äter dom inte alger nåt vidare bra om de är ensamma. Det är en stimfisk och du ska nog ha minst 5 st om det ska bli bra. Mina 2 senast inköpta var visserligen energiska fast de bara var 2 men jag har släppt i dom med det övriga gänget i stora karet. Där har algerna inte en chans mot alla algätare. Jag funderar på att köpa några till för att ha i de mindre karen tills de blir för stora, för där finns det alger vill jag lova!

      Vänligen

      *~~~CL~~~*
      *~~~CL~~~*

      Kommentar

      • Tommy K
        • August 2002
        • 134

        #4
        Hej.

        Jag läste i din "dagbok" om den neurotiske siamesen. Jag har aldrig sett någon av mina bete sig så, och jag har haft många. Flying fox och "falsk algätare" gillar inte varandra, det kanske är någon av dem ändå. Läs på http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/
        Har du riktiga siameser så käkar de alger och är förtjusta i varandras sällskap. Har aldrig sett någon rikitg Siames "nafsa" efter någon annan i stimmet. Du kanske ska prova att handla hos någon annan handlare, speciellt med tanke på de kardinaler han tillhandahöll. En sak till, riktiga Siameser suger sig aldrig fast på underlaget.
        Hoppas det löser sig.

        Tommy K
        MVH Tommy K

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Hej Mike! Har du haft dem en och en?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Nej, två och två, fast en hoppade ur akvariet efter att ha jagats oavbrutet av den andre. Ersättaren går mycket bättre ihop med den som är kvar, men ingen dem äter alger (eller ärtor).

          Den som hoppade ut, däremot, verkade äta alger; den sög fast sig och "tuggade" på föremål som algätare brukar göra, och som mina Otocinclus gör, men som de här två skämtarna praktiskt taget aldrig gör.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Cathrin
            • July 2002
            • 387

            #6
            Jag skulle i alla fall satsa på att köpa fler så det blir ett stim. Jag har haft en flying fox och den var aggressiv mot alla fiskar så den gick bort. De siameser jag har köpt har aldrig nånsin varit griniga mot en enda fisk utan ägnar sej i princip oupphörligt åt att äta alger eller vila.

            Det är inte säkert att man alltid ser skillanden mellan flying fox och siameserna, man måste vara noga när man handlar. Men jag antar att det finns undantag även för denna trevliga och nyttiga fisk.

            *~~~CL~~~*
            *~~~CL~~~*

            Kommentar

            • Nilla
              • March 2003
              • 303

              #7
              Hur många rekommenderar ni att ha i ett 225 liters kar?

              *Nilla* -simma lugnt!
              *Nilla* -simma lugnt!

              Kommentar

              • d-day
                • October 2002
                • 73

                #8
                Hej Nilla
                Jag har 5 stycken i mitt 240 liters och det har funkat fint.Men visst dom har blivit latare och latare ju större dom har blivit dom är väl en 10 - 12 cm långa nu.Dom brukar vara snabbt framme och knycker mat när jag matar dom andra firrarna.Grön ärtor har dom inte varit intreserade av dom brukar mina Platys käka upp.

                Kommentar

                • carooo
                  • February 2003
                  • 85

                  #9
                  Mina siamsesiska algätare äter ärtor väldigt mycket och de håller rent mycket men de é inte så jättegamla
                  ~carro~
                  LINKIN PARK!!!

                  Kommentar

                  • casper
                    • March 2002
                    • 211

                    #10
                    jag är också lite skeptisk,hade 5 st som slogs värre än malawi hanar och inte åt alger som väntat,var precis som mike beskrev i utseende.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag läste i din "dagbok" om den neurotiske siamesen. Jag har aldrig sett någon av mina bete sig så, och jag har haft många.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Tja, nu har han en lika psykisk polare - bägge beter sig exakt likadant. Vägrar äta alger och tillbringar sisådär 40 minuter per timme med att försöka simma genom glaset (jag tror de slåss de med sina spegelbilder). Övriga 20 minuter letar de fiskmat eller nafsar efter tetrorna. De är mycket sällan stilla. De här två går i alla fall bra ihop - de håller på och puffar och försöker imponera på varandra hela tiden, men jagar/biter inte varandra. De jagar däremot Otocinclusarna när de stöter på dem.

                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Flying fox och "falsk algätare" gillar inte varandra, det kanske är någon av dem ändå. Läs på http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/ Har du riktiga siameser så käkar de alger och är förtjusta i varandras sällskap.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Jo, jag kollade den där mycket noga, och alla tre har verkar ha varit äkta: ojämn kant på mörka bandet, bandet går ända ut i stjärtfenan, ingen ljus rand ovanför det mörka bandet, och bara ett par skäggtömmar (inte helt lätt att se små skäggtömmar på såna här tok-aktiva djur!). Jag kan säkert skaka från nåt foto på kräken också.

                      Just de här två verkar förtjusta i varandras sällskap, till skillnad mot hur det var med den som hoppade ut, men äter alger gör de inte.

                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>En sak till, riktiga Siameser suger sig aldrig fast på underlaget. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Åhfasen? Aldrig?

                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hoppas det löser sig.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Ingen fara. Jag skall bara hitta nån som vill ta emot dem, sen ersätter jag dem med otocinclusar, snäckor, och räkor. Fram till dess gör de ju ingen riktig skada (förutom kanske att de stressar otocinclusarna) utan tar hand om överbliven fiskmat på bottnen.

                      Men jag undrar... Förr i tiden, när kinesiska algätare var på modet, brukade det påstås att odlade algätare var sämre än vildfångade, för de odlade var uppfödda på fiskpellets och hade aldrig ens sett alger förrän de hamnade i nåns akvarium. De förstod helt enkelt inte att alger var mat. Jag undrar om det kan vara så med mina siameser?
                      Odlade är de ju garanterat, nånstans i Sydostasien, och antagligen uppfödda i på pellets i dammar eller kar.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Cathrin
                        • July 2002
                        • 387

                        #12
                        Jag vet ju inte om de är odlade eller ej...har läst att det inte har observerats nåt lekbeteende och det är väl en indikation på att de är vildfångade...eller? Hur som helst så var de svåra att få tag i för några år sen men nu finns de i handeln precis som andra vanliga fiskar, i alla fall här. Och de var eftertraktade för att de äter tofsalger. Det är anledningen till att jag har dem...att bli av med de besvärliga algerna och de gör verkligen ett bra jobb på det.

                        Jag har haft ganska många nu och INGEN av dem har varit det minsta aggressiv, tvärtom, de är lite veka mot andra fiskar.De äter allt möjligt i brist på alger,mina äter svarta mygglarver också! Räkmixen är en annan favorit de har liksom ärtor och succhini.

                        Jag ska flytta mina till de andra karen jag har för att bli av med algerna där också...de är tåliga för flytt också så man kan ha dem som "städpatrull".

                        Jag vet inte om du har missat att det är en stimfisk så jag påtalar det ännu en gång. Kan beteendet bero på att de inte trivs med att vara bara två? Även om du nu ger upp tanken på att ha siameser så kan ju frågan vara av intresse...eller?

                        Vänligen

                        *~~~CL~~~*
                        *~~~CL~~~*

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                          Jag vet ju inte om de är odlade eller ej...har läst att det inte har observerats nåt lekbeteende och det är väl en indikation på att de är vildfångade...eller? Hur som helst så var de svåra att få tag i för några år sen men nu finns de i handeln precis som andra vanliga fiskar, i alla fall här.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                          Ja, dels är det att de blivit så vanliga, dels att de blivit så billiga (23 spänn! Får man ens en molly för det?), dels att alla fiskar i en sändning är av exakt samma storlek, som gör att jag tror de nu odlas i miljoner nånstans i asien.

                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har haft ganska många nu och INGEN av dem har varit det minsta aggressiv, tvärtom, de är lite veka mot andra fiskar.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                          Mot andra fiskar - ja, det kan jag hålla med om. Mina små regnbågar verkar av nån anledning tycka illa om siameserna, och följer ofta efter och biter dem. Det tar ett bra tag innan siameserna ilsknar till och jagar bort regnbågen. Att siameserna nafsar efter de minsta tetrorna tror jag är för att de misstar dem för matbitar.
                          Inbördes, däremot, är det non-stop gnabb.

                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>De äter allt möjligt i brist på alger,mina äter svarta mygglarver också! Räkmixen är en annan favorit de har liksom ärtor och succhini.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                          Mina verkar främst gilla cyclops och torrfoder. Räkmixen var inte så populär, utom när en hittade en bit räkskal, och ärtor det är riktigt läbbigt.

                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag vet inte om du har missat att det är en stimfisk så jag påtalar det ännu en gång. Kan beteendet bero på att de inte trivs med att vara bara två? Även om du nu ger upp tanken på att ha siameser så kan ju frågan vara av intresse...eller?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                          Det är mycket möjligt de vantrivs, men äter gör de ju. Jag kan inte förstå varför de skulle äta torrfoder men inte alger bara för att de känner sig ensamma...

                          Jag håller annars absolut med om att detta är en stimfisk, som förmodligen bör hållas i större grupper. De två jag nu har stimmar tätare ihop än nån av mina tetror!

                          Otocinclusarna, som också sägs vara stimfiskar, verkar dock fullständigt sk*ta i varandra. De har tagit var sin sida av akvariet, och har inte ens hälsat på varandra efter isläppet. Faktiskt verkar de ignorera alla andra djur i akvariet totalt.

                          En fråga: har du sett dina siameser försöka imponera på varandra? Alltså att den ena eller bägge bleknar och blir nästan helt silverfärgad, och viftar vatten med stjärten mot den andra?
                          Första dagen efter att jag släppte ned den nya var det mycket sånt, men nu har jag inte sett det på ett tag. De verkar inte jaga otocinclusarna lika mycket längre heller. De kanske har rett ut vem som bestämmer.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Cathrin
                            • July 2002
                            • 387

                            #14
                            Hmmm...Jag känner inte alls igen det beteendet. De brukar ofta fara hit och dit utmed framrutan i ett tätt stim med synkroniserade rörelser. De vilar ofta på en rot som jag har satt fast mot bakstycket, eller på nåt hygrophilablad. De är inte överdrivet livliga av sej. 3 av dem är fullvuxna och 2 är halvvuxna och de beter sej likadant allihopa. De är lika fredliga och lugna oavsett hur stora de är. Både mot varandra och andra fiskar.

                            Sen har jag aldrig sett dem blekna heller trots att de har flyttats hit o dit några gånger. De verkar finna sej i vad som helst, nästan.

                            *~~~CL~~~*
                            *~~~CL~~~*

                            Kommentar

                            • Tommy K
                              • August 2002
                              • 134

                              #15
                              Hej Mike!

                              Jodå - beteendet där de bleknar och nästan blir silverfärgade har jag sett många gånger, dock nästan alltid på vuxna djur. Efter att ha läst de senaste inläggen är jag böjd att hålla med dig på att de förmodligen massodlas och matas med "fel" foder. På mina djur märks tydligt att de efter ett tag inte giter att gnaga alger utan väntar på matdags istället. Då blir de som tokiga. När de blir sådana brukar jag byta in dem mot nya små. Kanske det är så illa att de fiskar du köpt inte har kvar sitt algätarbeteende. Det är ju inte första gången vi människor har förstört och förändrat djuren naturliga sätt att leva. Tyvärr...

                              MVH Tommy K
                              MVH Tommy K

                              Kommentar

                              Arbetssätt...