Pakistanbotior som leker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Pakistanbotior som leker?

    Eller, ja... Lekte...

    Det var för någon vecka sedan som jag märkte att mina två pakistanbotior plötsligt en eftermiddag var helt bleka i färgerna och hanen höll på som en galning efter honan som lade sig på sidan, bredvid hanen, sedan "flickade" de till ett par gånger, honan stack iväg, hanen efter och så upprepades beteendet i kanske en kvart. Sedan fick de normal färg igen och sedan dess har jag inte märkt någonting. Honan var innan detta beteende ganska rund om magen men nu är hon mycket smalare.

    Akvariet har ju många andra invånare också, så jag tvivlar på att de skulle kunna ha lagt några ägg ostört. Läste på beskrivningen att man aldrig lyckats få pakistanyngel, men detta borde väl ha varit lek i alla fall? Jag undrar mest om någon annan haft pakistanbotior som gjort såhär och vad jag bör göra om det sker igen? Jag har ett 19l akvarie som jag skulle kunna använda till dem, men jag tvivlar att de skulle bete sig såhär i det lilla. Kanske jag kan rädda över eventuella ägg dit i alla fall, om det nu mot förmodan skulle bli några någon gång?
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    #2
    Hej har 12 st och dom gör så där ofta.
    Men det kan ju va ett lek betende, men å andra sidan gör hanarna så där när strider.
    Men jag har också haft både honor och hanar som gjort som dina.
    Är själv inte säker på va det är för betende......

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Okej. Jag vet ju inte vad det är för kön på dem, så kan hända de bara gjorde upp om vem som bestämmer då... Men den ena har varit mycket rundare om magen än vad den är nu, men det kanske ändå inte beror på ägg.

      Tack för svaret!

      Kommentar

      • hellmut
        • October 2005
        • 160

        #4
        Det är ju ganska stor sjangs att dom bär på ägg men mindre att dom leker.
        Hur stora är dina ?
        Jag hade själv tänkt att försöka få mina att leka när dom blivigt lite större än vad dom är nu ett tips att räkna ut var det är för kön är att hanarna är oftast lite röda runt munnen och dom är slankare än honorna.

        Kommentar

        • hellmut
          • October 2005
          • 160

          #5
          Om du gör ett stort vatten byte skulle jag nästa kunna garantera att detta betende kommer visa sig igen, det är nämligenoftst då mina gör det

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Äter pakistanbotior upp Körsbärsräkor?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            Arbetssätt...