Temperatur för guldfisken och annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PredragS
    • September 2008
    • 26

    Temperatur för guldfisken och annat

    Hej!
    Först och främst vill jag fråga, vad för temperatur bör jag ha i mitt akvarium? Har 3st guldfiskar.
    Har 25 grader nu enligt termometern, är det ok? Jag lyckas inte sänka temperaturen, hur jag än gör -någon som har tips på hur jag kan göra för att få det några grader kallare`?

    Sen har jag köpt gulfiskpellets som jag matar dom med. Har dock ett problem. Stoppar ofta ner 3st för att de ska få en var, men det slutar ofta med att en av fiskarna tar alla tre kulor eller en som tar två stycken och någon fisk kan då bli utan mat. Hur löser jag det?
    Tack!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Dina Guldfiskar klarar 25 grader och mår inte dåligt av det. Så länge du inte har en doppvärmare i så blir det inte varmare än så.

    Du kan lära dina fiskar att ta pelletsen direkt ur handen . På så vis kan du lätt reglera hur mycket de äter. Vet dock inte hur men det finns säkert mycket fakta att hitta om det på internet.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av PredragS
      Hej!
      Först och främst vill jag fråga, vad för temperatur bör jag ha i mitt akvarium? Har 3st guldfiskar.
      Har 25 grader nu enligt termometern, är det ok? Jag lyckas inte sänka temperaturen, hur jag än gör -någon som har tips på hur jag kan göra för att få det några grader kallare`?

      Sen har jag köpt gulfiskpellets som jag matar dom med. Har dock ett problem. Stoppar ofta ner 3st för att de ska få en var, men det slutar ofta med att en av fiskarna tar alla tre kulor eller en som tar två stycken och någon fisk kan då bli utan mat. Hur löser jag det?
      Tack!
      Varför en var??bara att kasta i några,sen när du ser att alla har fått så kan du ta upp dem överblivna om du anser att det blir för mycket mat för dem.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • PredragS
        • September 2008
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Varför en var??bara att kasta i några,sen när du ser att alla har fått så kan du ta upp dem överblivna om du anser att det blir för mycket mat för dem.
        En pellet var bara ett exempel, om jag stoppar i sex stycken till exempel, kanske den ena tar tre stycken själv. Ojämn fördelning liksom. De andra kanske inte blir mätta då

        Kommentar

        • PredragS
          • September 2008
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Dina Guldfiskar klarar 25 grader och mår inte dåligt av det. Så länge du inte har en doppvärmare i så blir det inte varmare än så.

          Du kan lära dina fiskar att ta pelletsen direkt ur handen . På så vis kan du lätt reglera hur mycket de äter. Vet dock inte hur men det finns säkert mycket fakta att hitta om det på internet.
          Har doppvärmare, men har den avstängd eftersom det blir för varmt annars. Finns det typ doppkylare eller nåt haha?

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av PredragS
            En pellet var bara ett exempel, om jag stoppar i sex stycken till exempel, kanske den ena tar tre stycken själv. Ojämn fördelning liksom. De andra kanske inte blir mätta då
            Det är därför man ska kasta i ett gäng så alla får, det överblivna kan man sen i sin tur ta upp om man känner för det.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av PredragS
              Har doppvärmare, men har den avstängd eftersom det blir för varmt annars. Finns det typ doppkylare eller nåt haha?
              Nej det finns inte

              Men om du nu absolut vill sänka värmen kan du söka lite i forumet. Står en hel del tips eftersom många har dessa problem, speciellt på sommaren.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Men värmen går bra som nämnts tidigare
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • PredragS
                  • September 2008
                  • 26

                  #9
                  okej, tack alla för hjälpen!

                  Kommentar

                  • Jenny054
                    • May 2007
                    • 920

                    #10
                    Det finns kylare till akvarium, men då får du räkna med några tusen kronor..
                    The fish is jumping.....
                    Bloggen:
                    http://aquastyle.blogspot.com/
                    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                    Kommentar

                    • Axelsson
                      • August 2006
                      • 136

                      #11
                      Är ett Zooline / Dala 105 liters för litet för en guldfisk(slöjstjärt)? enligt Zoopets artbeskrivning så står det 50 cm & 120 liter som minsta akvariestorlek, är detta för EN fisk? Mitt akvarium är 75cm långt...

                      (Den svart/röda guldfisken i artbeskrivningen är väldigt vacker)

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Axelsson
                        Är ett Zooline / Dala 105 liters för litet för en guldfisk(slöjstjärt)? enligt Zoopets artbeskrivning så står det 50 cm & 120 liter som minsta akvariestorlek, är detta för EN fisk? Mitt akvarium är 75cm långt...

                        (Den svart/röda guldfisken i artbeskrivningen är väldigt vacker)
                        Tror inte det är någon fara så länge akvariet är långt och du har en bra filtrering.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Om en firre får för lite mat vid en matning så lär den hålla sig framme vid nästa, naturen är dessutom inte särskilt rättvis, simmar de runt och mår bra, så är ju allt okej!!
                          Guldfiskar kan dessutom äta dygnet runt, matgrisar och bajsmaskiner som de är!!
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...