Generellt om lek hos rasboror och barber.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puffbin
    • April 2003
    • 117

    Generellt om lek hos rasboror och barber.

    Jag ligger inne med ett gäng tigerbarber och några kilfläcksrasboror.
    Uppenbarligen finns båda könen representerade hos de båda arterna. De har skett en hel del uppvaktning men jag har inte slängt över dem i någon lekburk för att jag inte har haft någon. Nu efter några månader har barberna slutat att stimma och uppvakta varandra och någon rom har inte blivit lagd. Förhåller det sig så att de helt enkelt bara tröttnat för att de inte fått vara ifred, och kan man locka dem till lek senare igen vid ett seriöst försök genom att isolera ett par, eller är det så att de bara leker under en vis period i livet och därfter inte igen.

    Likadant är det just nu med ett par kilfläckisar som uppvaktar varandra varje kväll, men de kommer troligtvis inte att leka i sällskapsakvariet de heller. Kommer de när de upphör med detta snart vara forlorade som lekfiskar eller kan exemplar oavsätt ålder fortplanta sig under rätta betingelser?
    Alltså borde jag prova med att lägga över dem i en enskild tank nu om jag vill ha yngel, eller kan jag vänta typ ett år och köra då likagärna?

    Vad jag helt enkelt vill veta är om dessa fiskar bara leker som unga eller när som helst under sitt liv bara förutsättningarna är de rätta. De skulle vara rätt sött med kilfläcksbebisar men jag har inte utrymmet att driva reglerad lek i dagsläget.

    P.S. Hur kommer det sig att de uppvaktar varandra men inte fullbordar leken i sällskapsakvariet? Är de pryda, och gör alla fiskar (mer eller mindre)så. Alltså trixar med förspel i sälsskapsakvariet men skippar själva akten? D.S.

    Tacksam för svar
    MVH/ Albin

    Albin
Arbetssätt...