Gyrinocheilus aymonieri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Gyrinocheilus aymonieri


    Köpte precis 4 såna här, fast i en albino variant hos Herkules zoo. När jag frågade hur stora dem blir så visade dem med händerna som ca 15-20 cm. Kollade upp de nu när jag kom hem och de visade sig att de blir ca 28cm.

    Köpte iaf 4 st på kanske 4cm. Tänkte bara ha dem för att äta alger.

    TILL FRÅGAN, är de någon som har denna varianten som är 10cm+? Och hur beter dem sig mot varandra samt dem andra fiskarna i akvariet?

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Några 28 cm blir de knappast i akvarium, men minst 15 cm kan du kallt räkna med att de blir.

    De är snälla som unga, men när de börjar bli vuxna & runt 10 cm långa, blir de allt grinigare och elakare. De kommer framförallt att ge sig på varandra, i alla fall i början, och alla fiskar de tycker påminner om de själva, men så småningom kommer de att driva skräckvälde i hela akvariet och terrorisera all din fisk. Det är ganska bra chans att de kommer att döda varandra och kanske annan fisk.

    Det är kort sagt inte fisk som är lämpliga i sällskapsakvarier.

    Vill du ha algätare, lämna tillbaks de här och köp en grupp siamesiska algätare eller ancistrus istället.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Jag tänker endå göra mig av med dem innan de blir 10cm, de passar inte så bra när jag har andra fiskar som inte blir så stora. Eller ja, på arean iaf.

      Men skulle de verkligen bli aggrisiva på varandra då de växt upp tillsammans? :o

      Kommentar

      Arbetssätt...