Vad går in i munnen på guldfisk/slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Vad går in i munnen på guldfisk/slöjstjärt

    Jag har hört så mkt om guldfiskars aptit och även den framavlade slöjstjärten.

    Jag läste en kommentar där någon skrev att det till och med äter snäckor, går det att tugga på tillräckligt länge så går det ner till sist.
    Då undrar jag hur sant det här är...
    Kommer de att äta upp ex. små äppelsnäckor och anetome Helena?
    Någon som vet något udda som er fisk har ätit upp?

    Nog för att mina smakar på det mesta, men de spottar även ut det som är hårt...
  • hundhår
    • August 2008
    • 55

    #2
    Ursprungligen postat av Linapina
    Jag har hört så mkt om guldfiskars aptit och även den framavlade slöjstjärten.

    Jag läste en kommentar där någon skrev att det till och med äter snäckor, går det att tugga på tillräckligt länge så går det ner till sist.
    Då undrar jag hur sant det här är...
    Kommer de att äta upp ex. små äppelsnäckor och anetome Helena?
    Någon som vet något udda som er fisk har ätit upp?

    Nog för att mina smakar på det mesta, men de spottar även ut det som är hårt...

    Mina har nyligen lärt sig sluka sugmalarnas kulor som är ganska stora å runda - först simmade dom bara omkring med dom i munnen å åt men dan efter kom dom på att det gick att sluka dom hela (känns som det borde bli stopp i kanalen - men funkar bra tydligen) å oftast tar dom flera efter varann... Ingen idé försöka smussla ner dom i vattnet - dom hinner aldrig landa

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Mina äter inte stora posthornsnäckor. Men min ena Tylomelania sp.blev mat, blev förskräckt då jag ser min fina slöjis bara suga tag i snigeln o dra den ur skalet. Mina 3 andra fick snabbt flytta till ett annat kar. Så jag är försiktig med kompisar till mina slöjisar.

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Ursprungligen postat av miluhe
        Mina äter inte stora posthornsnäckor. Men min ena Tylomelania sp.blev mat, blev förskräckt då jag ser min fina slöjis bara suga tag i snigeln o dra den ur skalet. Mina 3 andra fick snabbt flytta till ett annat kar. Så jag är försiktig med kompisar till mina slöjisar.
        Va? Sög den ur skalet? Jisses! Jag får nog hålla koll!
        Så ut som den största fisken sög tag i en litet tetra och sög in, den skulle isåfall precis gå in genom munnen... Men innan jag hann fram till akvariet så hade det försvunnit, såg bara något mörkt som for in...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          slöjjisar försöker äta allt som de kan få in munnen.
          ibland lite större än så.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Min största slöjis suger på dom större posthornen och de större slöjisaarna har ätit små snäckor med skal och allt efter lite tuggande. Det mesta i växt väg äter de med, rycker upp växterna ur substratet äter i första hand bladskott på anubisen och azonsvärdplantan och sedan gottar de på spädare rötter vattenpester som jag köpte såg de som ett trevligt snack. Så satsa på att spika fast växteran i karet =).
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              De försöker äta på växterna här. Men vi var steget före och har inrett med tåliga och tjocka växter. Däremot så ja, de skulle behövas spikas fast! Slöjisarna försöker ju äta på dem och resultatet blir 1 uppryck växt per dag. Men jag ger dem grönfoder med, så det är ganska lungt med växterna ändå.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Mig har inte grönfodret hjäpt det verkar nästan som de blir mer triggade att äta växter när de fått grönfoder. Skall prova shuqini nu i vekan om det får som och anc och pekcon hålla sig till fodret och ger f'n i växterna.
                Jup min erfrenhet är att vattenväxter borde koma med anordning för fastspikning från butik =)
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Mig har inte grönfodret hjäpt det verkar nästan som de blir mer triggade att äta växter när de fått grönfoder. Skall prova shuqini nu i vekan om det får som och anc och pekcon hålla sig till fodret och ger f'n i växterna.
                  Jup min erfrenhet är att vattenväxter borde koma med anordning för fastspikning från butik =)
                  Zuccini fick mina igår, imorse flöt det bara omkring tunna skal, så det är helt klart uppskattat.

                  Jo jag har ju ancistrus malar med, och man kan köpa ganska enkla terakottafärgade rör till dem som de gömmer sig i och leker i. Tänkte nog köpa 2 såna, ha längst bak i akvariet och knyta fast växter och mossa på, då blir de kamouflerade och växterna sitter kvar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...