Tråden om Tigerbarb.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjugoettnollnoll
    • August 2008
    • 72

    Tråden om Tigerbarb.

    Som trådtiteln säger är detta en tråd för tigerbarbar. Jag köpte ett par stycken idag samtidigt som några andra fiskar. Jäla vad dyrt det blev .
    Därför undrar jag lite grann hur man odlar tigerbarben. Jag har hört att man ska skilja hanarna och honorna åt och efter några dagar sätta dom tillsammans igen.

    Någon som har erfarenhet av detta skulle ju kunna berätta lite mer om hur man går tillväga och vad det finns för fallgropar mm. Hur många av varje kön behövs det? Ska man låta dem gå i två lika stora akvarium eller kan dem gå i olika stora innan man sammanför dem. Kan dem leka tillsammans med andra fiskar och hur stort ska lekkaret vara?
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Roligt att en till har fått upp ögonen för dessa otroligt vackra, roliga och intressanta fiskar!

    Det är ganska ovanligt att tigerbarber leker i sitt "bostadsakvarium" men det är inte alls omöjligt. Ska det ske så gör de det bara när föhållandena är perferkta för lek.
    Förhållanden som temperatur, vattenkemi, kost osv.
    Störst chans har du om du matar med levande föda (nykläckt artemia) och så ska man gärna ge dem bra lekplatser. Lekmoppar eller javamossa tycker de om.

    Fallgropen dock är att de älskar att käka sina ägg så att försöka odla i ditt vanliga akvarium är generellt en rätt kass idé.

    De bästa är som du nämnder att skilja på hanarna och honorna.
    Ta den finaste, färgstarkaste, friskaste, mest dominanta hane som du vill avla på och stoppa honom i ett litet akvarium. Förslagsvis helt tomt förrutom ett svampfilter.

    Sen tar du 2-3 fina honor och stoppar i ett annat.
    De blir extra sugna på varandra om de kan se varandra så ställ dom nära varandra eller gör som jag, skaffa ett lite större (runt 50 liter borde räcka) och fixa en skiljevägg av glas/genomskilnig plast.

    Mata dom under 3-4 dagar med nykläckt artemia (frystorkad tubifex är känt för att framkalla lek hos tigerbarber, men dess lämplighet som akvariefisk föda är ett ganska hett disskuterat ämne).

    Efter 3-4 dagar låter du dem träffas igen.
    För att undvika att de käkar upp äggen så använder många vanliga glaskulor som man täcker botten med, på så vis faller äggen imellan och barberna kommer inte åt dom.

    Det är endå en bra idé att fiska upp dom när du tycker de har lekt färdigt.
    Ihoptrasslat akrylgarn funkar bra som lekmopp.

    Ja nu orkar ja inte skriva mer, men jag ska ge dig ett par superba länkar:

    Mer om Tigerbarbsodling på Akvariefisk.com
    Och sen gjorde Pazapa här på Zoopet en helt fantastiskt bra film som visar hur man odlar kopparbarber. Funkar lika bra på tigerbarber!

    Lycka till och tveka inte att fråga om du undrar något mer!

    Kommentar

    • tjugoettnollnoll
      • August 2008
      • 72

      #3
      Mycket bra svar.
      Jag bara undrar..är hanen mindre än honan och honan större och rundare eller är det hanen som är störst och honan liten och rund?
      Hur lång tid tar leken och kan man se det tydligt med romsläpp och sånt?

      MvH Joel

      Kommentar

      • hellmut
        • October 2005
        • 160

        #4
        Det är hanen som är mindre och smalare.
        Honan blir stor å tjock speciellt när hon har rom i sig.

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          fast gå inte blint på storleken.
          Det gäller ju bara med en hona och en hane som är ungefär lika gamla.
          Jag har märkt att de är svårt att skilja på mina barber om man går på storleken eftersom de varierar i ålder på dem.

          Lättast är att mata dom med proteinrik mat som gör att honorna utvecklar rom.
          Då kommer du tydligt att se två saker.

          1. Honorna blir tjocka som små flöten.
          3. Hanarna färgar ut mycket mer, får röd "näsa" och börjar gruffas med varandra och jaga runt på damerna.

          Håll speciellt utkik efter hannar med starka röda färger och den röda nosen.
          Röd nos får nämligen bara könsmogna och leksugna hannar.

          Ingen poäng med ett försöka odla på en hane som inte är könsmogen eller hur?

          Kommentar

          • tjugoettnollnoll
            • August 2008
            • 72

            #6
            Okej, tack för alla svar. Jag ska absolut försöka odla tigerbarb. Ska bara inhandla lite proteinrik mat. Det jag matar dem med nu är röda mygglarver.

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Odla artemia är både roligt och sjukt enkelt.
              Fiskarna älskar det, får fina färger av det, blir på lekhumör och mår bra som fanken.

              Kolla DIY artikeln här på Zoopet om hur du lätt som en plätt startar en artemiaodling

              Kommentar

              • tjugoettnollnoll
                • August 2008
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av Grodlund
                Odla artemia är både roligt och sjukt enkelt.
                Fiskarna älskar det, får fina färger av det, blir på lekhumör och mår bra som fanken.

                Kolla DIY artikeln här på Zoopet om hur du lätt som en plätt startar en artemiaodling
                Vart köper man artemia-ägg då?
                Senast redigerad av tjugoettnollnoll; 25 August 2008, 20:05. Anledning: det blev fel.

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  De brukar ha de i välsorterade zoo-affärer.
                  Bor du i Göteborg kan ja säga att de på trop akvariefisk import var av mycket hög kvalité.
                  Jag får nog 110% kläckning på mina

                  Kommentar

                  • tjugoettnollnoll
                    • August 2008
                    • 72

                    #10
                    Jag har sett att mina tigerbarbar sätter munnen mot varandra och snurrar runt i cirklar. Vad är det för beteende?

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #11
                      Inget att oroa sig för.
                      De är antagligen din starkaste och näst starkaste hane som slåss över titeln som stimmets kung.

                      De lägre "rankade" hannarna slåss väldigt sällan. De vet deras plats.
                      Men de händer att den näst starkaste försöker ta över.

                      I mitt akvarium skedde ett maktskifte för ett tag sedan.
                      Den förre härren på teppan har fått hela sin stjärtfena avbiten.
                      De drar sig inte för att strö salt i såren och sparka på den som ligger dedär Tigerbarbarerna

                      Kommentar

                      • Axelsson
                        • August 2006
                        • 136

                        #12
                        Skaffa tigerbarber eller inte?

                        Jag har funderat på att ha ett stim med tigerbarber i mitt 160liters akvarium, är tigerbarber roliga fiskar eller?

                        Hur många tror ni jag kan ha i mitt akvarium? Jag har inga framtidsplaner på vilka mer fisksorter jag vill ha i mitt kar, har hört att tigerbarber bits lite på långfenade fiskar

                        Om någon sitter och trycker på nyttig information om dessa fiskars biotop så blir jag mycket glad om ni delar med er

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          15 barber blir nog perfekt i ditt kar.
                          Har man tillräckligt många så är dom snälla, men man ska nog inte utmana ödet för mycket och stoppa i kampfiskar eller scalarer med dem.

                          Andra barber är nog bäst endå.
                          Mina Tigrar går med Nätbarber och de är kanon bra kompisar.

                          Läs mer om tigerbarber i artregistret här på zoopet!

                          Kommentar

                          • Axelsson
                            • August 2006
                            • 136

                            #14
                            Ursprungligen postat av Grodlund
                            15 barber blir nog perfekt i ditt kar.
                            Har man tillräckligt många så är dom snälla, men man ska nog inte utmana ödet för mycket och stoppa i kampfiskar eller scalarer med dem.

                            Andra barber är nog bäst endå.
                            Mina Tigrar går med Nätbarber och de är kanon bra kompisar.

                            Läs mer om tigerbarber i artregistret här på zoopet!
                            Ah jag har faktiskt funderat på nätbarber lite eller några pansarmalar, men bäst vore om mina tigrar kunde samsas med 2st guld gurami i mitt kar... Har läst omkring på massa olika sidor och har sett att folk lyckats ha guramis ihop med tigerbarber Tack för tipset, jag har dock lusläst zoopets artregister redan

                            Här är en källa som pekar på att Guld guramis och en hel del andra fiskar går ihop med tigerbarber. Klicka på "#5 Active Community" så ser ni förslag på fiskar som platsar i ett kar med Tigerbarber.

                            Här är ytterligare en källa
                            Senast redigerad av Axelsson; 29 October 2008, 00:35.

                            Kommentar

                            • Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

                              #15
                              Jag *tror* personligen att det går att ha Tigerbarber med vilken fisk som helst.
                              Det handlar bara om två saker.

                              1.) Att ha ett tillräckligt stort stim, så att tigrarna inte blir tvingade till att låtsas att andra fiskar också är tigerbarber, för att få ihop en fungerande hierarki.

                              2.) Att ha ett tillräckligt stort akvarium, gärna ganska tätt planterat, så att arterna kan hålla sig ifrån varandra och även sticka iväg och gömma sig om de skulle råka bli lite gruff.

                              Med det sagt så tror jag inte att 15 tigerbarber kommer att fungera så bra ihop med Guramis i et 160 liters akvarium.

                              De blir nog lite för tätt inpå varandra.
                              Risken är att resultatet blir skygga och sargade Guramis.

                              Om du har någon reservplan för Guramisarna så kan du ju alltid testa.
                              Funkar de inte så får du flytta dom till en egen burk, eller ge bort dom... eller nått

                              Kommentar

                              Arbetssätt...