Släjstjärt i 120L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Släjstjärt i 120L?

    Läste just på artbeskrivningen att rekommendationen på en slöjstärt skall minst ha 50cm och 120L. Är inte det väldigt litet för en sån stor fisk?

    Har visserligen ett 110L men skall köpa ett större så småning om men mitt är på 80cm. Jag gillar verkligen dom fiskarna men har inte köpt dom för jag trodde att dom ville ha minst 250L pga sin storlek.

    Snälla säg mig att beskrivningen är fel.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Ett 110L räcker ju bra i början och du ska skaffa större sen. Dom är ju oftast rätt små när man köper dom dessutom
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Dessutom är det ju ingen maxstorlek utan en minstorlek, man får ha dom i större kar
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Jo precis. Ministorleken trodde jag skulle vara mycket större. Undrar om jag får plats med en eller två i mitt kar till våren? Sen skall jag ha dom i utedammen och efter det skall jag ha dom i mitt gamla badkar under vintern.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Sjöjstjärt är ingen riktigt bra dammfisk med tanke på att de kan bli ett lätt byte för fåglar och katter.
          Man brukar rekomendera minst 25 cm från dammkant till vattenytan för att vara säkrare för fiskande katter.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Är inte "Minigränsen" den absoluta minigränsen för ungfiskar? För Kjell har väl sagt att vissa fiskar det tex. står ska ha 150 liter, men som vuxna behöver absolujt minst 250 liter?

            Som tex. praktbotia, dom behöver ju mer som vuxna än vad som står på artbeskrivningen.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Mina slöjstjärtar växte rätt snabbt ur 165 liter....
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Är inte "Minigränsen" den absoluta minigränsen för ungfiskar? För Kjell har väl sagt att vissa fiskar det tex. står ska ha 150 liter, men som vuxna behöver absolujt minst 250 liter?

                Som tex. praktbotia, dom behöver ju mer som vuxna än vad som står på artbeskrivningen.
                Är inte artbeskrivningarna inte uppbyggda på vuxna fiskar? Då är det helt missvisande. Hur skall man då veta vad en vuxen behöver.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raggsockan
                  Är inte artbeskrivningarna inte uppbyggda på vuxna fiskar? Då är det helt missvisande. Hur skall man då veta vad en vuxen behöver.
                  Just precis
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...