Sewellia Lineolata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Sewellia Lineolata

    Är det någon som vet någon butik i närheten av göteborg som säljer denna?

    Herkules zoo har inte kunnat beställa in den åt mig. Såg att simontorp hade den, men dem har ju lagt ner.

    Nån som vet? Vill gärna ha denna fisken till mitt projekt..

  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Både Akvarieteknik och Imazo har denna inne hela tiden i princip, så om du har någon fiskaffär som köper in fisk från dem så är det bara att beställa.

    Imazo har för övrigt en annan, obeskriven, Sewellia-art som går under Sewellia sp. "spotted". Väldigt snygg den med.

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Tackar oaken! Pratade precis med zoo kompaniet i gbg, ska ringa upp imorgon, då kan jag ju fråga om dem har de som leverantör.

      Btw, jag ska ha den vanliga sewellia lineolatan eftersom akvarie inredningen är anpassad för dens färger osv.

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Hittade en bild på en otroligt vacker hane!


        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Varsågod. Av ren nyfikenhet, hur har du anpassat anpassat inredningen efter deras färg?

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Jag har gjort en ljus inredning så att säga, tycker inte svart skulle passa in direkt :P

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Glömde meddela av jag lyckades beställa i fredags från zoo kompaniet, så mitt projekt fortsätter!

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Är de nån som vet om sewellia lineolata äter alger? Har fått en del långa trådiga alger på glaset.

                Vet inte heller vad det är för alger, dem är långa och genomskinliga, typ som små trådar.

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Kan nån som är bra på engelska hjälpa mig med att översätta eller förklara:


                  Hur man ser skillnad på hanar och honor, förstår inte dem konstiga orden dem använt. Enda skillnaden man jag förstog är att honor är bredare i kroppen. Men de fanns en till skillnad med "fences" som jag inte förstog.

                  Kommentar

                  • suzanne.h
                    • March 2005
                    • 223

                    #10
                    Förstod inte heller det där med fences. Men det är lätt att se skillnad om man tittar på fenorna närmast huvudet. Hanarnas är mer kantiga och honornas mer runda som man ser på bilderna.

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #11
                      Mjo, har också tänkt på de, kan ju betyda de, hehe. Tack

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Females plumper than males. Males have raised areas like small "fences" on first few rays of pectoral fins, and when viewed from above are noticeably "squarer" in the area of the front leading edge of the pectoral fins.

                        Översätts till: Honor är tjockare/större än hanar. Hanarna har upphöjda områden som små "staket" på de första raderna av pectoral (?) fenorna, och när man ser på dem ovanifrån så är de märkbart "fyrkantigare" i det främre området till kanten av pectoral fenorna.

                        Hårdraget, så står det.

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          pectoral = bröstfenor, enligt lexikon iaf.

                          Tack för översättningen lina, nu kan vi iaf konstatera att de är så. hehe

                          Kommentar

                          Arbetssätt...