Slöjstjärten vill para sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carrou
    • July 2008
    • 31

    Slöjstjärten vill para sig

    Hej.
    Jag har en "black moor" hane (tror jag), som har vita prickar på gälarna och jag har kommit fram till att han jagar de andra slöjstjärtarna för att han vill para sig, har jag rätt eller fel?

    Nu tycker jag dock att det är dags (efter att ha varit ensam ett tag i eget akvarium) att ha honom med andra slöjstjärtar, men hur ska jag göra så att han slutar jaga dem? går det att gör något eller försvinner det av sig själv?

    Är det plågsamt för de andra att bli jagade eller är det naturligt när det gäller fiskar att de gör så? :S

    Tacksam för svar =)
    Ett 60L kar med två black-moor slöjstjärtar som heter Hayden och Dylan.
  • QardinalE

    #2
    Om det är så att du har honor med i akvariet så ingår det i själva leken att jaga efter honorna, annars så brukar de roa sig med att jaga varandra ungefär som tafatt.
    De har ju inte så mycket annat att roa sig med mer än att äta, äta & simma upp och ner eller göra volter ibland.

    Det man kan hålla ögonen på i det beteendet, är att det inte är aggressivt jagande så att han skadar Slöjstjärtarna i sitt jagande.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Nej, sex är sällan plågsamt för de inblandade i djurvärlden.
      Han slutar jaga honorna när parningssäsongen är över för hans del.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • carrou
        • July 2008
        • 31

        #4
        Aha okej :P

        Då får jag väl fixa en kompis åt honom då.
        Köpte ett annat akvarium igår och det är hemskt vad han är förtjust i syrepumpen!
        Jagar bubblor och stryker sig emot den hela tiden, haha.

        Tack för era svar =)
        Ett 60L kar med två black-moor slöjstjärtar som heter Hayden och Dylan.

        Kommentar

        • QardinalE

          #5
          Ursprungligen postat av carrou
          Aha okej :P

          Då får jag väl fixa en kompis åt honom då.
          Köpte ett annat akvarium igår och det är hemskt vad han är förtjust i syrepumpen!
          Jagar bubblor och stryker sig emot den hela tiden, haha.

          Tack för era svar =)
          Ja skaffa du en till eller rentav två tjejkompisar till honom, så blir det ju roligare för honom.

          Jo i bubblor är de glada, iaf min med han brukar svälja dem istället för att gå upp och andas ibland har jag sett.

          Kommentar

          • hundhår
            • August 2008
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av QardinalE
            Jo i bubblor är de glada, iaf min med han brukar svälja dem istället för att gå upp och andas ibland har jag sett.
            Ha ha, ja mina med - då jag hade gjort ett vattenbyte i lördags å fyllde på igen med slang så vart det virvelbubblor som alla guldfiskarna trängdes i - in och ut ur bubblorna

            Sen så har jag så det bubblar lite i akvariet annars också å såg igår en av guldisarna fes Kom ut en stor bubbla där bak på den så den hade nog käkat för mkt luft Såg för festligt ut

            Kommentar

            Arbetssätt...