Ska Kuhlii se ut så i ansiktet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    Ska Kuhlii se ut så i ansiktet??

    Ända sen vi tog över våra två Kuhliiålar för ett halvår sedan har de sett ut såhär i ansiktet. Ser mest ut som en brännskada och de har ett blåskimmer som täcker hela huvudet .
    Vad kan ha hänt??
    De lider inte och verkar inte vara handikappade.
    Den på bilden är framme dagligen och tar sina rundor medan den andre är lite svårare att fotta eftersom den är lite mer skygg .
    Någon som sett något liknande innan?

    (jag vet, jag borde ha putsat rutan först)
    Bifogade filer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det ser onekligen misstänkt/konstigt ut, men jag vill helst inte ta en gissning på vad det kan vara.
    Du skulle kunna prova att fråga på www.loaches.com, de är duktiga på den här typen av fisk och kan nog föreslå ev. medicinering också (kulis är känsliga mot vissa mediciner).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hellmut
      • October 2005
      • 160

      #3
      Har du frågat förra ägarn ifall dom alltid sett ut så ?
      Kanske nått dom föddes med ? M
      en det ser mysko ut.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Är det likadant på båda sidor????

        Om det inte är likadant kan det vara en skada?? Jag måste kolla på mina men inte är de sådär rynkiga??? Men om båda har likadant så kan det ju inte vara en skada?????
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Är det likadant på båda sidor????

          Om det inte är likadant kan det vara en skada?? Jag måste kolla på mina men inte är de sådär rynkiga??? Men om båda har likadant så kan det ju inte vara en skada?????
          Båda har likadant och det täcker huvudet helt och hållet.
          Vet ju inte hur gamla de är vilket egentligen är lite synd. De är kanske rent av rynkiga av ålder . Hade iaf inte något emot ett gäng bebisar som inhandlades för några veckor sedan .. De ligger och myser så fint emellanåt
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Båda har likadant och det täcker huvudet helt och hållet.
            Vet ju inte hur gamla de är vilket egentligen är lite synd. De är kanske rent av rynkiga av ålder . Hade iaf inte något emot ett gäng bebisar som inhandlades för några veckor sedan .. De ligger och myser så fint emellanåt
            Nej, men gud så sött om de är ett gammalt rynkigt pensionärspar!!!
            Jag räknade till 5 stycken nu vid matning och jag köpte 6.. Helt troligt så är den sjätte där också i växtröran... Jag hoppas att man får lite bebisar jag...Men då lär väl alla glupska guppys käka upp dem...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Nej, men gud så sött om de är ett gammalt rynkigt pensionärspar!!!
              Jag räknade till 5 stycken nu vid matning och jag köpte 6.. Helt troligt så är den sjätte där också i växtröran... Jag hoppas att man får lite bebisar jag...Men då lär väl alla glupska guppys käka upp dem...
              Vi köpte oxå 6st så nu har vi 8 Kuhlii i vårt 450L. Kul med lite action .
              Fick börja med att riva upp hela ytterpumpen för att rädda två yngel så numer sitter det ett nät över insuget .

              Har du beställt resan till USA? För du vet väl att man måste resa till USA för att få Kuhliibebisar . Helst i samband med en enorm värmebölja oxå då har jag hört
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Vi köpte oxå 6st så nu har vi 8 Kuhlii i vårt 450L. Kul med lite action .
                Fick börja med att riva upp hela ytterpumpen för att rädda två yngel så numer sitter det ett nät över insuget .

                Har du beställt resan till USA? För du vet väl att man måste resa till USA för att få Kuhliibebisar . Helst i samband med en enorm värmebölja oxå då har jag hört
                Ja, och så ska man köpa ett förstoringsglas så man inte misstar bebisarna för maskar och dammsuger upp dem.. En mossvägg ska man ha också har jag hört... Kan vi inte dra till Asien lr Tyskland ist och köpa lite räkor...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Ja, och så ska man köpa ett förstoringsglas så man inte misstar bebisarna för maskar och dammsuger upp dem.. En mossvägg ska man ha också har jag hört... Kan vi inte dra till Asien lr Tyskland ist och köpa lite räkor...
                  Hmm.. räkor.. Har alltid tyckt att räkor ser kusliga ut men har nu insett att en kall vinterdag när jag känner mig riktigt uttråkad kommer jag att inreda ett nanokar på köksbänken för just räkor . Lustigt vad man kan vänja sig vid saker ibland

                  Blev en liten OT här men jag väntar med spänning om det finns någon som sett något liknande "rynkor" på Kuhlii
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Kolla på forumet Azur tipsade om och återkomm med vad de svarat. Har hört att de är riktigt duktiga på kuhlis där.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mick13
                      Kolla på forumet Azur tipsade om och återkomm med vad de svarat. Har hört att de är riktigt duktiga på kuhlis där.
                      Kulle gärna göra .. Men skriva engelska är inte riktigt min grej .. Skulle inte formulera mig rätt eftersom jag inte vet vad de olika termerna mm heter på engelska och skulle heller inte kunna svara eftersom jag inte fattade ett knyst i det forumet vilket är trist

                      Får väl leva med att inte veta och det är ju lite så när man övertar vuxna fiskar. Man har ju ingen aning om deras bakgrund, hur gamla de är eller vad de varit med om
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Kulle gärna göra .. Men skriva engelska är inte riktigt min grej .. Skulle inte formulera mig rätt eftersom jag inte vet vad de olika termerna mm heter på engelska och skulle heller inte kunna svara eftersom jag inte fattade ett knyst i det forumet vilket är trist
                        Visst är det jobbigt.. Jag är också usel... Sen funderar jag på att gå på bibblan och låna någon ungdomsbok på engelska och börja så lr ta en kvällskurs...
                        Det börjar sjutton vara ett handikapp att inte kunna perfekt engelska när vi är så internationella numera.. Värre lär det bli..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Visst är det jobbigt.. Jag är också usel... Sen funderar jag på att gå på bibblan och låna någon ungdomsbok på engelska och börja så lr ta en kvällskurs...
                          Det börjar sjutton vara ett handikapp att inte kunna perfekt engelska när vi är så internationella numera.. Värre lär det bli..
                          För att jag ska kunna lära mig måste jag vara intresserad och engelska ligger väl inte högst på den listan om man säger så . Däremot skulle även jag lära mig ifall jag hittade nåt lättbegripligt forum eller nåt liknande. Jag menar, grunderna har man ju. Synd bara att hjärnan är så förbenat envis

                          Det där med bibblan var ju faktiskt ganska smart
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Kuhli-ålarna på bilden har kraftig slemutsöndring på huvudet, det är det som ger den blåvita beläggningen. Anledningen till slemutsöndringen kan vara sjukdom, parasiter, eller irritation av nåt kemiskt ämne (Costia och för högt pH kan ge symptom som ser ut så där t.ex.). En annan möjlighet är att det är naturligt för kuhlis att ha kraftig slemutsöndring på huvudet - det är ju grävande fiskar som normalt sett antagligen nöter bort slem på huvudet när de pressar sig fram genom bottenmaterialet. Jag vet inte.

                            Du behöver absolut inte ha perfekt engelska för att fråga i loaches.com.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              För att jag ska kunna lära mig måste jag vara intresserad och engelska ligger väl inte högst på den listan om man säger så . Däremot skulle även jag lära mig ifall jag hittade nåt lättbegripligt forum eller nåt liknande. Jag menar, grunderna har man ju. Synd bara att hjärnan är så förbenat envis

                              Det där med bibblan var ju faktiskt ganska smart
                              Ja, jag älskar ju Fantasy och alla böcker översätts ju inte till svenska, så man kan ju börja där... Men man lär ju få sitta där med lexikonet i början, folk säger att det tar ett tag att komma igång..

                              Jag är också så himla envis och stavningen på engelska är så ologisk för mig, tyskan hade jag mycket lättare för.
                              Sen är det precis som att hjärnan/hårdisken har ett eget liv. All form av geografi
                              t ex sorteras bort i min hjärna. Jag kommer aldrig ihåg hur man åker någonstans, måste alltid fråga mig fram...
                              Folk ska gärna driva med mig och tala om för mig att om jag anstränger mig... osv.. Men jag blir ilsken och säger ifrån att jag minsann inte behöver vara duktig på allt..

                              Men tillbaka till ämnet. Vad har du för bottenmaterial då???
                              Senast redigerad av Katharina; 26 August 2008, 10:58.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...