Vild Guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Graome
    • August 2008
    • 23

    Vild Guldfisk?

    Såg en tråd om vad som skulle hända om man släppte ut koi i en Svensk insjö. Och då blev jag nyfiken på vad som skulle hända om man släppte ut guldfisk i en Svensk insjö eftersom jag har hört att guldfisken tydligen ska vara tåligare än koi. Skulle dom tex kunna överleva och föröka sig i en djup insjö i låt säga medelpad.

    PS: sjävklart så är jag bara nyfiken och skulle aldrig göra det på rikitgt eftersom jag vet att det kan sabba sjön rejält.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Graome
    Såg en tråd om vad som skulle hända om man släppte ut koi i en Svensk insjö. Och då blev jag nyfiken på vad som skulle hända om man släppte ut guldfisk i en Svensk insjö eftersom jag har hört att guldfisken tydligen ska vara tåligare än koi. Skulle dom tex kunna överleva och föröka sig i en djup insjö i låt säga medelpad.

    PS: sjävklart så är jag bara nyfiken och skulle aldrig göra det på rikitgt eftersom jag vet att det kan sabba sjön rejält.
    Denna fråga dyker upp lite titt som tätt med blandade svar,så nåt svar kan jag inte ge dig än vad jag tror och vet enligt mig själv...Det är fullt möjligt enligt mig
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Jepps, den borde överleva.
      Fast utsläppet bör nog göras i stort antal eftersom gäddorna käkar dem annars.

      Det roliga är att man i både frankrike och belgien metade ett tag med levande guldfisk för att deras gäddor inte tog på deras inhemska arter av bytes fisk.
      Det som skedde var ju att vissa guldfiskar blev enbart sargade vid misslyckade krokningar och förökade sig som kaniner i dessa sjöar med förödande effekt.
      Det slutade med att de använde "Rotenon" för att slå ut alla fiskar i dessa sjöar.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Guldfisk är mycket nära släkt med ruda, så nära släkt att i stora delar av europa finns inte längre "renartiga" rudor kvar, utan bara hybrid med guldfisk pga att folk släppt ut guldfisk i vattendragen.

        Guldfisken är väl antagligen mer värmekrävande, men annars ser den ut som en ruda (vilda guldfisk-populationer tappar snart guldfärgen, så det är svårt att skilja en vild guldfisk från en ruda), lever som en ruda, och uppför sig som en ruda - så om du har ruda i din sjö är risken stor att guldfisk kan bita sig kvar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Graome
          • August 2008
          • 23

          #5
          okej tack för alla svar. Väldigt intressant =)

          Kommentar

          • sweet
            • August 2008
            • 60

            #6
            Har hört att de som blivigt utsläppta återgår mer till ursprungsform och färg. Dels för att färgen är framodlad och för att de med färg syns lättare och är därmed lättare byten
            Goldie

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av sweet
              Har hört att de som blivigt utsläppta återgår mer till ursprungsform och färg. Dels för att färgen är framodlad och för att de med färg syns lättare och är därmed lättare byten
              Detta kommer antagligen att ske med tiden.

              Vill bara poängtera det igen - att släppa ut akvariefisk i naturen är olagligt och måste skarpt fördömas.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • sweet
                • August 2008
                • 60

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Detta kommer antagligen att ske med tiden.

                Vill bara poängtera det igen - att släppa ut akvariefisk i naturen är olagligt och måste skarpt fördömas.
                Håller jag såklart fullständigt med om, det förstör ju den naturliga balansen

                PS diggar din signatur 2
                Goldie

                Kommentar

                Arbetssätt...