Underligt beteende hos siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Underligt beteende hos siamesisk algätare

    Nu har jag bevittnat något väldigt konstigt:

    Två av mina siameser låg bredvid varandra stilla till en början, så såg jag att den enas rand hade nästan helt bleknat ut. Gick för att inspektera och såg då att den låg och nästan dansade sida vid sida bredvid den andra, verkar må bra och inga tecken på att den lider, bara att randen är partivis helt borta.

    Någon som har bevittnat detta förut? Sjukdom eller tecken på lek? Vet att de har guld i odlingsvalör, men ändå

    Tacksam för all hjälp

    Edit: Att tillägga är att för några timmar sen såg alla siameser helt normala ut. Försöker han locka till sig en hona kanske?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Han kan inte ha blivit skrämd av nåt?

    Vi har en som bleknar helt så fort man petar i vattnet. En riktigt feg en. Gömmer sig då bakom en sten och bäftar, stackaren
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Så där brukar mina göra efter de fått mat. Gissar att det är rangordningsbeteende.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Inte matat på 8 timmar, och inte ens gått förbi karet den senaste timmen, och inte pillat i det på hela dagen. Men då vet jag att det inte är ovanligt beteende, tack!

        Ännu en sak att tillägga är: De låg sida vid sida, och den bleka liksom piskade den andra med hela kroppen?
        Senast redigerad av Johanski; 10 August 2008, 21:52.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski

          Ännu en sak att tillägga är: De låg sida vid sida, och den bleka liksom piskade den andra med hela kroppen?
          Kan ju vara ett lekbeteende. Har ingen aning om deras lekbeteende men det hade ju varit kul om de skulle lyckas i akvarium även de
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            De har guldvalör så det måste ha lyckats någonstans, eller har jag fel där?

            Jag är inte så hoppfull, och oavsett om det skulle bli lek så skulle barberna bara äta upp alla på två sekunder eller så.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              De har guldvalör så det måste ha lyckats någonstans, eller har jag fel där?

              Jag är inte så hoppfull, och oavsett om det skulle bli lek så skulle barberna bara äta upp alla på två sekunder eller så.
              Sannolikt.
              De är väl romspridare oxå om jag inte har helt fel för mig och vaktar ju inte sin avkomma som ciklider gör.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Förmodligen nå´n sorts hotbeteende. Även om de är mer sällskapliga än sin släkting eldstjärten, så förekommer det nog, även silverhajar slår med kropparna mot varandra ibland, särskilt vid matningar, verkar det som.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Tack för svaren allihopa. Konstigt, de håller alltid ihop så schysst och har aldrig varit på varandra, förutom de första dagarna.

                  Då har jag ingenting att oroa mig för, skönt

                  MVH Johan

                  Kommentar

                  • Olivin
                    • July 2006
                    • 573

                    #10
                    Lek/rangordningsbeteenden ser väl ofta ut på samma sätt, speciellt i början av leken. Så även om nu ingen har dokumenterat lek på algätare så kan man väl kanske gissa att det skulle se ut ungefär såhär.

                    Mina brukar dansa runt också, dvs simma runt i en ring väldigt tätt. Plus att de slår med sidorna och tappar den svarta färgen. Det är oftast den största och en av de två som är näst störst som håller på, dvs den störste bjuds upp till "dans" efter varje utfordring.

                    Jag tycker de är intressanta fiskar, måste höra till de mest underskattade i våra akvarier, de har definitivt ett värde utöver algätandet.

                    Det här att de inte odlats undrar jag om inte det också hänger ihop med hur ofta nån intresserat sig för arten och verkligen försökt sig på att lyckas med det. Hur många har artakvarium med enbart Siameser tex?
                    Medlem i VAAF www.vaaf.se

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Du har en poäng, de är riktigt intressanta fiskar. Intresset kanske inte finns för att de ser rätt neutrala ut, säg mört, vid första ögonkastet.

                      Det vore kanske en idé, sätta ihop en idealisk miljö i ett större kar för enbart siameser, sen testa sig fram? Det kanske inte är så omöjligt att odla, om det nu finns rapporter på det någonstans.
                      Senast redigerad av Johanski; 10 August 2008, 22:31.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Nu har jag bevittnat något väldigt konstigt:

                        Två av mina siameser låg bredvid varandra stilla till en början, så såg jag att den enas rand hade nästan helt bleknat ut. Gick för att inspektera och såg då att den låg och nästan dansade sida vid sida bredvid den andra, verkar må bra och inga tecken på att den lider, bara att randen är partivis helt borta.

                        Någon som har bevittnat detta förut? Sjukdom eller tecken på lek? Vet att de har guld i odlingsvalör, men ändå

                        Tacksam för all hjälp

                        Edit: Att tillägga är att för några timmar sen såg alla siameser helt normala ut. Försöker han locka till sig en hona kanske?
                        Såg häromdagen exakt samma sak. Jag är nästan övertygad om att det är ett lek beteende.

                        Mina försvann bakom en rot och var borta ovanligt länge, kom fram och fortsatte "dansen", sen ner bakom roten igen.

                        Den tredje Siamesen höll sig samtidigt mycket lugn i andra änden av akvariet.

                        Har haft Siameser i många år och är van med deras rangordningsbråk. Men detta är första gången jag har sett hur en Siames helt plötsligt liknade en Sill i färgen, den svarta randen var i princip helt borta, på den ena fisken.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #13
                          Behandlade ämnet tidigare i forum.



                          Mina siameser var små när jag upptäckte fenomenet så jag uteslöt lekbeteende. Då fick jag till svar att det var dominans signaler alltså rangordningsbeteende. Har själv 3 siameser varav en är större och 2 litet mindre. Det är alltid de två mindre (jämnstora) som har detta beteende mot varandra så gott som dagligen efter maten. Denna intensiva dans är rolig att följa med.

                          Som ni nämner är detta en mycket trevlig men kanske underskattad fisk. Enligt min erfarenhet är den dock överskattad som algätare.
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Överskattad vet jag inte, det beror väl på hur mycket mat den får. I mitt kar har den lite svårt att knipa åt sig mat då mina tigerbarber verkligen käkar allt. Efter en vecka hade den käkat upp alla alger i mitt kar, märktes mest på rötterna. Dock så hade jag aldrig mycket alger, men ändå.

                            Kommentar

                            • Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

                              #15
                              två av mina tre har lyckats hamna bakom bakgrunden så den tredje visar inte mycket socialt beteénde alls längre

                              Jag har tätat hålen med filtermassa nu.. lite sent kanske.
                              Men bättre än att fler hamnar där.
                              De lever och mår bra där på andra sidan, växer så de knakar.
                              Men de är ganska bleka.

                              Undertiden funderar jag på hur fanken jag ska kunna fiska upp dom?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...