Bilder Guldfisk/slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #61
    Ursprungligen postat av Linapina
    Vet inte om det här gills men...
    Jag tycker ju att de är så himla fina, så jag ville göra en i glas, tog mig 3 timmar, och det är sprickor i den, men skam den som ger sig, det här var trots allt första försöket.







    Ser ni vilken sort det ska vara ?
    Jag är impad av dina glas slöijisar, (de skitar nog ner lite mindre än de som lever i glas karet)
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #62
      EEH till de som inte tror att slöijisar klarar sig i det vilda vill jag bara hänvisa till det att i bla Holland så före kommer Slöijstjärt vilt nuförtiden i en del sjöar . Detta för att mindre nogräknade sportfiskare använt som som levande bete vid fiske av gädda. Med detta ville jag ha sagt att om de nur så odugliga för ett liv i naturen då borde de inte öveleva i en sjö med gädda.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • karinfredholm
        • September 2008
        • 290

        #63
        Härligt! Äntligen en chans att visa upp sina vackra fiskar!
        Här är ca 3 av mina 5.







        //K
        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

        Kommentar

        • Rudabb
          • December 2007
          • 47

          #64
          Ursprungligen postat av Mick13
          EEH till de som inte tror att slöijisar klarar sig i det vilda vill jag bara hänvisa till det att i bla Holland så före kommer Slöijstjärt vilt nuförtiden i en del sjöar . Detta för att mindre nogräknade sportfiskare använt som som levande bete vid fiske av gädda. Med detta ville jag ha sagt att om de nur så odugliga för ett liv i naturen då borde de inte öveleva i en sjö med gädda.
          Jag tvivlar på att slöjstjärtar, som är en avelsform av silverrudan, skulle klara sig i det vilda. Det eftersom deras missbildade stjärtfena gör att de simmar väldigt dåligt och därför mycket lätt skulle falla offer för en predatorfisks käftar. Guldfiskar, en annan avelsform av silverrudan, skulle ha en större chans att klara sig undan rovfiskar eftersom den fortfarande har kvar kroppsformen efter silverrudan. Även den är dock också ett lätt byte för andra fiskar, och även fåglar, eftersom dess röda/orange färg gör den mycket lätt att se.

          Ända chansen jag skulle se för guldfisken att etablera i en sjö, med redan andra etablerade fiskar i, är om den fick yngel. En stor del av dessa yngel brukar nämligen få silverrudans ursprungliga gråa/bruna färg som gör att de mycket bättre smälter in i omgivningen, vilket gör det svårare för andra fiskar att upptäcka dem och som i sin tur leder till att fiskarna inte blir uppätna.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #65
            Vet inte med 100% säkerhet men har läst detta i någon sportfiske tidning som notis och som man vet är inte allt sant som står i tidningen.
            Senast redigerad av Mick13; 10 April 2009, 00:32.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #66
              Några bilder på mina grisar.



              För sökte att få med en 15cm linjal på bilden.
              Den mindre är uppkallad efter en guldfik i en Disney Tv serie till Dennis och den större heter Carlsson. Min äldsta son fick bestämde namnen på dom =)
              Senast redigerad av Mick13; 27 February 2009, 22:32.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #67
                Wow! Den var verkligen jättepampig!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #68

                  den var inte liten den
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #69
                    Hade en som var något större tidigare fast den har kolat, den var drygt 30 år, nästan jämngammal med polaren jag fick dom av. Den stora på bilderna är runt 25 år och den mindre en 10-12 år enl han jag fick dom av. Så skaffar man sig slöjstjärtar får man räkna med att få köpa en heldel växter till karet genom åren, med tanke på att de kan bli över 40 år ;-).
                    Senast redigerad av Mick13; 10 April 2009, 00:33.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Sakura
                      • January 2009
                      • 34

                      #70
                      Det finns bara fula fiskar på land ;-) Slöjstjärtar är jättefina!
                      Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

                      Kommentar

                      • Tinkerbelly
                        • March 2009
                        • 5

                        #71
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Håller med dig till 100%

                        Och ja... Samma sak gäller andra arter än fiskar. Tar tex perserkatten som odlas till att ha så kort och krokig näsgång som möjligt eller schäfern för sin sänkta bakdel. Usch.. Okej om någon råkar bli så (alltså en missbildning). Men att odla på så hemska missbildningar med flit är för mig ofattbart.

                        Iaf jag tycker då den fisken på bilden ser ut att lida. Det är väl meningen att guldfiskar ska kunna leta mat på botten tex. Den kan ju inte ens se ner

                        Detta är såklart vad jag tycker, sen får andra tycka vad de vill

                        Blanda inte in Schäfern i detta samtal! Schäfer har blivit J*vligt dåligt framavlade, det vet jag. Men Snälla det e bara IDIOTER som avlar på Räkstjärtar!! (Räkstjärt = Låg bakdel) Så snälla!

                        Kommentar

                        • Wildbyheart
                          • March 2009
                          • 9

                          #72
                          Hejsan! Vilket trevligt ställe jag hittat in till! Om man bortser från alla OT inlägg som verkar dyka upp? Håller med dun, ni sabbar tråden! Visserligen ett intressant ämne men öppna en egen tråd och ta inte över någon annas med erat eget behöv av att ventilera andra ämnen än det som rubriken säger. Bilder på era guldfiskar!

                          Mitt första inlägg här på forumet och vad passar inte bättre än att presentera en av mina fiskar?

                          Här är han (antar att de är en han?) min nyaste firre.
                          http://1.bp.blogspot.com/_Hj9dTzaTxw8/ScIYIAFwkbI/AAAAAAAAATM/WEaWqVjYVgU/s1600-h/Guldfisken.JPG
                          Jag är nybörjare på fiskar men ja måste säga att de är den vackraste "guldfisk" jag sett! Han är ännu vackrare i verkligheten!

                          Nån som vet om han kommer får längre fenor?

                          Kommentar

                          • Hanni
                            • March 2009
                            • 22

                            #73
                            Ursprungligen postat av Wildbyheart
                            Hejsan! Vilket trevligt ställe jag hittat in till! Om man bortser från alla OT inlägg som verkar dyka upp? Håller med dun, ni sabbar tråden! Visserligen ett intressant ämne men öppna en egen tråd och ta inte över någon annas med erat eget behöv av att ventilera andra ämnen än det som rubriken säger. Bilder på era guldfiskar!

                            Mitt första inlägg här på forumet och vad passar inte bättre än att presentera en av mina fiskar?

                            Här är han (antar att de är en han?) min nyaste firre.
                            http://1.bp.blogspot.com/_Hj9dTzaTxw8/ScIYIAFwkbI/AAAAAAAAATM/WEaWqVjYVgU/s1600-h/Guldfisken.JPG
                            Jag är nybörjare på fiskar men ja måste säga att de är den vackraste "guldfisk" jag sett! Han är ännu vackrare i verkligheten!

                            Nån som vet om han kommer får längre fenor?

                            Åh, Han var SUPERFIN! En riktig snygging!

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #74
                              Det verkar som fenorna på många slöijissar ökar i "volym" med åldern.
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              • apmgb
                                • January 2009
                                • 4

                                #75
                                Mina två slöjisar är runda som bollar men de har också en massa guppyyngel att äta av och massor med finbladiga växter :-D
                                Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.

                                Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
                                54l och 120l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...