Bilder Guldfisk/slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #31
    Tror jag inte du vill veta, inte jag heller för den delen. Jag vet inte, men kan inte komma på något snällt sätt.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • sweet
      • August 2008
      • 60

      #32
      Förälskad

      Ursprungligen postat av JojjeN
      Jag kan faktiskt inte se tjusdningen i varken guldfisk eller slöjstjärt, tycker dom är så sjukt fula.

      Men som sagt, smaken är som baken, och kanske tur det, så man inte får nån tanke för sig att trycka ner 10 slöjstjärtar i en guldfiskskål.
      Jag som älskar guldfiskar, de är den trevligaste fisksorten jag vet, de är ju så tama & goa av sig. Jag är fullkommligt förälskad i mina.
      Goldie

      Kommentar

      • sweet
        • August 2008
        • 60

        #33
        Jag läste nånstans att om man har mycket ljus till fiskarna när de är yngel så får de starkare färger, det kanske kan vara så att färgen kanske försvinner om det är mindre ljus eller nått (vild gissning)
        Goldie

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #34
          Ursprungligen postat av sweet
          Jag läste nånstans att om man har mycket ljus till fiskarna när de är yngel så får de starkare färger, det kanske kan vara så att färgen kanske försvinner om det är mindre ljus eller nått (vild gissning)
          Ja det finns väl speciella lysrör som tar fram färgen mer på fisken, sen så finns det tydligen specialfoder för att just guldfiskar ska behålla färgen bättre. Hur sant det är vet jag inte, har läst det någonstans.

          Jag hittade en video på slöjsisar som bara är sååå häftiga, jättevackar exemplar enligt min mening

          Scrolla ned och kolla videon:
          http://www.practicalfishkeeping.co.u...php?blogid=102


          Och så är den här sidan bra som visar olika typer av guldfisk:
          http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

          Jag har ju även sett andra jättefina exemplar när jag googlat, exempelvis en brun slöjstjärt som verkligen var mjölkchokladbrun, med röd cape på huvudet. Likaså en guldgul med rödcape. Om någon av er vet en bra butik med ovanligare slöjstjärtssorter så är jag klart intresserad!

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #35
            Ursprungligen postat av Linapina
            Ja det finns väl speciella lysrör som tar fram färgen mer på fisken, sen så finns det tydligen specialfoder för att just guldfiskar ska behålla färgen bättre. Hur sant det är vet jag inte, har läst det någonstans.

            Jag hittade en video på slöjsisar som bara är sååå häftiga, jättevackar exemplar enligt min mening

            Scrolla ned och kolla videon:
            http://www.practicalfishkeeping.co.u...php?blogid=102


            Och så är den här sidan bra som visar olika typer av guldfisk:
            http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

            Jag har ju även sett andra jättefina exemplar när jag googlat, exempelvis en brun slöjstjärt som verkligen var mjölkchokladbrun, med röd cape på huvudet. Likaså en guldgul med rödcape. Om någon av er vet en bra butik med ovanligare slöjstjärtssorter så är jag klart intresserad!

            den andar fisken i videon var sjukt söt.. likna en hund nästan ;P

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #36
              Det är just dessa framavlade varianter av slöjstjärt som gör att jag tycker så synd om dem. Är enligt mig lika hemskt som avlade varianter på tex katter eller hundar där syftet endast är att skapa ett så extremt utseende som möjligt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • sweet
                • August 2008
                • 60

                #37
                Ursprungligen postat av streezz88
                den andar fisken i videon var sjukt söt.. likna en hund nästan ;P
                Va söta dom är Vill oxå skaffa lite häftiga varianter. Just nu har jag bara vanliga Guldfiskar.
                Goldie

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #38
                  tycker slöjisar är extremt fina fiskar. Men som Nina säger, så tycker jag extremt synd om dom framavlade varrianterna. Dom ser ju ut att knappt orka hålla sig i rörelse, ser ut att väga mycket, och att ha ett huvud som är dubbelt så stort som "vanligt" huvud kan inte vara kul. tycker synd, men vissa ser rätt roliga ut!

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #39
                    Sköjstjärten är en avels form av guldfisken ..... Så jag vet inte om det kan bli mycket sjukare än slöjstjärten i sig själv dubbla överdimensionerad stjärtfena, en kropps form som inte är ämnad för ett liv i vatten ..... Ja jag har själv slöistjärtar men jag toro inte dom lider så i ett akvarium iom att vi ser till att dom har det dom behöver. =)
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      #40
                      Äntligen kan jag visa bilder på mina sötnosar.

                      Tro det eller ej, men vi lyckades få med alla 12 på 1 bild!


                      Orange med vitt på bakfenan


                      Spräcklig


                      I mitten syns 2 tillskott, en vit med orange cap, och en fläckig med utstående ögon


                      Akvariet i sin helhet


                      Stooora vita med oranget på ryggen (bubbla)


                      Stora spräckliga (bubblis)


                      På den här gruppbilden syns ett till av tillskotten, till vänster ovan den stora vita bakfenan, så har vi en liten blackmoor


                      De är himla charmiga hela gänget, och inte alls blyga. Jag handmatar de minsta för att vara säker på att de får sin del.

                      De 3 minsta är nyinköpte sen förra veckan, de andra fick jag överta från Mumin, så hon kan alla namnen, jag har svårt att minnas vem som heter vad...

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #41
                        Vad fint de har fått det!!
                        Slöjishimlen jämfört med hos mig.
                        Jag tycker du ska hitta på egna namn om du vill! Det var mina grabbar som hittade på namn, eftersom de största är deras från början.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • ajs
                          • July 2008
                          • 107

                          #42
                          Hmm, ja vad säger man, andra fiskägare nackar sina missblildade yngel, men i guldfiskbranchen verkar det vara, ju mer missbildad- snyggare!

                          Såg en guldfisk på affärn för någon veckan sen, kanske 20cm med "mörtform", bakfenan var böjd uppåt ca 45° såg helt sjukt ut, man ville nästan köpa stackaren och göra lidandet kort...

                          vad är detta till exempel? hur kan någon ha hjärta att ha en fisk som inte ens ser något?
                          Senast redigerad av ajs; 26 September 2008, 11:10.
                          636L Malawi
                          105L Växt/ Sällskap
                          69L Yngel i väntan på Hona
                          Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                          Kommentar

                          • Linapina
                            • July 2008
                            • 595

                            #43
                            Ursprungligen postat av ajs
                            Hmm, ja vad säger man, andra fiskägare nackar sina missblildade yngel, men i guldfiskbranchen verkar det vara, ju mer missbildad- snyggare!

                            Såg en guldfisk på affärn för någon veckan sen, kanske 20cm med "mörtform", bakfenan var böjd uppåt ca 45° såg helt sjukt ut, man ville nästan köpa stackaren och göra lidandet kort...

                            vad är detta till exempel? hur kan någon ha hjärta att ha en fisk som inte ens ser något?
                            http://img64.photobucket.com/albums/...a_pets_028.jpg
                            Ja, det finns ju motståndare till allt.
                            I hundvärlden är det ex. sharpei och bulldogs som är motsvarigheten till guldfisken. Många djur vi har idag är ju framavlade på någon form av missbildning. De bara på de olika färgerna på ex. räkor, det är ju från början en sk. missbildning. Mina chinchillor som har olika färger, samma sak där. Genetiska fel. Men så länge djuren inte lider. De här guldfiskarna vet ju inget annat. Precis som bulldogen inte vet hur det är att ha ett ansikte som står utåt istället för att vara intryckt.

                            Så länge djuren inte uppenbart lider så ser jag inget fel i det. Nu finns de, så här ser de ut. Och sedan vad en annan person tycker är norm, ja, det skiljer sig nog beroende på vad det gäller och vem man frågar.
                            Jag är för mångfalden. Tänk om alla varelser gick omkring och såg ut som kloner...

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #44
                              Ursprungligen postat av ajs
                              Hmm, ja vad säger man, andra fiskägare nackar sina missblildade yngel, men i guldfiskbranchen verkar det vara, ju mer missbildad- snyggare!

                              Såg en guldfisk på affärn för någon veckan sen, kanske 20cm med "mörtform", bakfenan var böjd uppåt ca 45° såg helt sjukt ut, man ville nästan köpa stackaren och göra lidandet kort...

                              vad är detta till exempel? hur kan någon ha hjärta att ha en fisk som inte ens ser något?
                              http://img64.photobucket.com/albums/...a_pets_028.jpg
                              Håller med dig till 100%

                              Och ja... Samma sak gäller andra arter än fiskar. Tar tex perserkatten som odlas till att ha så kort och krokig näsgång som möjligt eller schäfern för sin sänkta bakdel. Usch.. Okej om någon råkar bli så (alltså en missbildning). Men att odla på så hemska missbildningar med flit är för mig ofattbart.

                              Iaf jag tycker då den fisken på bilden ser ut att lida. Det är väl meningen att guldfiskar ska kunna leta mat på botten tex. Den kan ju inte ens se ner

                              Detta är såklart vad jag tycker, sen får andra tycka vad de vill
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • ajs
                                • July 2008
                                • 107

                                #45
                                Självklart ar du rätt i det du skriver.
                                Men steget mellan Hund - Mindre rundare hund med intryckt ansikte är betydligt mycket mindre än:
                                Guldfisk(orginal) - Tennisboll med multipla fenor och ploppögon

                                Och vem är du/ni att säga vilka fiskar som mår bra? Jämför man mellan en normal person och en 300kg klump förstår väll vem som helst att den andra mår sämre än den förste.

                                Att färger skulle vara missbildningar som folk odlar på låter jag vara osagt, detta har iallafall ingen som helst inverkan på hur djuret rör sig eller skaffar mat.

                                Inget ont om sjölstjärtar, men att guldfisken blivit sönderavlad i den grad att nästan inget ser ut som det gjorde.

                                jag vidhåller dock mitt påstående, normala fiskägare tar bort sina missbildade yngel, det gör uppenarligen inte guldfiskavlare i samma grad, eller så har de en heeelt annan syn på missbildningar.

                                Hade dessa fiskar levt vilt i naturen med samma missbildningar hade darwins lag gjort lidandet kort, dom hade helt enkelt inte klarat sig.
                                636L Malawi
                                105L Växt/ Sällskap
                                69L Yngel i väntan på Hona
                                Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...