Slöjstjärtar som dör. För hårt odlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • virablatira
    • August 2008
    • 3

    Slöjstjärtar som dör. För hårt odlade?

    Hej

    Jag har ett litet akvarium på cirka 60 l. Jag har sen i våras prövat att ha små Slöjstjärtar i det (max 3 st). Men de lever endast mellan 2 veckor till 1 ½ månad sedan dör dem. De delar plats med två andra små algätande malar.

    Jag har fått mitt akvarievatten undersökt av en akvarieexpert och det var tydligen helt ok med PH, hårdhet och nitrat. Vattentemperaturen har legat på 25 C.

    Men flera säljare i akvariebutiker har sagt att Slöjstjärten inte är lika lättskött som förr och att de odlas fram allt för hårt numera och dör därför väldigt lätt.

    Stämmer detta? Jag tycker det är lite synd för det är en väldigt fin fisk att ha i ett mindre akvarium. Finns det butiker som säljer "mindre hårt odlade" Slöjstjärtar?

    Hälsningar
    Hans
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Grejen är den, visst kan den vara fin i ett litet kar, men kollar du på artbeskrivningen ser du vilken storlek slöjstjärten behöver:



    Den blir alltså 20cm stor, och du kan tänka dig hur det ser ut i ett 60-L.

    Sen är det så, att även om de är små, så skitar de ned VÄLDIGT mycket. Dvs. startade du upp karet med tre slöjstjärtar så sket de ihjäl sig, då du inte lär ha ett filter stort nog i ett 60L att ta hand om allt fiskbajs, och du lär inte heller haft igång en bakteriekultur om det var dessa fiskar du startade med.

    Lite tankar från en nybörjare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Varför dina slöjisar dör är nog omöjligt att svara på.
      Det kan vara dålig kvalitet på de som du köper (att det generellt skulle vara dålig kvalitet på dessa håller jag inte med om).
      Det kan vara att akvariet inte sköts tillräckligt bra - akvariet är ju litet och slöjisar skitar ner mycket som Johanski skriver.
      Det kan vara något i akvariet som gör vattnet dåligt etc etc.

      Oavsett vilket så är dock ditt akvarium i längden för litet för slöjstjärtar och även om just detta antagligen inte är orsaken till att de dött nu så är det inte hälsosamt i längden
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • virablatira
        • August 2008
        • 3

        #4
        Tack för era synpunkter. Ja det kan kanske stämma att de smutsat ner för mycket och att det är det som gjort att de dött. Ibland har jag i och för sig endast haft en Slöjstjärt.

        Nej en 20 cm Slöjstjärt i ett 60 l akvarium låter inte så bra :-) Min tanke var att jag skulle ge bort dem när de hade börjat växa sig för stora. Men de jag köpt har endast varit 4-5 cm stora och under den korta tid jag haft dem har de inte hunnit växa märkbart.

        Men oavsett anledning till dödligheten byter jag nog fisksort

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Låter bra att byta fisksort i ditt akvarium. Jag har undrat över det tidigare i forum och undrar fortfarande vad det är för ide att köpa fisk som man bara kan ha ett litet tag för att sedan ge bort då de växer till sig. Det är bara mina funderingar. Själv önskar jag att få en långlivad välmående fisk då jag skaffar den.
          h. Johan

          Kommentar

          • sweet
            • August 2008
            • 60

            #6
            När man köper en slöjstjärt är det viktigt att studera så den är pigg och frisk när man köper den, och så att den kan simma ordentligt.
            Guldfiskar är tåligare än en slöjstjärt så om du köper någon som är lite likare en guldfisk så kan det ju hända att den är tåligare.
            Men om du ska fortsätta med slöjstjärtar så tycker jag helt klart att du ska satsa på ett lite större akvarium

            Lycka till!
            Goldie

            Kommentar

            Arbetssätt...