Artikel om praktbotia lek !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    Artikel om praktbotia lek !!!



    Trodde inte nån hade lyckats på riktigt, men här är nån som värkar lyckats ^^
  • mirrefirre
    • January 2008
    • 31

    #2
    på svenska kanske?
    260 liter: Tigerbarb

    Kommentar

    • hellmut
      • October 2005
      • 160

      #3
      Ingen anning om det finns på svenska men tror inte det.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Clown Loach Breeding - Läsvärd artikel
        av Martin Thoene - senast den 28 december, 2006 03:09 PM






        Följande konto handlar om en artikel som är av intresse, men måste behandlas med stor skepsis. Den ursprungliga artikeln illustrerades av utmärkt färg ritningar, eftersom författaren hävdade att hans fotografier tagna vid tidpunkten var oåtkomlig. Detta berodde på att lagras i ett garage där det blockerades av en stor hög med jord och byggavfall.

        Över 10 år senare är dessa fotografier har aldrig publicerats.







        Ursprungligen i praktiska Akvaristik magazine, februari 96

        Sammanfattas av Martin Thoene

        Kommentarer till Ken Childs


        Ursprungligen postas Loaches online i 1998


        Någon här i Storbritannien faktiskt föds upp Clown Loaches !!!!!!! Detta faktiskt hänt tillbaka i 95/96, inte säker på exakt när, men info kommer från en artikel i den brittiska Magazine "Praktisk Akvaristik", februari'96.


        Författaren är Granville Hammond Devon Diskus (Discus uppfödaren). Han hålls clowner med hans Diskus, men hittade den Clowner hade stulit alla livsmedel och att göra Diskus nervös med "whiskering" dem på natten. Han bestämde sig för att bli av med de flesta av de clowner till vänner, håller just 4 kl 11-13 "längd (nice clowner!).


        En varm sommar dag en vän återvänt hem från jobbet för att finna att det clowner som han ansvarar hade ätit alla hans högt skattade 4 "Giant Danios !!!!!!!! De har uppträtt mycket underligt, prowling upp och ner som om nödställda ( förmodligen ätit för mycket!). Han kontrollerat alla vatten parametrar, men hittade inget konstigt, bortsett från ett par grader högre än normal temperatur. Efter en "cool" vatten förändras allt återgått till det normala.

        Två veckor senare, Granvilles 4 fisk plötsligt vägrade mat. Nästa dag de började prowling runt som hans vän som beskrivs. Vattnet var OK, men han ändrat vissa ändå som den enda gemensamma faktorn med sina vänner tanken var att båda var försenad till vatten förändring. Fisken lugnat ner. Han beslöt att försöka dubblera den situationen att se om problemet skulle förändras igen. Ursprungligen Temp. var 84F, pH 6,8, ammoniak & Nitrit noll, Nitrat 25 ppm eller lägre. Efter en vecka av tung utfodring Temp var 82F, pH 6,5, och andra grejer samma. På dagen 12 de vägrade mat och konstiga beteende returneras. Temp var 86F, pH 6,3, andra samma, förutom nitrat upp till 50ppm.


        Remembering det ur karaktär mordet på den Giant Danios, beslutade han sig för att se om den fisk som kan vara intresserade av vissa White-bete som han hade i frysen. Vad hände sedan var ofattbart. Fisken gick galet. Han säger "frenetiska Feeding" skulle vara en underdrift! De vägrade all mat utom fisk, som de åt till och pussig, återuppta sin "jakt" några timmar senare.


        4 veckor senare efter denna intensiva utfodring, den kvinnliga loaches var över 2 "högre än hos män. All fisk hade fördubblats i omkrets (knappast förvånande egentligen), och hade intensifierats färgning. Nitrater hade gått av skalan, så han lade till en kanister filter med nitrat avlägsna harts. pH-värdet var nu 6,1. På grund av avdunstning vattennivån hade sjunkit 3 ". Vid det här han igen tanken tillbaka till hans centraliserad filtreringssystem, utfodring tanken via en "shower head" return. Inom 48 timmar fiskens beteende var tillbaka till det normala. Efter utfodring, två fiskar skulle stiga till ytan, entwined tillsammans, och "klicka" på varandra (jag är säker på att de flesta clown ägarna kommer att ha hört dessa ljud). De var en manlig och kvinnlig men inga ägg som har producerats.


        MEN nästa morgon !!!!!! Liten, lätt gyllene ägg var om tankens sidor och botten och i vissa Plaströr hidey-hål för fisk. Temp var 82F, pH 6,7, noll Ammoniak & Nitrit, Nitrat mindre än 25ppm i tanken där han placerade rörledningar med ägg. Fisken, som föreföll utmattad (givetvis en hektisk natt!) Plötsligt perked upp och Breakfasted på resterande ägg!


        Uppemot 450 yngel kläckts och var trött på en patentskyddad flytande livsmedel i 2 veckor, med ett tillägg av krossade flinga efter 10 dagar. Krossade flinga sedan utfodras ensamma och fisk växte snabbt tills de kunde ta hela flinga. Vid 6 veckor, de var 1 "lång total längd, sedan avtog.


        En intressant undan är att när de spreds runt landet rapporterades det att de var resistenta mot Whitespot och överlevde i tankar där andra fiskar succumbed. Om vi spekulerar om att förutsättningarna förändras i vilda säsongsmässigt, kanske av torkans effekter, temp. stiga mindre än perfekt för vattnet, sänkt nivå, följt av regn var dubbleras så nära som möjligt och detta stimuleras fisken i sina normala cykeln för avel.


        Självklart är dessa var äldre, stora fiskar. Clowner är långlivade och utan tvekan får inte når könsmogen ålder tills de är flera år gamla. Deras smak kan förändras eftersom de mogna (massor av fisk ändrar diet när de växer). Det är bara genom informationsutbyte att denna kunskap kommer att spridas över hela världen.


        Nyligen har jag läst om just detta forum att några riktigt stora clowner matades feeder goldfish, så kanske vi hade alla en bättre titt på vår söta stripey vänner igen i ett annat ljus. Kanske deras tank mates bör oroa sig för att bli en måltid i framtiden som clowner växa upp! Jag gissar potentialen för mordet finns där.


        Bara förra veckan var jag i en lokal återförsäljare som hade en tank med 50 plus 1 1 / 2 "baby clowner. En av de assistenter som var utfodra dem för hand med fryst fisk kött. Jag gissar att vi har alla sett dumma filmer med Piranha attacker . Du vet, vattnet skum och kokar. Well jag har sett det i en tank med clowner. Nu har jag foder gruvan vissa fisk-kött som jag siffra om de gillar det så mycket, det kan bara stoppa dem från att titta på en misstänkt sätt på min Tetras!

        Martin.



        -------------------------------------------------- ------------------------------

        Jag har just läst artikeln om avel Clown loaches. Det är intressant stuff! Författaren nämner att fisken kommer förmodligen att behöva flera år att bli könsmogna. Jag vet av clowner som var definitivt över 40 år gamla som stod i 1000 gallon visa tank i en butik. Fisken var ca 5 inches när den först inköpta 1948 (jag såg dem i 1988). De var ungefär 12 "i 1988.


        Vissa människor jag känner som försöker injektion leka dem har aldrig hittats lekmogen fisk som var under 7. "Även den maximala storleken för dessa anges ofta till ca 12". Jag personligen mätt en fisk som var 15 "så oddset att det finns större företagen i naturen. Skälet stora är inte ofta ses utanför Indonesien är flygfrakt bekostnad för att få dem från Asien. På samma plats kan du packa 300 på en 1,5 "fisk kan du packa endast 1 av dessa stora killar.

        Ken





        By: Ola Ahlander

        27 mars 2002



        Denna bild är två av mina stora clowner som avled av en olycka med mitt filter. Jag ville inte slänga dem, så jag öppnade en av dem och hon var full av ägg! Jag föll dem i formalin och gav dem till en vän till mig som arbetar vid Ichthyological "avdelning vid Naturhistoriska riksmuseet, där de nu finns bevarade för eftervärlden (det är därför färgerna är borta). De ägg där grönaktigt grå före konservering. Även om det är ett stort steg från detta till avel, det ger ett visst hopp, inte det? Jag fortfarande fick 12 fler clowner på nästan samma storlek. Kanske en dag ...



        Ola Ahlander



        Redaktörens anmärkning: Det faktum att detta Clown hade ägg inuti är spännande och om du jämför den fisk det finns synliga skillnader i formen som skulle kunna kön närstående.






        Mycket av ovanstående var ursprungligen utsända flera år sedan. Sedan dess hormon-induced avel av Clown Loaches har blivit en ganska vanlig händelse inom akvariefiskar handel. De är uppvuxna i delar av Sydostasien och i Tjeckien.

        Här är några bilder från Heok Hee Ng av Clown yngel.

        Kommentar

        • hellmut
          • October 2005
          • 160

          #5
          Joo de låter gabska osanoligt på sina ställen :P
          Men man kan ju alltid hoppas på att det var på riktigt

          Kommentar

          • hellmut
            • October 2005
            • 160

            #6
            Men vad använde du för översättnings pogram aggehunk?

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av hellmut
              Men vad använde du för översättnings pogram aggehunk?

              Kommentar

              • Per/Haninge
                • January 2007
                • 285

                #8
                Mina honor var 12,5 och 17 samt 22cm när dom bar rom.
                Dessa är inlämnade till Naturhistoriska riksmuseet i Stockhom och är även dokumenterade med foto.
                Att dom kan vara ganska små för att bli rombärare är helt klart, frågan är hur små?
                Att mina bar rom ledde tyvärr inte till lek p.g.a att dom avled, det var dock p.g.a detta som gjorde att vi kunde med 100% säkerhet konstatera att dom var rombärare.
                Första honan dokumenterades vintern 2006, dom andra två vintern 2007/08.
                Om jag hinner få ihop en ny grupp så kommer ett nytt försök att göras vintern -08.
                Det kommer att tas till en del nya knep efter att ha "spånat" förutsättningslöst med lite folk, om det kommer att fungera återstår att se.
                Dock kommer inte knepen med hormoner att prövas, känns som fusk.
                ( tycker jag iallafall )
                Per/Haninge

                Kommentar

                • hellmut
                  • October 2005
                  • 160

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per/Haninge
                  Mina honor var 12,5 och 17 samt 22cm när dom bar rom.
                  Dessa är inlämnade till Naturhistoriska riksmuseet i Stockhom och är även dokumenterade med foto.
                  Att dom kan vara ganska små för att bli rombärare är helt klart, frågan är hur små?
                  Att mina bar rom ledde tyvärr inte till lek p.g.a att dom avled, det var dock p.g.a detta som gjorde att vi kunde med 100% säkerhet konstatera att dom var rombärare.
                  Första honan dokumenterades vintern 2006, dom andra två vintern 2007/08.
                  Om jag hinner få ihop en ny grupp så kommer ett nytt försök att göras vintern -08.
                  Det kommer att tas till en del nya knep efter att ha "spånat" förutsättningslöst med lite folk, om det kommer att fungera återstår att se.
                  Dock kommer inte knepen med hormoner att prövas, känns som fusk.
                  ( tycker jag iallafall )
                  Synd att dom dog då, vad var osaken ?
                  Ne det känns ju lite illa att använda hormoner.
                  Själv hade ja tänkt att göra odlings försök med mina 12 pakistanbotier Som jag har i ett 200l.
                  Du vill inte dela med dig av dina knep som du hade tänk att använda på till dina praktbotier ? Dom kan man ju säkert testa på pakistan botier med då ;D.
                  Men lycka till själv också, och säg till om det blir något försök.
                  Senast redigerad av hellmut; 16 August 2008, 15:10.

                  Kommentar

                  • Per/Haninge
                    • January 2007
                    • 285

                    #10
                    Jag har inga direkta hemligheter eftersom allt bara är försök.
                    Varje gång som dom har burit rom så har dom blivit sjuka och dött i stora antal, senast dog ett 40-tal under kort tid.
                    Inga andra fiskar drabbades.
                    Eftersom jag inte har någon "sjuka" under övrig tid så misstänker jag att det har något samband.
                    Det är många som undrar över hur jag tänker angående detta men jag har själv inte förstått sambandet än.
                    Vad jag tänker prova när jag misstänker att någon är rombärare igen är att flytta dom mellan flera akvarium för att minimera riskerna med att sprida smitta, dock inte olika grupper i samma burk.
                    Vet inte om det är sjukdom eller förgiftning.
                    Jag kommer att försöka flytta bestämda grupper i antal av 5 djur vid olika tillfällen så att jag eventuellt ska kunna bestämma kön.
                    Vi har lyckats hyffsat att skilja mellan hane /hona men det har tagit många timmar av studerande.
                    Nu kommer gruppen att införkaffas ganska sent så det är nog enda chansen för att hinna med.
                    Akvariet ( 640L ) har en total cirkulation på 4000L/timme men inte direkt strömmande, bara stor omsättning.
                    Jag har ofta mycket växter, rötter, flytväxterna brukar börja ta över och skugga belysningen vid dessa tillfällen.
                    Matas mycket och framför allt med zukini, asiatiska frukter.
                    Maten brukar vara obegränsad.
                    Temperaturen håller sig runt 26-28 grader, mycket vattenbyten.
                    Angående Pakistanbotian så har jag läst i någon gammal tidning att den odlas ( tidningen akvariet? ).
                    Lycka till med odlingen.
                    Per/Haninge

                    Kommentar

                    • hellmut
                      • October 2005
                      • 160

                      #11
                      Hmm konstigt det där med att dom dött. Jag har tänkt ungerfär som dig, mycket mat, täta vatten byten och fult med flyt växter rötter med mera. MEn hade själv tänkt att vid själva lekförsöket testa att bygga ett 150 l lek akvarium med ett plast nät över hela botten. Har hittat ett bra som inte har vassa kanter utan är ganska mjukt. Tror du det kan vara något att testa ? Självklart fylla det med växter och lite rötter då med. Och med nätet får man ju ganska mycket större sjangs att få ägg som inte blir ätna. Fast man kan ju inte ha dom i det akvariet så länge.

                      Men jag är lite osäker på hur man ser exakt skillnad på könen vet ju att honan är tjockare och att hanen har rött runt munnen. Men alla mina har lite rött runt munnen, och det låter osanoligt att jag skulle ha 12 hanar. KAn det vara så att dom alla har lite rött runt munnen när dom inte är vuxna? (för mina har inte hunnigt få någon storlek än).
                      Har bara haft mina i knappt 2 månader fast har jag nu en som jag är ganska säker på att det är en hona ( även den stösta av alla ). Där är väldigt fet och har inget rött på sig och dess färger har även börjat blekna som dom gör när dom blir stora, fått fler ränder också. Dom andra i gruppen har där emot ganska klara färger. Kan det då vara så att man ser vad det är för kön med tiden kanske ?
                      Senast redigerad av hellmut; 17 August 2008, 11:45.

                      Kommentar

                      • Per/Haninge
                        • January 2007
                        • 285

                        #12
                        Det är inte lätt att beskriva skillnaden, det är inte alltid som jag klarar det heller.
                        Kan väl säga så mycket som att jag har skrotat alla tips om stjärtfenor och färger och kollar på främre halvan av fisken.
                        Det är en kombination av huvud, rygg, mage som gör att jag kunnat skilja dom år hyffsat.
                        Det har tagit MÅNGA timmar framför akvariet för att studera individerna.
                        Nu när jag ska köpa en ny grupp så blir det lite av en chansning för att sedan studera dom i mitt akvarium.
                        I framtiden så ska jag fösöka via datorn och bilder på exemplar försöka att visa vilka skillnader jag har sett, men det kommer att ta ett tag.
                        Per/Haninge

                        Kommentar

                        • hellmut
                          • October 2005
                          • 160

                          #13
                          OKej, får se vad som händer med mina nu när dom växer.
                          Tror att jag med ganska stor säkerhet kan se en till säker hona i akvariet så det går framåt. Men jag hade tänkt att byta sanden i mitt akvarie ( har engelsk sjösten nu ).
                          Vet inte riktigt vilken färg på sanden jag ska ha, har kollat in dom fin korniga storlekarna i afären och kommig fram till antingen en svart sort eller en ljus sort.
                          Men vilket av dom tycker du skulle passa bäst till botier ? Själv tror jag den svarta men efter som det blir mörkare i akvariet å det gillar dom ju.

                          Men hur går det för dig, har du skaffat några praktbotier än ?

                          Kommentar

                          • Per/Haninge
                            • January 2007
                            • 285

                            #14
                            Har än så länge bara funnit tre stycken
                            Av den utlovade leveransen så var det bara dessa som dög, resten var "knivryggar".
                            Jag vill få tag på 12cm+ eftersom det börjar bli lite bråttom.
                            Det är som vanligt, när man behöver så finns det inte att uppbringa men jag får skylla mig själv.
                            Angående gruset så är mitt ca:3mm, något ljusare än engelsk sjösten.
                            Nånstans finns det säkert någon som är intresserad av att sälja PB:ier, gäller bara att hitta dom
                            Per/Haninge

                            Kommentar

                            • hellmut
                              • October 2005
                              • 160

                              #15
                              OKej Lycka till med att hitta fler då
                              Jag har precis varigt å köpt svart grus 1-2 mm som ja hoppas kommer fungera till botierna. Kan lägga upp bilder på hur det blev om ett tag när jag har tid ta lite kort : ) .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...