slöjstjärt och ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Kollade runt lite och hittade faktiskti att det finns 32 olika arter av musslor som lever i sött vatten i sverige här är några av dom.

    Ganska anspråks lös och vist det finns goda möjligheter att ett vanligt akvarium producerar för lite föda för den kanske skulle funka med någon av klot eller ärtmusslorna. Men mitt förslag är ff anstrictucus och äppelsnäckor eller posthornssnäckor.
    Senast redigerad av Mick13; 12 August 2008, 23:56.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • haggan
      • October 2004
      • 246

      #17
      Ursprungligen postat av Linapina
      Hur funkar det då Ancistrus vill ha 24 till 27 grader och slöjstjärt trivs bäst i 22 grader?
      Har värmare, guldfiskarna klarar lite varmare vatten!
      Fortfarande en dum nybörjare
      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #18
        Ursprungligen postat av Mick13
        Kollade runt lite och hittade faktiskti att det finns 32 olika arter av musslor som lever i sött vatten i sverige här är några av dom.

        Ganska anspråks lös och vist det finns goda möjligheter att ett vanligt akvarium producerar för lite föda för den kanske skulle funka med någon av klot eller ärtmusslorna. Men mitt förslag är ff anstrictucus och äppelsnäckor eller posthornssnäckor.
        Ja, äppelsnäckor är jag riktigt sugen på, de är himla fina!
        Men är det så att man börjar med 2 och sen har man plötsligt massor av dem?

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #19
          Ursprungligen postat av Linapina
          Ja, äppelsnäckor är jag riktigt sugen på, de är himla fina!
          Men är det så att man börjar med 2 och sen har man plötsligt massor av dem?
          De lägger stora romkorvar ovanför vattenytan, man kan inte missa det. (Eller jo, min pappa lyckades, men...) Det är bara att plocka bort dem om man inte vill ha fler snäckor.
          Min zoon

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #20
            Ursprungligen postat av Nitra98
            De lägger stora romkorvar ovanför vattenytan, man kan inte missa det. (Eller jo, min pappa lyckades, men...) Det är bara att plocka bort dem om man inte vill ha fler snäckor.
            Jamen dåså, då riskerar man inte ett överfyllt akvarie i alla fall.
            Minns de små elakingarna från när jag var barn, som kunde överta ett helt akvarie trots att man rensade massor

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Ursprungligen postat av Linapina
              Jamen dåså, då riskerar man inte ett överfyllt akvarie i alla fall.
              Minns de små elakingarna från när jag var barn, som kunde överta ett helt akvarie trots att man rensade massor
              Övermatar man så får man mängder av de "vanliga skräpsnäckorna", bara att dra ner på matningen så håller sig snäckorna i schack.

              Just de här äpplesnäckorna är (till skillnad från de flesta andra) honor eller hanar, så det vill till att man har av båda könen för att de alls ska föröka sig. En bra sida: http://www.applesnail.net/
              Min zoon

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #22
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Övermatar man så får man mängder av de "vanliga skräpsnäckorna", bara att dra ner på matningen så håller sig snäckorna i schack.

                Just de här äpplesnäckorna är (till skillnad från de flesta andra) honor eller hanar, så det vill till att man har av båda könen för att de alls ska föröka sig. En bra sida: http://www.applesnail.net/
                Ja som barn hade man väl inte så stor koll på det hela med maten...
                Men nu läser jag på som bara den!

                Tack för länken, ska maila den till sambon med så han få läsa.

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #23
                  Ursprungligen postat av Linapina
                  Ja som barn hade man väl inte så stor koll på det hela med maten...
                  Men nu läser jag på som bara den!

                  Tack för länken, ska maila den till sambon med så han få läsa.
                  Nej vem hade koll som barn, jag tog grus utifrån och gjorde rent med tvättmedel en gång... Men det gick bra, hade Zebraciklider som lekte som bara den, tur det var tåliga fiskar i alla fall!

                  Jättebra att Zoopet finns tycker jag, jag hittade hit för lite mer än tre år sedan och har lärt mig massor på den tiden, visste just ingenting innan utom det lilla min pappa, en akvarist av den gamla skolan, lyckades banka in i mitt huvud... Akvarieintresset ökade mångfaldigt när jag hittade hit!
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #24
                    Men det var nog inte äppel- eller posthornssnäckor. Jag tänkte skaffa äppel snäckor till mitt räkkar.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...