Elak eldstjärt (fel forum...?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Elak eldstjärt (fel forum...?)

    Vet ej till vilken grupp eldstjärten hör hemma, men chansar på denna... Jag har tagit över en eldstjärt mm och det 300-litersakvarium de bodde i. Eldstjärten var elak mot de siamesiska algätarna framför allt, så jag flyttade över honom till ett annat kar, där jag mest har levandefödare (han verkade inte bry sig om mindre fiskar när han var i det stora akvariet, utan bara om fiskar som var lite, lite mindre än han själv). Men nu har han börjat jaga fiskarna i detta akvarium också. Finns det något man kan göra för att han ska bli snällare? Kanske kastrera honom *fniss*? Nä, skämt åsido, men han kanske är elak för att han vantrivs av någon anledning, så alla tips tas emot tacksamt!
  • mirrefirre
    • January 2008
    • 31

    #2
    eldstjärt är en haj.
    260 liter: Tigerbarb

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #3
      Ursprungligen postat av guppymatte =-)
      Vet ej till vilken grupp eldstjärten hör hemma, men chansar på denna... Jag har tagit över en eldstjärt mm och det 300-litersakvarium de bodde i. Eldstjärten var elak mot de siamesiska algätarna framför allt, så jag flyttade över honom till ett annat kar, där jag mest har levandefödare (han verkade inte bry sig om mindre fiskar när han var i det stora akvariet, utan bara om fiskar som var lite, lite mindre än han själv). Men nu har han börjat jaga fiskarna i detta akvarium också. Finns det något man kan göra för att han ska bli snällare? Kanske kastrera honom *fniss*? Nä, skämt åsido, men han kanske är elak för att han vantrivs av någon anledning, så alla tips tas emot tacksamt!
      Frågan är placerad i rätt kategori, det är absolut inte någon haj...

      Hur stor är eldstjärten? Enligt min erfarenhet kan de bli "grinigare" ju äldre de blir och de äter gärna småfisk. Tror inte direkt att man kan "göra den snäll" men det är i regel viktigt att den får ha ett eget revir som den kan dra sig tillbaka till (vilket den vaktar) då de har tendenser till att vara rastlösa. Är karet du flyttade den till mindre än den ursprungliga 300-litarn och den inte längre funkar med de fiskarna så är det nog inte mycket att göra åt.
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Eldstjärtar är territoriella (revirhävdande), och kan, när de blir större, bli en plåga för andra fiskar. Mycket växter och gömställen kan kanske hjälpa. Att den är särskilt aggressiv mot just de siamesiska algätarna, beror nog på att de är rätt nära släkt.

        Har man mycket gömställen och växter så kan man skaffa några eldstjärtar till, så de får varandra att tänka på, istället för att ge sig på de andra fiskarna. Mycket gömställen och växter gör nog att de kan skapa områden som de kan försvara, och att de inte alltid ser varandra.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • guppymatte =-)
          • August 2007
          • 52

          #5
          Tack för svaren!
          Min eldstjärt lär vara vuxen, för han är över en decimeter lång. Han trivs bra i grottorna, långa stunder ligger han där (och det är ju bra, för då låter han de andra vara...). I det stora akvariet simmade han gärna med en ensam praktbotia, som var riktigt kelsjuk. Den fisken accepterade han bra. Men när jag köpte fler sådana, så blev han lite taskig mot de nya.

          Ja, det verkar som att det bara återstår att ta ett allvarligt snack med honom...*fniss*

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av guppymatte =-)
            Ja, det verkar som att det bara återstår att ta ett allvarligt snack med honom...*fniss*
            Kanske är en hona
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • t85207
              • March 2007
              • 179

              #7
              Mina eldstjärtar har varit elaka mot vissa fiskar medans vissa arter verkar dom inte bry sig om. Siamesiska algätare och tigerbarber gillade dom inte. Praktbotior gillade dom inte heller men mina praktbotior var stora och struntade i eldstjärten. Mosaikgurami och alla tetror och malar som jag haft ihop med eldstjärtar har funkat hur bra som hellst.
              Pecka

              Kommentar

              • annatzk
                • January 2008
                • 165

                #8
                Jag har en "tonnårig" eldstjärt, och han bryr sig bara om mina kampfiskhonor. Han jagar dem ständigt (men inte alltd med så stort resultat, detta är rätt coola damer), men platys och annat struntar han i. Jag har alltid trott att det är för att bettorna också är ensamlevande revirhävdare.
                Siamesiska algätare och flying fox har jag hört ska vara extra utsatta för eldstjärten, kan det vara pga kroppsformen som liknar den egna (ialla fall i juvenilstadiet)?

                Kommentar

                • guppymatte =-)
                  • August 2007
                  • 52

                  #9
                  Det verkar som att min eldstjärt alltid vill ha någon att hacka på. I stora akvariet var det "siameserna", som fått lite fula/trasiga fenor pga honom - ja, det måste vara en hanne, för vi kvinnor mobbas verbalt och inte handgripligen... =)

                  Nu, i det mindre akvariet ger han sig på vad som finns till hands, pansarmalar, platys, kopparbarber etc. Han skulle nog vilja ha ett helt eget akvarium, tror jag! Kanske får lyfta över honom till poolen på tomten... =)

                  Tack för alla svar!

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Informativ tråd, blev nästan sugen på att ha en eldstjärt i min asienbiotop. Men där går just nu 15 tigerbarber och 5 siamesiska algätare, och tydligen ska eldstjärten ogilla båda arterna. Aja, allt kan inte gå vägen

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #11
                      Jag hade en Eldstjärt i min Asienbiotop för ett tag sedan.
                      Den han bara bo i mitt akvarium en vecka men undertiden var den snäll mot både tigerbarber och siamesrer.
                      Dock kan ju nämnas att den inte var en decimeter lång :]
                      Snarare 5-6cm.

                      Tyvärr dog den ganska kort efter inköp, antagligen av någon bakterieinfektion i magen.. och det är antagligen samma bakterie som dödade hälften av mina Tigerbarber de nästkommande veckorna...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av guppymatte =-)
                        Det verkar som att min eldstjärt alltid vill ha någon att hacka på. I stora akvariet var det "siameserna", som fått lite fula/trasiga fenor pga honom - ja, det måste vara en hanne, för vi kvinnor mobbas verbalt och inte handgripligen... =)
                        Det sista där varierar nog en hel del, och dessutom är det en eldstjärt vi pratar om, inte en människa Bland djur (människan är ju också ett djur) är våldsamma och aggressiva honor inget okänt. Vad jag vet finns det ingen direkt skillnad i aggressivitet och revirhävdande mellan hanar och honor av eldstjärt. Det är svårt att se skillnad, men en smalare borde vara en hane, och en lite rundare en hona.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...