Färgskillnad på Kuhlii ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    Färgskillnad på Kuhlii ??

    Har haft våra två Kuhliiålar i ett halvår ungefär och man kan se stor färgskillnad på dem. Är det vanligt?

    Många skulle säga "Ja, men den bleke är rädd eller trivs inte" men så är inte fallet. De har haft dessa färger sen vi fick dem och de trivs väldigt bra i sitt 450L akvarium. Fick dessa med när vi köpte akvariet så vi har ingen aning om ålder men de verkar vara ungefär lika gamla iaf.

    Någon som har en aning om vad som kan orsaka färgskillnaden? Är det helt enkelt så att de ser olika ut bara?
    Har dock inte sett någon annan Kuhlii med så ljus teckning som den till vänster på bild.
    Bifogade filer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Har ingen aning om varför de är olika, men vad fint! Jag har aldrig sett en ål som är så röd som den till höger!
    /Erika

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ursprungligen postat av Tamarind
      Har ingen aning om varför de är olika, men vad fint! Jag har aldrig sett en ål som är så röd som den till höger!
      /Erika
      Visst har de väldigt stor kontrast
      Kanske är det därför man lägger märke till det så tydligt
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Det kanske är som med de svarta teckningarna, att det varierar otroligt mycket mellan arterna/individerna. Jag märker på mina yngel att även de ur samma kull har skillnader i mönster och färg. Men som sagt ingen röd... Avis...

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Tamarind
          Det kanske är som med de svarta teckningarna, att det varierar otroligt mycket mellan arterna/individerna. Jag märker på mina yngel att även de ur samma kull har skillnader i mönster och färg. Men som sagt ingen röd... Avis...
          Ha, ha.. Ja det var ju synd inte du hade den röde nu när du fick Kuhliiyngel. Kul om den färgen hade kunnat spridas lite om den nu är så ovanlig ju .

          Kan ju ha vår i åtanke nästa gång du har funderingar på att åka till USA
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            De kanske är olika arter?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Ja! Jag tänkte ställa frågan men glömde bort det, såg nämligen i min lokala djuraffär precis samma sak. En kuhlii vart sjukt mörk med riktigt klargula ränder och den andra mer klassikt svartbrun med röda. Hade ingen aning om att dom kunde vara så olikfärgade.

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Finns ju ett antal olika Pangio-arter som ser väldigt olika ut, så där har du din förklaring.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Jaha.. Visste inte att det fanns olika arter inom samma färg . Där ser man. Trivs ihop gör de iaf och så fort vi fått upp vårt 450L igen i nya bostaden kommer där inhandlas ett stim till för de är verkligen roliga att titta på

                  Tack för svaren!
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    #10
                    otroligt snygga faktiskt.. säg till när du vill bli av med dem så ställer ja upp
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ibanez
                      otroligt snygga faktiskt.. säg till när du vill bli av med dem så ställer ja upp
                      Ha, ha..

                      Vet inte hur gamla de är men de lär få gå i 450L tills de inte längre finns
                      Kommer iaf inte flytta dem om vi inte bestämmer oss för att flytta igen men det lär väl dröja isf

                      De har även en defekt i ansiktet som jag kommer ta upp i en annan tråd sen när jag lagt in bilder på datorn. De har lite blåton i ansiktet och är lite skrynkliga. Ser ut som en brännskada som läkt typ . Även ögonen verkar ha fått stryk tyvärr.. Vet inte riktigt hur bra de ser eller OM de ser men allt detta har iaf hänt hos tidigare ägare
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Ibanez
                        • July 2006
                        • 853

                        #12
                        men de käkar o så iaf..?
                        Era fiskar ger jag mina till frukost..

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ibanez
                          men de käkar o så iaf..?
                          De verkar inte ens veta om att de ser lite annorlunda ut

                          Äter som bara den och simmar som bara den längsframrutan. Har dock märkt att de inte vejar när det kommer andra fiskar i vägen och simmar tills de krockar med rutan ibland. Därför jag undrar om de ser lite dåligt.

                          I övrigt är de feta och fina
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Tamarind
                            • February 2008
                            • 482

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ibanez
                            otroligt snygga faktiskt.. säg till när du vill bli av med dem så ställer ja upp
                            Om Nina tröttner på ålarna så utmanar jag dej Ibanez på... eh... något jag vinner... Vill ha en röd!!!

                            PS: Vilket vapen föredrar du i en eventuell duell? Guitar Hero? Korsord månntro?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Lugn...lugn

                              Vi behåller ålen!

                              Eller det beror förståss vad ni tänkt bjuda för den
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...