Slöjstjärt+guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MillaMattis
    • June 2008
    • 7

    Slöjstjärt+guldfisk?

    Hejsan!

    Jag har skaffat mig ett hörnakvarium på 190 L och står i valet och kvalet vad jag ska ha för fiskar...jag är ju så intresserad av slöjstjärten och guldfisk...kan man ha dessa tillsammans eller trivs dom inte med varann?
    Vad kan man ha för fiskar tillsammans med slöjstjärt och guldfisk och hur många fiskar kan man ha i samma akvarium? Alltså hur många slöjstjärtar kan jag ha i mitt 190 L akvarium?

    Är det någon som kan ge lite allmänna tips om slöjstjärt och guldfisk?
    Är det en tålig och social fisk?


    Tusen tack på förhand för svar!!!!!!

    Mvh Camilla
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Menar du Carassius auratus auratus så blir de 45cm så 190L räcker inte. Menar du inte den får du nog utveckla dig lite.

    Slöjstjärtar borde du väl kunna ha ett par tre stycken.

    Vill du ha ett stim till kommer här några förslag på stimfiskar som trivs runt 20grader.

    Blodfenstetra
    Zebrafisk
    Kardinalfisk
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sucksdorff
      • December 2006
      • 239

      #3
      Hej , slöjstjärtar tycker jag att du absolut ska ha. finns ingen snällare eller trevligare fisk. Om akvariet kanske är lite för litet för guldfiskar så finns det ju massor av olika former av slöjstjärtar du kan blanda. Tänk bara att det är kallvattensfiskar och aldrig ska gå i vatten varmare än ca 22 grader för att må som bäst. Lycka till!

      Kommentar

      • Tinet
        • April 2006
        • 93

        #4
        Hej Camilla!

        Jag tycker det är väldigt roligt att du funderar på guldfiskar och slöjisar. Tyvärr är det ingen bra idé att ha dem tillsammans eftersom slöjstjärten är en långsam simmare och guldfisken kan bli mycket stor (45cm!) och livlig. Guldfiskar kräver också väldigt mycket simutrymme så de kan lätt växa ur 190l kar. Så resonerade i alla fall jag när jag köpte slöjstjärtar till mitt 180l kar.

        Dock finns det väldigt många olika varianter av slöjstjärt som man kan köra med, så akvariet behöver absolut inte se enformigt ut. Se till exempel denna länk:
        http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html för beskrivning av de olika sorter som finns (alla dessa går dock inte att hitta i svenska butiker). Oranda och Teleskop är dock varianter som brukar gå att hitta.

        Vad gäller tips kan jag bara ge om slöjstjärten, att det är en orädd och social fisk. Till exempel äter mina alltid direkt från mina fingrar och de samspelar ofta med varandra i akvariet. Ibland ser de lite klumpiga och tröga ut när man tittar på dem :P

        Om du väljer slöjstjärt, se till att du inreder med tåliga växter. Mata sparsamt då de alltid (!) vill ha mer mat men skitar ner vattnet mycket och lätt får problem med simblåsan och förstoppning annars. Blötlägg foder, speciellt om du använder pellets som innehåller en hel del luft. Ge dem ibland vegetabilisk kost som t.ex. mosade ärtor, hackad spenat m.m. Annan mat som passar utmärkt är svarta mygglarver!

        Då dessa fiskar smutsar ner krävs ett bra filter. Upplever annars dem inte alls som svårskötta. Med ett bra filter krävs det endast delvattenbyten på ca 25% ca var tredje vecka enligt mig (när akvariet är igångkört, i början råder andra förhållanden tills vattnet blivit stabilt).

        Du har väl sett skötselråden här på Zoopet? Tycker de är mkt bra.


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Guldfisk och slöjstjärt är samma art, Carassius auratus.

          Även slöjstjärtar kan bli rejält biffiga, har sett exemplar på ca 20-25 cm, och de kan säkert bli större också, de är ju ändå guldfiskar.

          Problemet med slöjstjärtar är att de inte är så väldigt lätta att blanda med annan fisk. Dels trivs de i kallare vatten än vad de flesta andra (tropiska) akvariefiskar vill ha. Se´n äter de småfisk, och även en del växter, om jag har fattat rätt. De är som sagt en framavlad, missbildad variant (vissa varianter mer handikappade än andra) av guldfisken, och deras krumma form, och dubbla stjärtfenor gör att de simmar rätt dåligt, och kan dra till sig oönskad uppmärksamhet från andra fiskar, som kan nafsa dem i fenorna.

          Visst, du kan kanske ha några slöjstjärtar, men du får tänka på att de blir ganska stora, föredrar kallare vatten, och man blir lite låst, för det finns nog inte så många fiskar man kan ha tillsammans med dem. Men man kan vända på det också, de lär få det bättre hos dig, än många andra slöjstjärtar, som förmodligen hamnar i skålar, eller i pytteakvarier, och inte blir särskilt långlivade.

          Åldersrekordet för guldfisk är 45 år.
          Senast redigerad av Shepard; 10 July 2008, 18:01.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Slöjstjärtar har inga problem med vanlig temp i akvarier. Dom är ist känsligare än vanliga guldfiskar för svalare vatten
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • MillaMattis
              • June 2008
              • 7

              #7
              Tack så mkt...!

              Hejsan!

              Tack för alla bra svar jag har fått!!!
              Man måste alltid tänka på vad man ska ha för fisk och vilka man kan ha med vilka oavsett vad man har för fisk...

              Men om jag har förstått det hela rätt så ska ciklider iaf funka med slöjstjärt? Hur är det med neontetror?

              Är inte guldfisk en kallvattenfisk den oxå??

              Har även fundering kring diskus, vet nån nåt om dom? Och svärdbärare?

              TUSEN TACK IGEN FÖR ALLA BRA SVAR!!!!!

              Mvh Camilla

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av MillaMattis
                Hejsan!

                Tack för alla bra svar jag har fått!!!
                Man måste alltid tänka på vad man ska ha för fisk och vilka man kan ha med vilka oavsett vad man har för fisk...

                Men om jag har förstått det hela rätt så ska ciklider iaf funka med slöjstjärt? Hur är det med neontetror?

                Är inte guldfisk en kallvattenfisk den oxå??

                Har även fundering kring diskus, vet nån nåt om dom? Och svärdbärare?

                TUSEN TACK IGEN FÖR ALLA BRA SVAR!!!!!

                Mvh Camilla
                Hmm.. Du ska nog inte satsa på ciklider tillsammans med dina slöjisar. Ciklider kan vara något revirhävdande och slöjisar simmar alldeles för sakta.
                Diskus kan du inte ha tillsammans med slöjis eftersom de gärna vill ha runt 28grader, alltså alldeles för varmt för Slöjstjärt.
                Neontetror kan gå men räkna med att en och annan blir uppäten ifall slöjisen kommer åt.
                Svärdbärare funkar jättebra och du kommer aldrig ha för många yngel eftersom Slöjisarna förmodligen äter en del så det endast blir en lagom skara som överlever. Ifall du har gömställen till ynglen vill säga.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Slöjstjärtar som äter småfisk, extremt små, knappt frisimmande yngel kanske, men vad gäller friska simmkunniga fiskar, ursäkta jag frågar, men hur ska det gå till? Slöjstjärtar är inte direkt kända för att vara snabbsimmande. Slöjstjärtar blir ofta oskyldigt anklagade för att vara de som äter småfisk eftersom de ofta är den största fisken i akvariet.

                  Man ska alltid vara försiktig med att blanda slöjstjärtar med annan fisk eftersom slöjstjärtar lätt blir "mobbade".

                  Slöjstjärtar likväl som guldfiskar tål låga temperaturer, men de tål även höga temperaturer, så länge vattnet är hyggligt bra.

                  Kommentar

                  • Tinet
                    • April 2006
                    • 93

                    #10
                    Kör ej med ciklider, de kan bli aggressiva mot slöjisarna. Allt som är snabbsimmande, fenbitande eller revirhärdande mot andra arter bör man tänka efter 4 gånger innan man stoppar ner tillsammans med slöjstjärtar. Om slöjstjärtar blir mobbade i akvariet kan de så småningom dö av stress.

                    Dessa fiskar kan fungera bra tillsammans med slöjstjärtar: zebrafisk, praktbarber, guldbarber, svärdbärare, platy och marmorgurami.

                    Vissa har slöjstjärtar med neontetror men då kan små tetror bli uppätna. Detsamma gäller för yngel... I regel stoppar guldfiskar i sig allt som får plats i deras mun, ibland har man till och med hört talas om att en sten fastnat i munnen på dem.

                    Vad gäller malar i akvariet: Du kan ha ancistrus tillsammans med dem (tänk dock på att de ska ha en plats att gömma sig) men kör inte med pleco. Dels eftersom plecos blir mkt stora och dels eftersom man har hört sällsynta skräckhistorier om att plecos har satt sig på slöjstjärtar (inget jag varit med om dock). Mindre algätare som otocinclus riskerar att bli uppätna när slöjstjärtarna/guldfiskana blir stora.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ett litet tillägg om algätarna bara, köp absolut inte den vanliga "algätaren" som säljs som just algätare, de är dels inget vidare på att äta alger, och dels blir de rätt stora, och revirhävdande, och kan börja jaga de andra fiskarna, och då går nog slöjstjärtarna under rätt snart.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tinet
                        • April 2006
                        • 93

                        #12
                        Ursprungligen postat av MillaMattis

                        Är inte guldfisk en kallvattenfisk den oxå??
                        Guldfiskar är en kallvattensfisk men då slöjstjärten är en avelsvariant som numera skiljer sig mycket från guldfisk så har de blivit mycket känsligare mot kallvatten. Vissa menar att slöjstjärt kan hållas i temperaturer under 20 grader men då de avlats fram i varmare så stämer detta inte riktigt. Undvik dock temperaturer på över 26 grader.

                        Om du har dina slöjstjärtar i 24 grader kan du även ha andra fiskarter i akvariumet som trivs i tropiskt vatten. Om du dock väljer guldfisk så måste du ha kallt vatten och du kan inte ha några andra tropiska fiskar i akvariet.. De flesta sällskapsfiskar lever i tropiskt.

                        Kommentar

                        • Tinet
                          • April 2006
                          • 93

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Ett litet tillägg om algätarna bara, köp absolut inte den vanliga "algätaren" som säljs som just algätare, de är dels inget vidare på att äta alger, och dels blir de rätt stora, och revirhävdande, och kan börja jaga de andra fiskarna, och då går nog slöjstjärtarna under rätt snart.
                          Då menar du nog segelfenspleco?

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Nej han menar nog ancistrus dolichopterus, L165 däremot blir ännu större fast inte lika revirhävdande som ancistrusen.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Tinet
                              • April 2006
                              • 93

                              #15
                              Ok jag har upplevt att plecos ibland säljs som algätare och så blir man förvånad sen över att de blir 30 cm stora och slutar äta alger

                              Vet att vissa menar att man inte ska ha skäggnosmalen (vanliga ancistrus) med guldfiskar heller eftersom vissa blir agressiva när de är fullvuxna. Det återstår att se i mitt fall....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...