Koi i sjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    Koi i sjön

    Teoritiskt, jag lovar: Vad skulle hända om man släppte ut t.ex. koikarpar i en icke-bottenfrysande svensk insjö, tro? Skulle de hitta mat nog för att överleva och föröka sig? Klara vintern under isen skulle väl gå bra? Skulle de kanske ta över andra inhemska fiskars föda och tränga undan dem och skapa ett skräcksenario al a Nilabborre? Så många frågor, så lite tid.
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    #2
    Såvitt jag förstått så klarar sej inte Koi särskilt bra i 4 gradigt vatten.
    Om de däremot överlever så kommer deras starka ljusa färger att dra till sej intresset från första bästa gädda.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tror inte heller att de skulle ha en chans att etablera sig pga det ogynsamma klimatet samt predatorer (fiskar och fåglar).

      Dock som sagt - testa absolut inte eftersom det dels är förbjudet och dels så ger det akvariehobbyn dåligt rykte och kan leda till inskränkningar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Utifrån att det är förbjudet så rekommenderas det absolut inte.
        Men om det är mer än 4grader varmt vid botten så kommer koien att överleva.
        Då det gäller predatorer så som gädda och även abborre eller gös samt övriga fiskar så är det värre ställt.
        Koi har ju färger och går oftast i stimm.
        Det drar garanterat till sig predatorer.
        Är dock koi beståndet etablerat så kommer det nog inträda en balans så småningom där fiskarna lever i harmoni med varandra.

        Men det är som sagt var förbjudet.
        Även om det skulle vara hög intressant projekt några år framöver.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Dem skulle kunna etablera sig ,det har jag beviset på här nere i Skåne,det rör sig inte om en insjö men en naturlig damm med både Gädda,Ål,Aborre dock ingen Gös och sen då Koi,Guldfiskar,Id det släpptes ner Koi för en ca 20 år sedan tror det var nåt sånt och sen har det gått av sig själva.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Koi, med ett lite mer avslöjande namn prydnadskarp, är alltså en odlingsform av vanlig karp. Karp är inte direkt kända för att bilda tusenbrödrabestånd i Sverige, och som sagt har vanliga varianter av koi ingen fördel av att de är färgglada, men till exempel karasugoi lär inte märka av ett så särskilt ökat predationstryck i mörka vatten med mörk botten.

            Den enda påtagliga effekten man rimligtvis skulle kunna få av att släppa ut koi i en normal fiskbärande sjö är att man smittar de andra fiskarna med något otrevligt.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Dem skulle kunna etablera sig ,det har jag beviset på här nere i Skåne,det rör sig inte om en insjö men en naturlig damm med både Gädda,Ål,Aborre dock ingen Gös och sen då Koi,Guldfiskar,Id det släpptes ner Koi för en ca 20 år sedan tror det var nåt sånt och sen har det gått av sig själva.

              Men dom förökar sig inte antar jag?

              Vanlig karp har man hittat 50 år efter inplanterandet, de överlever normalt sett om de är för stora för att bli uppätna, men de förökar sig bara i ovanligt varma sjöar, främst då i södra Sverige.

              Koi (av de vanliga färgvarianterna) förökar sig knappast tillsammans med gädda och abborre, om det inte rör sig om ett fåtal individer av predatorerna.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Erik...
                Men dom förökar sig inte antar jag?

                Vanlig karp har man hittat 50 år efter inplanterandet, de överlever normalt sett om de är för stora för att bli uppätna, men de förökar sig bara i ovanligt varma sjöar, främst då i södra Sverige.

                Koi (av de vanliga färgvarianterna) förökar sig knappast tillsammans med gädda och abborre, om det inte rör sig om ett fåtal individer av predatorerna.
                Dem har Förökat sig en del genom åren enligt Stället som äger dammen,men där är inte många predatorer förutom då Aborre kanske ,Gädda ska det vara någon enstaka enligt Mannen där.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Tänk om man hade en stor damm med en del inhemska arter dock inga predatorer.
                  Gudars vad mycket koi jag skulle ha där.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • Tinet
                    • April 2006
                    • 93

                    #10
                    Jag läste att koi som lever i naturlig utemiljö till sist avlas fram så att deras klara färg försvinner eftersom de överlever bättre mot rovdjur/fiskar.

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Stämmer, sen verkar det som att koi precis som andra fiskar kan minska vissa färg varianter när de känner sig hotade för att senare återfå dem om de enbart får gå med koi.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Pazappa
                        • May 2007
                        • 330

                        #12
                        Tack för alla svar, jag hittade inte min egen tråd förrän nu (hade lagt den fel först).
                        Nej, som sagt bara teori, jag lovar, ska inte släppa ut några firrar alls i naturen.

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Vet att det finns en stor sjö i Nya Zeeland där koi simmar ute i det vilda.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...