stulna eller mink?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #31
    Ursprungligen postat av karrokaja
    men ungarna följer ju minkhonan innan dom drar iväg i juli-augusti. och ungar (det gäller typ alla djur) leker som sa*an med maten så det är otroligt att det inte skulle finnas ett enda spår efter minkhona med ungar.
    fisk ben, fjäl-rulla-sej-i-gräset-spår. men detta kanske inte ska bli en minkfråga nu.
    Men jag säger som nån annan sa här i tråden. kolla med grannar o så. om dom har sett nån skummis tassa omkring me en jättehåv.
    Eller om killen med dammen har lagt märke till minkliv eller Stora-fåglar-liv.

    hur mycket fisk var det i dammen? 10-15 st?
    hur stora var dom? 5-10cm eller 20cm-40cm?
    skarv är ju en möjlighet om det var modell mindre på fiskarna...
    Ja, det är så jag tänker också.. och antal samt storlek är ju väsentlig info om man ska kunna fundera på gåtan så jag hoppas att Cattus svarar och uppdaterar tråden om lösningen kommer!!!

    Ursprungligen postat av Micke_A
    Minkar dödar inte för skojs skull (det gör bara människor), däremot hamstrar de mat om jag minns rätt, och tar för sig om det finns ett överflöd, och det kan ju vara det som har hänt. Äter den inte fisken på plats, utan med en gång bär iväg den till sitt förråd, så behöver det nog inte synas nå´t, och det som syns blir kanske uppätet av djur som kommer efter.
    Nej, men ungar leker med födan medan de lär sig att jaga. Det är ju så ungar lär sig att jaga. Antalet fisk är ju info som saknas för att kunna gissa om maten är bortburen. Om det handlar om 15 st 40 cm fiskar så verkar det ju otroligt att allt är bortburet av en minkfamilj utan spår... Tassarna borde ju lämna spår också, beroende på vad det är för mark runt dammen...

    Sådana här gåtor är kul.
    Som sagt, uppdatering av Cattus emotses!!!
    Senast redigerad av Katharina; 01 July 2008, 12:37.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #32
      ok kanske inte en minkfamilj dödar för skojskull. men ungarna leker defentivt med maten för att lära sig jag.
      Men jag snackar lixom inte skit. ska jag dra upp HELA höns historien eller räcker det med att minken bet av huvet på hönsen. o lämnade några delar här o några delar där.
      Medans en räv tog med sej allt. utom då några fjädrar.

      Katharina hade lite vettigt o säga.
      Men hon e ju gold så man kanske lyssnar mer på henne då.
      Inget dumt mot dej katharina...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Leker med bytet gör de nog, det är det många djur som gör.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #34
          Tänk om det var ett gäng otäcka skarväckel då!! De sväljer ju fiskarna hela och dyker perfekt så då lämnar de väl inget spår... ?

          Man vill ju verkligen veta vad det var som snodde all fisk!

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #35
            jo skarv kan det ju vara... där slinker fisken utan vare sej ljud elles slavs.
            Men då måste fisken ha en speciell storlek. en 30 cm koi kan nog vara lite stort.
            o om det var 40 st 30 cm fiskar så tror jag inte de e skarv heller.
            hur mång fiskar var det? och hur stora var dom?
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #36
              Storleken har betydelse då det gäller djur som ätit upp fiskarna.
              Skarv tar inte så många och stora fiskar.
              De sitter oftast i närheten och oftast är de flera än 3st.
              Så om fiskarna var runt 20cm och av koi eller välmatad guldfisk så måste nog skarven haft massa vänner eller också har den knallat därifrån.
              För flyga lär den nog inte göra efter en eller två 20cm fiskar.

              Tror fortfarande på den mänskliga faktorn.
              Att mink är boven i dramat är också lite lustigt då minken leker med maten när den är mätt, samt att mink ungarna lär sig jaga och på så sett leker med bytet, nära fångst stället.
              Då borde det funnits spår efter de fångade fiskarna.

              -Personen kanske var så full efter att festat upp alla pengar han sålt fiskarna så han glömde bort att han sålt dem dagen efter

              Eller också har personen haft på hälsning av andra under dygnet som visste vad de var ute efter och fångade upp alla.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #37
                Spännande tråd det här!
                Men vem är så dum att de fångar ALLA firrarna på en enda dag? Det borde ju ta ett tag...Det fanns väl rätt stor risk att bli upptäckta eller...
                Ni får efterlysa dem hos polisen! hi hi
                Nä vars, men det kan inte ha varit ett djur ändå då...fiskgjuse? med ett bo i närheten med hungriga ungar...

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #38
                  Fiskgjusen tar fiskar som är nära ytan.
                  Det är ju ingen dykande fiskätare typ tärna.
                  Inte ens en fiskgjuse med ungar skulle kunna tömma en hel damm med guld, koi fiskar på ett dygn.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #39
                    I vilken stad finns den där dammen då? På landet, i stan, syns den från gatan osv..Tänkte om man kunde luska ut det den vägen

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    Arbetssätt...