Tips om kuhliiål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Tips om kuhliiål?

    Jag har tänkt ett tag nu på att skaffa några kuhliiålar till mitt stora akvarium. Vad jag har läst här på zoopet så är dem bra på att rymma, jag har inget täckglas men har en täckramp med "utbuktningar" på båda sidor för plats med doppvärmare och pump, räcker det här eller kommer dem kunna rymma ändå? Jag skulle också vilja ha några allmäna skötseltips, typ hur många man ska ha, vad för mat dem vill ha eller vilka fiskar som går ihop med dem.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det stämmer knappast att de är ensamvargar....köp hellre 3-5 stycken så kan de ligga och gona sig i en stor hög under en rot eller något.
    De gillar mat som faller till bottnen, ex maltabletter. De går ihop med nästan vad för fisk som helst.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Instämmer helt med föregående talare. Jag vet inte hur rymningsbenägna de är, men för säkerhets skull kan man ju ta lite filtermatta och stoppa i alla slang/sladd-hål i rampen så kommer de ingenstans. Ju fler man har desto gladare blir de och desto mer ser man de! Många små trånga grottor rekommenderas också, vet de att det finns många gömställen i närheten så känner de sej trygga och gömmer sej inte så ofta! De är mycket snälla fiskar, går ihop med vad som helst skulle jag tro. Det sägs att de trivs bäst om man har sand i botten, men personligen tycker jag inte att det är ett måste. Däremot måste gruset ha rundade kanter så de inte skadar mustacherna när de moffar efter godsaker... Välkommen till kuhliiträsket!
      /Erika

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Man tackar . Då vet jag vad jag behöver tänka på, om det nu inte finns någon dold hemlighet om dem Det där med filtermattorna lät som en bra idé.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Tetrax^
          • June 2006
          • 131

          #5
          En av mina kuhliis har rymt en gång men det var för att jag var nere med handen och röjde runt - då fick han/hon panik och simmade i full fart uppåt och landade brevid akvariumet. ^^

          Även jag tycker att du skall skaffa dig runt 3-5 stycken. Ju fler du har desto modigare blir dem och du kan sitta studera deras flummiga beteende i timmar. Kuhliin är verkligen en härlig varelse. =)
          Min Zoon - Mvh Tetrax^

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Ok, då får jag vara uppmärksam när jag håller på med akvriet. Men jag undrar en sak, mitt grus är delvis med runda kanter och delvis med "rundkantiga" kanter, det kallas dakota tror jag. Räcker det om jag blandar det här med finkornigt grus elelr måste jag byta ut allt? :O
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Synd att du bor på fel kust Aquario annars kunde du fått min khulli mot några räckor... Jag har en ensam och tycker synd om den och har ingen intention och skaffa fler khulissar. Ja ja jag vet dom ska inte gå själva men den var med i karet när jag köpte det.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #8
                Ah
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  köp INTE kuhliis om du inte har glas på akvariet. gör du det kommer du att hitta torkade ålar på golvet. spelar ingen roll om kanterna är förtäckta, mitten är fortfarande öppen. skafffa täckglas om du ska ha kuhliis. har själv 7 st i mitt 450 och har ska satsa på att få lek i framtiden
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Någon som vet om kuhlii är rom eller yngel rövare?

                    Har ett kar med dvärgciklider där jag inte släppt in några malar för att rom och yngel ska ha en möjlighet att klara sig. Kuhlii kanska är ett alternativ?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Ursprungligen postat av lenis3
                      köp INTE kuhliis om du inte har glas på akvariet. gör du det kommer du att hitta torkade ålar på golvet. spelar ingen roll om kanterna är förtäckta, mitten är fortfarande öppen. skafffa täckglas om du ska ha kuhliis. har själv 7 st i mitt 450 och har ska satsa på att få lek i framtiden
                      Vad menar du med att mitten är öppen?
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Någon som vet om kuhlii är rom eller yngel rövare?
                        Det finns alldeles för lite rapporter om odlingar av ormgrönlingar. Många frågetecken kvarstår. Det finns dock indikationer på att olika arter har olika lekbeteende - och några av arterna är mycket lika varann. Det är t o m möjligt att det finns flera olika arter i samma sändning från grossisten och därmed även i butikens akvarium! Kanske är det förklaringen till alla motsägelsefulla uppgifter!

                        Svaret på din fråga bör bli: Jag vet inte, men troligen vårdar dom eller bryr sig inte.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Det finns alldeles för lite rapporter om odlingar av ormgrönlingar. Många frågetecken kvarstår. Det finns dock indikationer på att olika arter har olika lekbeteende - och några av arterna är mycket lika varann. Det är t o m möjligt att det finns flera olika arter i samma sändning från grossisten och därmed även i butikens akvarium! Kanske är det förklaringen till alla motsägelsefulla uppgifter!

                          Svaret på din fråga bör bli: Jag vet inte, men troligen vårdar dom eller bryr sig inte.
                          Glas klart svar, men en dålig ställd fråga

                          Jag tänkte närmast på huruvida rom och yngel från dvärgcikliderna får vara ifred.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Aha! Jag vet inte svaret på det heller, men jag kan gissa. Apisto skall försvara sina yngel även mot ormgrönlingar, men gör dom inte det skulle jag inte lita på att inte ormgrönlingarna försöker ta ett och annat yngel. I ett överflöd av levande foder går ynglen ganska säkra mot många fiender. Ju hungrigare fisk desto större risk.

                            Kommentar

                            • Aquario
                              • October 2007
                              • 670

                              #15
                              Hehe, nu återtar jag tråden lite, mitt grus är lite sådär halv vasst(spetsiga men rundade kanter) måste jag byta ut allt gus, blanda i mindre grus eller kan jag låta det vara?
                              112L växt/sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...