Shubunkin känsligare än "vanlig" guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Shubunkin känsligare än "vanlig" guldfisk?

    hej vi har en damm hemma på ca 3 kubik och för nått år sedan köpte vi 5-6st blåa guldfiskar el. shubunkin som de oxå kallas. vi har haft dammen i ca 9 år eller så å har haft en ganska blandad kompott av både guldfiskar, koi och guldid. vi tar alrdig in fisken under vintern å det brukar gå rätt bra det dör ju alltid en del fisk under vintern men vi har sådana där flytanordningar som består av en frigolitplatta med rör rätt igenom för att möjliggöra gasytbyte under vintern.

    Men nu till mina frågor.
    1: Koien brukar alltid klara vinern men har en tendens att dö senare under vårkanten. Man ser aldrig några skador på dem eller några svamp eller parasitangrepp har iaf jag aldrig noterat på de kio som dör under våren. Nu har vi ingen koi längre=( har försökt flera gånger men det slutar alltid på samma tråkiga sätt! Är det rekommenderat att ta in kioen under vintern, fast de brukar överleva denna period i dammen elelr finns det nått annat man kan göra? Koi är ju inte lika anpassad till kallt klimat som guldfisk är mina erfarenheter iaf.

    2: Nu har vi bara 1 av de 5 blåa guldfiskarna kvar som vi köpte får nått årsedan, men de hann iaf yngla av sig till vår stora förtjusning=). men hur som helst, är det någon som vet eller har några erfarenheter om dessa fiskar. Anses shubunkin vara känsligare för temp, vattenkemi mm än vad den vanliga röda guldfisken är? både vanliga o blåa guldfiskar dör i viss utsträckning under vintern kan tilläggas. Förädling på förädling så att säga kan ju ibland medföra nedsatt immunsystem eller andra komplikationer hos djur.

    Vore mkt tacksam om nån kunde dela med sig av sina erfarenheter kring dessa frågor.
    Fish for Life!!!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det är väl rekomenderat att ta in Koi för vinteförvar eftersom dem inte klarar så låga tempraturer som Guldfisken gör,sen angående Shubunkins så är dem mindre tåligare än Guldfisken enligt mig.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      alright

      ok ja det verkar som att de klarar av vintern som sagt men att den långa exponeringen för kyla tar ut sin rätt senare under året.
      ja att shubunkin verkar lite "klenare" än den vanliga guldfisken är mina erfarenheter oxå.

      tack så mkt för svaret, tack tack.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...